صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

تظاهرات گسترده مردم سراسر جهان در حمایت از فلسطین و مخالفت با جنگ‌طلبی امریکا و رژیم صهیونیستی

فریاد جهان بر سر اسرائیل

 همزمان با تشدید حملات ارتش صهیونیستی به مناطق مسکونی و مراکز درمانی غزه، مردم کشورهای مختلف جهان از پنج قاره، در حمایت از مردم فلسطین و توقف جنایات جنگی اسرائیل تظاهرات کردند.
در انگلیس برای هفدهمین هفته‌پیاپی، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در اعتراض به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و ماجراجویی‌های انگلیس و امریکا در منطقه، دست به تظاهرات زدند. به گزارش ایرنا، حامیان فلسطین از ملیت‌ها و مذاهب مختلف بار دیگر به خیابان‌های پایتخت انگلیس سرازیر شده و شعارهایی را در خصوص عدالت طلبی، پایان نظام آپارتاید و آتش‌بس فوری در غزه سردادند. آنها تأکید دارند تا زمانی که کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین ادامه دارد، به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.
تظاهرات‌کنندگان ابتدا مقابل ساختمان شبکه بی‌بی‌سی تجمع کرده و پس از سردادن شعارهایی علیه گزارش‌های جانبدارانه این شبکه در خصوص تحولات غزه، به سمت دفتر نخست‌وزیر انگلیس راهپیمایی کردند. پلیس لندن پیشتر مانع تجمع معترضان مقابل دفتر نخست‌وزیری شده بود؛ اما پس از اعتراض شدید نهادهای برگزارکننده، ناچار به عقب‌نشینی شد.
در بحرین مردم با اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین به خیابان‌ها آمدند. بحرینی‌ها در همبستگی با مردم فلسطین بویژه نوار غزه و حمایت از نیروهای مسلح یمن در هدف قراردادن کشتی‌های رژیم‌صهیونیستی و حامیانش و در مخالفت با عادی‌سازی روابط منامه – تل‌آویو، تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان بحرینی با برافراشتن پرچم فلسطین و بحرین ضمن محکوم کردن حملات امریکا و انگلیس علیه یمن، خواستار توقف حملات رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه و کشتار مردم این منطقه شدند.
در قاره آفریقا، مردم کشورهای مراکش و موریتانی در حمایت از مردم فلسطین، تظاهرات کردند و خواستار پایان حملات رژیم‌صهیونیستی و بازگشایی سریع گذرگاه‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه شدند. شهروندان مغربی در چندین شهر این کشور ازجمله تطوان، فاس، ابن‌جریر، زایو، برشید و قلعه مکونه با حمل پرچم‌های فلسطین، تظاهرات ضدصهیونیستی برپا کردند. تظاهرات‌کنندگان با سردادن شعارهایی نظیر «غزه غزه؛ رمز عزت»، «ملت خواهان آزادی فلسطین است» و «ای شهید آسوده باش، مبارزه ادامه دارد» با خود پلاکاردهایی در حمایت از آرمان‌های فلسطین و مقاومت حمل می‌کردند. مخالفت با عادی‌سازی روابط رباط – تل‌آویو محور دیگر خواسته‌های مردم مراکش بود.
در نواکشوط پایتخت موریتانی نیز مردم با شعار «غزه را رها نمی‌کنیم» در اعتراض به جنگ‌طلبی رژیم‌صهیونیستی راهپیمایی کردند. به گزارش العالم، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، کوتاهی اعراب و دیگر حاکمان مسلمان را محکوم کردند و خواستار توقف فوری بمباران چهار ماهه و آزادی اسیران فلسطینی از زندان‌های اشغالی شدند.
مردم نیوزیلند نیز در هوای بارانی این کشور به خیابان‌ها آمدند و با شعارهایی مانند «امریکا و اسرائیل! امروز چند کودک کشتید؟» و «ما آتش بس می‌خواهیم» حمایت خود از مردم غزه را اعلام و از سیاست جنگ‌طلبانه ایالات متحده و رژیم‌صهیونیستی انتقاد کردند.
در امریکای لاتین نیز دولت نیکاراگوئه، با صدور بیانیه‌ای، دولت‌های انگلیس، آلمان، هلند و کانادا را مسئول همدستی با نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی علیه نوار غزه دانست و نقض آشکار و سیستماتیک کنوانسیون نسل‌کشی توسط این کشورها را محکوم کرد. نیکاراگوئه از کشورهای یاد شده خواست تا فوراً تأمین سلاح، مهمات، فناوری و قطعات تسلیحاتی را به اسرائیل متوقف کنند، زیرا این احتمال وجود دارد که از آنها برای تسهیل یا ارتکاب نقض کنوانسیون نسل‌کشی استفاده شود.

جستجو
آرشیو تاریخی