صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد

فعالیت بیش از ۸۲۱ مرکز تحقیقاتی در کشور

 معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه رتبه علمی ایران در دنیا ۱۵ است، گفت: اکنون ۴۰ مرکز تحقیقاتی غیردولتی، ۸۲۱ مرکز تحقیقاتی دولتی،  ۱۰۱ واحد توسعه بالینی در بیمارستان‌ها و ۲۵ شبکه تحقیقاتی داریم که باید توسعه یابد. ضروری است دانشگاه‌های علوم پزشکی در این جهت شتاب بیشتری داشته باشند.
به گزارش خبرنگار «ایران»، یونس پناهی،  در نشست خبری به مناسبت دهه فجر که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه در تلاش هستیم ۲۵۰ نفر را به عنوان اعضای هیأت علمی در شبکه‌های تحقیقاتی جذب کنیم، اظهارداشت: ۱۶ مرکز تحقیقاتی علوم بالینی مانند دهان و دندان، چشم، بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان، دیابت و هپاتیت داریم و باید عمده پژوهش‌ها به سمت اقدامات پیشگیرانه هدایت شوند.
به گفته پناهی، پنج شبکه تحقیقاتی در حیطه ارتقای سلامت، ازجمله اخلاق پزشکی، غذا و دارو و بهداشت محیط داریم و اخیراً مأموریت تحقیق درباره دوران پساکرونا را به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت، بیش از ۲۲ هزار عضو هیأت علمی داریم، گفت: از این تعداد ۲۰ هزار و ۶۳۴ نفر اعضای هیأت علمی آموزشی هستند. روند دانشمندان یک درصد رو به رشد است و اکنون ۲۷۱ نفر در این رده در دنیا قرار دارند و سیاست آن است که تعداد این افراد را افزایش دهیم.
معاون علمی و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به صدور مجوز برای ۴۶۹ مجله علمی و پژوهشی در کشور، گفت: از چاپ مجله‌های علم و فناوری که با نیازهای سلامت مردم مرتبط باشد،  حمایت می‌کنیم.
پناهی تأکید کرد: همگرایی و هم‌افزایی در مأموریت‌های تولید علم،  فناوری و اشتغال دانش بنیان با راهبردهای اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور در جهت ساماندهی و شتاب تحقیقات سلامت محور، استفاده از سلول درمانی،  ژن درمانی و هوش مصنوعی در پزشکی و ساماندهی پایان نامه‌های دانشجویی، از دیگر موضوع‌های مورد توجه وزارت بهداشت در زمینه راهبردهای نظام یکپارچه توسعه تحقیقات است.
جستجو
آرشیو تاریخی