بیش از 2 میلیون و 40 هزار واحدمسکونی نهضت ملی مسکن در حال ساخت است

تحقق نیمی از وعده ساخت 4 میلیون مسکن

دی ماه امسال نهضت ملی مسکن دومین سال اجرا را پشت سر گذاشت و در این مدت بنا بر آماری که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ارائه کرده است، ساخت نیمی از ۴ میلیون واحد مسکن که دولت وعده داده بود تا ۱۴۰۴ آماده می‌شود، در حال اجرااست. در سال اول اجرای برنامه، بیشترین بخش نهضت ملی مسکن به تأمین زمین اختصاص داده شد و به همین دلیل ساخت واحدها، بیشتر در سال دوم برنامه شروع شده است. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرده که دولت تلاش می‌کند تا ۴ میلیون مسکن که در قالب نهضت ملی مسکن برنامه ساخت آن طرح‌ریزی شده است به اجرا برسد.
وزیر راه و شهرسازی در سفر رئیس‌جمهور به استان هرمزگان، ضمن بازید از پروژه‌های راه و مسکن این استان با تأکید بر تلاش و اهتمام دولت برای عمل به تعهد احداث ۴ میلیون واحد مسکونی گفت: ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در حال ساخت است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیات نهضت ملی مسکن استان، ۶۶ هزار واحد هدفگذاری شده بود که با سفر استانی رئیس‌جمهور به استان و بیش از ۱۴ هزار واحدی که امروز به مردم تحویل داده شد، ۲۰ هزار واحد از برنامه ۶۶ هزار واحدی مسکن در استان محقق و تحویل مردم شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن استان نیز در عملیات ساخت و در مراحل مختلف اجرا قرار دارد که بخش عمده‌ای از این تعداد واحدی که در استان در حال اجراست، توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث می‌شود. همچنین ۱۶ هزار واحد در حوزه خودمالکی در شهرهای استان در حال اجراست.
بذرپاش توضیح داد: ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد روستایی توسط بنیاد مسکن در دولت سیزدهم در استان هرمزگان هدفگذاری شده بود که تاکنون ۹ هزار واحد به مردم تحویل شده است. باقی‌مانده نیز در سال آینده تکمیل و تحویل مردم استان خواهد شد.  وی ادامه داد: در سفر به استان هرمزگان عملیات آماده‌سازی ۲۸ هزار قطعه زمین در بیش از یکصد روستا و جزیره قشم آغاز شده است که به مرور این ۲۸ هزار قطعه برای ساخت مسکن، تحویل متقاضیان خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: فرایند اجرای طرح نهضت ملی مسکن فرایند مناسبی است و بخش عمده‌ای از پروژه‌های آغاز شده در مراحل پایانی تکمیل قرار دارند.
وی گفت: در دولت‌های گذشته تنها ۳۶ هکتار از اراضی به محدوده شهرها و روستاها الحاق شده بود. در دولت سیزدهم بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین در حوزه شهری و روستایی استان هرمزگان الحاق شده است و این نشان می‌دهد که عزم دولت برای ساخت مسکن جدی است. علاوه بر نهضت ملی مسکن، دولت، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده برای طرح جوانی جمعیت، زمین را برای خانوار واجد شرایط این طرح، به‌صورت رایگان، تأمین کند. در خصوص عملکرد این برنامه، وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۵۷۰۰ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت واگذار شده است.
بذرپاش افزود: در روزهای اخیر به مناسبت دهه فجر ۳ هزار و ۲۰۰ قطعه زمین برای طرح جوانی جمعیت به مردم هرمزگان واگذار شد. با احتساب ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه‌ای که در سفر پیشین به این استان انجام شده بود تا امروز بیش از ۵هزار و ۷۰۰ قطعه زمین برای طرح جوانی جمعیت به مردم هرمزگان واگذار شده است.
 
احداث شهر جدید مکران مرکزی
وزیر راه و شهرسازی در سفر دولت به هرمزگان همچنین با بیان اینکه احداث شهر جدید مکران مرکزی با ظرفیت ۳۰هزار واحد مسکونی در دستور کار است، گفت: عملیات اجرایی فاز نخست این شهر ساحلی جدید در منطقه مکران با ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در هرمزگان آغاز می‌شود.

 

برش

واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی
به گفته وزیر راه و شهرسازی همچنین در استان هرمزگان عملیات آماده‌سازی و واگذاری ۲۸ هزار قطعه زمین روستایی نیز آغاز شده است و در فواصل مختلف به متقاضیان واگذار خواهد شد.
وی تصریح کرد: تأمین زمین در بخش روستایی در استان هرمزگان بیش از یکصد هزار قطعه است. در کل کشور نیز بیش از ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تأمین شده است و به تناوب عملیات واگذاری این زمین‌ها در سرتاسر کشور در حال انجام است. در تلاش هستیم تا تمامی ۵۰۰ هزار قطعه زمین در سراسر کشور به مردم تحویل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی