صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری روشی برای ذخیره‌سازی داده‌ها و نگهداری از آنها، ارائه نسخه وب اپلیکیشن‌ها و استریم ویدیو و صوت روی اینترنت است.
رایانش ابری که از آن با عنوان محاسبات ابری یا پردازش ابری (cloud computing یا Cloud processing) هم یاد می‌شود، یکی از فناوری‌های انقلابی و بسیار کاربردی عصر دیجیتال امروز است که می‌تواند به بهینه‌سازی زیرساخت‌های دیجیتالی و بهبود عملکرد آنها کمک کند.

معنای رایانش ابری
اما این واژه از کجا آمده است؟ واژه «cloud» در زبان انگلیسی به معنی «ابر» است. رایانش ابری به زبان ساده به ‌معنای ارائه سرویس‌های محاسباتی شامل سرورها، ذخیره‌سازی، پایگاه‌های داده، شبکه‌سازی، ارائه نرم‌افزارها و تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها در بستر یک فضای مجازی تحت عنوان فضای ابری یا کلود است که در حقیقت یک مرکز داده محسوب می‌شود. ارائه سرویس‌های مذکور با بهره‌مندی از فضای ابری و قابلیت‌های آن، باعث تسریع و تسهیل ارائه آنها و همچنین انعطاف‌پذیری این سرویس‌ها می‌شود.
در واقع cloud computing نیاز به خرید و راه‌اندازی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای متعدد پیچیده و گرانقیمت و همچنین صرف هزینه برای ایجاد پایگاه‌های داده محلی را برطرف کرده است. ارائه خدمات در بستر فضای ابری می‌تواند در مقیاس بسیار گسترده و جهانی انجام شود. ارائه منابع فناوری و اطلاعات (IT) به ‌اندازه لازم و کافی نیز با کمک این فناوری به‌ راحتی امکان‌پذیر است و می‌توان این منابع را سریع در اختیار کارمندان یک شرکت در هر نقطه از جهان قرار داد.
مثلاً می‌توان با کلود به ‌راحتی قدرت محاسباتی و فضای ذخیره‌سازی کافی و لازم را فوراً و بدون معطلی در اختیار افراد قرار داد و همچنین آنها در صورت استفاده از سرویس‌های ابری، تنها برای همان میزان منابعی که نیازمند آن هستند هزینه می‌کنند؛ مثلاً افراد تنها فضای ذخیره‌سازی مورد ‌نیاز خود را خریداری کرده و هزینه اضافی غیرضروری به آنها تحمیل نمی‌شود. همچنین این فناوری نیاز به ارتقای سخت‌افزاری را که گاه هزینه‌های بسیار زیادی دارد برطرف می‌کند.استفاده از مراکز داده ابری نسبت به زمانی که تنها از یک مرکز داده استفاده می‌شود، چند مزیت دارد که شامل کاهش تأخیر شبکه برای استفاده‌های مختلف و همچنین کاهش هزینه ارائه خدمات می‌شود. این فناوری امنیت ارائه خدمات را نیز به میزان قابل‌توجهی تقویت کرده و از داده‌ها، اپلیکیشن‌ها و زیرساخت‌ها در برابر تهدیدات سایبری محافظت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی