صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

گزارش «ایران» از خدمات شهرداری در روزهای برفی و یخبندان

تهران زمستانی شد

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

دیروز بالاخره برف میهمان پایتخت نشینان شد.
حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به این‌که در مناطق یک تا 5 تهران، بارش برف بیشتر از سایر مناطق بود، گفت: همزمان با آغاز بارش‌ها، نیرو‌های مناطق در نقاط از پیش تعیین‌شده نواحی، مستقر شدند تا در صورت بروز مشکل بلافاصله برای رفع آن در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنند و اختلالی در تردد شهروندان هنگام بارش برف و باران ایجاد نشود.
نظری خاطرنشان کرد: این روزها آمادگی و استقرار نیرو‌ها و ماشین‌آلات شامل تمام مناطق ۲۲ گانه شهر تهران می‌شود. از این رو حدود ۱۰ هزار نیروی انسانی و ۷ هزار دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین، تمام نقاط حساس شهر را پوشش داده‌اند. همچنین معاونت خدمات شهری به شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ابلاغ کرد تا آمادگی لازم را برای این بارش‌ها داشته باشند.
وی افزود: با توجه به تجربیات کسب‌شده، اقداماتی از قبیل پاکسازی و لایروبی مجدد انهار و سرکشی و بررسی معابری که از قبل دچار مشکلاتی بودند در دستور کار معاونت شهری مناطق قرار گرفت.
نظری گفت: مقرر شده تا زمان پایان کامل بارندگی‌ها، نیرو‌ها در آماده‌باش کامل باشند. امیدواریم شاهد بارش‌های خوبی در شهر تهران باشیم و درعین حال، شهروندان بدون مشکل برای تردد در معابر، از بارش‌ها و فضای زیبایی که در شهر ایجاد شده استفاده کافی را ببرند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: درمناطق یک تا ۵ که بخشی از آنها در ارتفاعات قرار دارد و بارش برف در آنها بیشتر است، ۷۰۰ سایت برف‌روبی، ۲۶۰۰ نیروی آماده در نواحی، ۲ هزار و ۱۵۰ مخزن شن، ۸۱۶ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین جانمایی و مستقر شده است.
این هماهنگی نیز وجود دارد که نیرو‌های فضای سبز و پاکبان‌ها برای کمک به بحث برف‌روبی و پاکسازی معابر و فضای سبز و بوستان‌ها وارد عمل شده و به دیگر نیرو‌های ما در این بخش کمک کنند. تاکنون خوشبختانه گزارشی مبنی بر آب‌گرفتگی معابر در سطح شهر تهران نداشتیم و اگر مواردی هم بوده به شکل کوچک و جزئی بود که توسط نیرو‌های مستقر در نواحی برطرف شد.
وی گفت: برای نظارت و پایش معابر در روز‌های آتی علاوه بر گشت‌زنی نیرو‌های خدمات شهری، شهرداران و معاونان خدمات شهری مناطق، ارتباط تنگاتنگی با سامانه‌۱۳۷ دارند و اگر موردی گزارش شود، بلافاصله نیرو‌ها برای رفع مشکل به نقطه گزارش شده اعزام می‌شوند.
به گفته وی، یکی از دلایل آب‌گرفتگی معابر با وجود پاکسازی و لایروبی‌های انجام شده قبل از آغاز بارش‌ها، ریختن زباله‌های حجیم در انهار است که این موارد هم پس از مشاهده و گزارش بلافاصله رفع می‌شود.
نظری با بیان این‌که مناطق با سامانه‌های کنترل دوربینی رصد می‌شوند، توضیح می‌دهد: در مناطق مورد نیاز به صورت منظم نمک‌پاشی و شن‌پاشی انجام می‌شود. در منطقه یک هم حتی در هنگام شب به صورت مستمر پاکسازی و باز نمودن معابر انجام می‌شود.
روز گذشته، در کنار برف‌روبی معابر، برف تکانی درختان نیز در مناطقی که شدت برف زیاد بود، انجام گرفت. در منطقه 4 عملیات برف‌روبی از پل‌های عابر پیاده و مکانیزه، بزرگراه شهید باقری و بابایی، پل تازه احداث شهید باقری به شهید زین‌الدین غرب نیز به صورت مستمر صورت پذیرفت.
در منطقه 22 هم که بیش از 54 کیلومتر معبر بزرگراه و آزادراه دارد، گزارش آبگرفتگی معابر نداشتیم و مشکلی در تردد شهروندان وجود ندارد. با توجه به اینکه بیشترین وسعت فضای سبز پایتخت به این منطقه اختصاص دارد، هرس درختان انجام شده و گزارشی از شکستگی شاخه درختان به‌علت بارش برف نداشتیم. به گفته نظری، شهروندان درصورت مواجهه با موارد آب‌ماندگی و آب‌گرفتگی می‌توانند به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند تا پرسنل و نیرو‌های خدمات شهری برای برطرف کردن مشکل اقدام کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی