صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

حوادث جهان

نمایشگاه جواهرات مسروقه در بریتانیا
مسئولان «موزه بریتانیا» مجموعه کوچکی از جواهرات رومی را که از این موزه به سرقت رفته بود، در یک نمایشگاه جدید به نمایش می‌گذارند.
«موزه بریتانیا» قصد دارد ۱۰ سنگ‌ قیمتی رومی را که پیش‌تر از مجموعه‌ این موزه دزدیده شده‌ بود در نمایشگاهی رایگان با عنوان «جواهرات بازیابی‌شده» به نمایش بگذارد. این نمایشگاه از ماه جاری میلادی آغاز می‌شود.
«آرت‌نیوز» نوشت این اشیاء فقط ۱۰ مورد از ۳۵۱ اثر مسروقه به شمار می‌روند که در جریان تحقیقات کنونی برای بازیابی مجموعه بزرگی از آثار مسروقه و گمشده «موزه بریتانیا» کشف شده‌اند.
«پیتر هیگز»، مدیر ارشد بخشی از «موزه بریتانیا» در ارتباط با اقلام دزدیده‌شده اخراج شد. او برخی از این اقلام را در وب‌سایت «eBay» با قیمتی کمتر از ۵۱ دلار عرضه کرده بود و گمان می‌رود که این سرقت‌ها را در یک دوره ۲۵ ساله انجام داده باشد. به دنبال اخراج «هیگز»، «هارتویگ فیشر»، مدیر و «جاناتان ویلیامز»، معاون مدیر این موزه از سمت خود استعفا کردند.
به دنبال مسائل بحث‌برانگیز درباره سرقت آثار «موزه بریتانیا»، نخست یونان، سپس نیجریه، چین و همچنین ولز خواستار استرداد آثار تاریخی خود از این موزه شده‌اند.
 
حمله با چاقو در ایستگاه راه‌آهن پاریس
فردی که در ایستگاه راه‌آهن «لیون» پاریس با چاقو به حاضران حمله و حداقل ۳ نفر را زخمی کرده بود، دستگیر شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس پاریس، این حادثه ساعت 8 صبح شنبه به وقت محلی در ایستگاه لیون یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن پاریس رخ داده است.
فرانس پرس با اعلام اینکه ضارب بازداشت شده و هنوز انگیزه وی از این اقدام مشخص نیست، افزود: هنوز هویت و ملیت این فرد نیز اعلام نشده است.رویترز و خبرگزاری فرانسه به جزئیات بیشتر این خبر اشاره‌ای نکردند.
 
قتل دانشجوی هندی در امریکا
سومین دانشجوی هندی در امریکا در کمتر از یک هفته به قتل رسید.
به گزارش هندوستان تایمز، چند روز پس از کشته شدن دو دانشجوی هندی در امریکا، جسد یک دانشجوی هندی دیگر در ایالت اوهایوی امریکا کشف شد. این دانشجو که نامش شاس ری بنری اعلام شده، دانشجوی دانشکده بازرگانی در دانشگاه سیسیناتی بود.
کنسولگری هند در نیویورک در پیامی در شبکه ایکس اعلام کرد، تحقیقات پلیس در این زمینه ادامه دارد و مقامات با خانواده‌های قربانیان در تماس هستند.چند روز قبل نیز «نیل آچارا» و «ویویک سنی» دو دانشجوی هندی‌تبار بودند که در امریکا به قتل رسیدند. خبر ناپدید شدن آچارا در ۲۸ ژانویه در رسانه‌های اجتماعی اعلام و اندکی بعد جسدش پیدا شد.ویویک سنی ۲۵ ساله نیز در شهر لئونیای جورجیا به دست یک بی‌خانمان معتاد کشته شد.
دانشجویان هندی بزرگ‌ترین گروه دانشجویان فارغ‌التحصیل بین‌المللی در امریکا را تشکیل می‌دهند.
 
فلج شدن دسته‌جمعی طوطی‌ها
هفته گذشته دسته‌ای متشکل از ۲۰۰ طوطی‌ که در حال پرواز در آسمان بودند، ناگهان سقوط کردند. طوطی‌هایی که بر فراز آسمان نیو ساوت ولز استرالیا در حال پرواز بودند، پس از این سقوط عجیب به مرکز نگهداری از حیات وحش منتقل شدند و از مرگ نجات یافتند. در کمال تعجب مشخص شد که طوطی‌های رنگارنگ از بیماری مرموز سندرم فلج لوری (LPS) رنج می‌برند که دلیل آن برای دانشمندان نامشخص است. سندرم LPS همان‌طور که از نامش پیداست، باعث می‌شود پرندگان فلج شوند و از آسمان سقوط کنند زیرا توانایی پرواز را از دست می‌دهند. علت این بیماری ناشناخته است و محققان نتوانسته‌اند عامل بیماری‌زا یا سم محیطی را پیدا کنند.
 
سقوط مرگبار هواپیما در فلوریدا
سقوط یک فروند هواپیما و برخورد به سازه‌ای سیار در ایالت فلوریدای امریکا به مرگ سه نفر منجر شد.
به گزارش رویترز، در پی سقوط یک فروند هواپیمای سبک و برخورد به سازه‌ای سیار در «کلیرواتر» واقع در ایالت کالیفرنیا، سه نفر ازجمله خلبان کشته شدند.براساس اعلام سازمان هوانوردی فدرال امریکا، هواپیمای بیچ‌کرافت بونانزای ۶ نفره، به یک سازه سیار بزرگ که در بخش شرقی کلیرواتر توقف کرده بود، برخورد کرد که به وقوع حریق منجر شد.به گفته مقامات آتش‌نشانی کلیرواتر، سه خانه سیار دیگر نیز در پی این سانحه آسیب دیدند. سخنگوی سازمان هوانوردی فدرال امریکا گفته است که خلبان پیش از سقوط گزارش داده بود که موتور هواپیما از کار افتاده است.
این سازمان تأیید کرده است که پس از سانحه، خلبان به همراه دو فرد که ظاهراً در خانه سیار حضور داشتند، جان خود را از دست دادند.
 
اعدام زن و مرد چینی به اتهام قتل دو کودک
یک مرد و نامزدش در چین به جرم پرت کردن دو کودک یک و دو ساله از طبقه پانزدهم یک ساختمان مسکونی و قتل آنها اعدام شدند.
این جنایت در شهر چونگ‌کینگ در جنوب غربی چین در پاییز سال ۲۰۲۰ رخ داد و مردم این کشور را شوکه کرد.
به گفته رسانه‌های محلی، «ژانگ بو» پدر دو کودک در حالی‌که همسر داشته است، عاشق زنی دیگر شده بود.
خانواده این زن پس از آگاهی از ماجرا، اجازه ندادند او با مردی که فرزند دارد، ازدواج کند یا رابطه داشته باشد.
به گفته این رسانه‌ها، «ژانگ بو» برای اثبات عشق خود، به شکل وحشیانه‌ای فرزندانش را قربانی کرد.دادگاه کیفری چین در سال ۲۰۲۲ این زوج را به اتهام قتل محکوم کرد و پس از اعتراض متهمان، حکم اعدام توسط دادگاه تجدیدنظر هم تأیید و در نهایت چهارشنبه هفته گذشته اجرا شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی