صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

منوتو و آرزوهایی که
بر باد رفت!
خبر اول اینکه، دیروز آخرین برنامه‌های شبکه سلطنت‌طلب منوتو نیز پخش شد و بنابر اظهارات مدیران و کارمندان این شبکه، فعالیت منوتو به پایان رسیده است. البته ممکن است که اعلام تعطیلی این شبکه، صرفاً یک بازی برای جلب توجه و سرمایه بوده باشد؛ اقدامی که پیش از این نیز شاهد انجامش توسط مدیران منوتو بوده‌ایم. با این حال و به فرض تعطیلی این شبکه سلطنت طلب، آرزوهای ضدانقلاب نیز همراه با منوتو به زباله دان تاریخ خواهد پیوست. «براندازی» جمهوری اسلامی و «تجزیه» ایران مهم‌ترین هدف و بزرگترین آرزوی منوتو و گروه‌های ضدایرانی بود.
راه‌اندازی شبکه فارسی زبان منوتو پروژه‌ای برای عملیات روانی علیه جامعه ایرانی بود. این شبکه بهایی از ابتدا تا سال‌های اخیر توسط سرویس‌ اطلاعاتی - جاسوسی انگلیس تأمین مالی می‌شد، اما با آغاز اغتشاشات پاییز سال قبل، مثل اغلب رسانه‌های ضدایرانی دیگر به خدمت رژیم صهیونیستی درآمد. بنا بر بیانیه‌های تبیینی نهادهای امنیتی کشور و البته اذعان مقامات صهیونیست، اغتشاشات 1401، یک پروژه اسرائیلی علیه ایران بود. شبکه ماهواره‌ای منوتو به عنوان بخشی از جریان رسانه‌ای وابسته به سرزمین های اشغالی، فعالیت‌هایش را علیه جمهوری اسلامی ایران گسترش داد و با دروغ پردازی‌های هر روزه، پروژه عملیات روانی علیه جامعه ایرانی را پیش برد. یکی از موضوعات این دروغ سازی‌ها، معرفی اپوزیسیون خارج از کشور به عنوان نخبگان ایرانی بود. همزمان با روزهای آشوب 1401، امید خلیلی از مجریان شبکه منوتو، در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد: «به زودی فیلترشکنی به صورت رایگان در اختیار هم‌میهنان می‌گذاریم که با سرعت بالای 20 مگ و بدون محدودیت دسترسی به سایت‌ها کار کند، حتی زمانی که اینترنت به طور کل قطع شود. بچه های نخبه بیرون ایران در این زمینه در حال رقم زدن حماسه ای هستند. اندکی صبر سحر نزدیک است.» اغتشاشات 1401 تمام شد و اکنون بیش از یک سال از پایان آن می‌گذرد. در طول این ماه‌ها اتفاقات بسیاری، از جمله تعطیلی شبکه منوتو رخ داد. اما هیچ خبری از فیلترشکن ادعایی مجری منوتو نشده است. همین موضوع باعث شده تا در روزهای اخیر امید خلیلی دستمایه طنز فعالان شبکه های اجتماعی شود. برخی از کاربران فضای مجازی از مجری منوتو خواسته‌اند تا به بهانه تعطیلی این شبکه ضدایرانی، فیلترشکن مخصوص خود را در اختیار مردم ایران قرار دهد.
 

رفتار ضدبشری سوئد
در قبال حمید نوری
دست آخر اینکه، به رغم ادعاهای سنگین اروپایی‌ها، بویژه سوئد درباره حقوق بشر، واقعیت‌ها اما عکس این ادعاها را روایت می‌کنند. روز گذشته فرزند حمید نوری، زندانی ایرانی در سوئد اعلام کرد که پای پدرش در بازداشتگاه این کشور شکسته و سوئدی‌ها از ارائه خدمات پزشکی کامل به پدرش خودداری می‌کنند. به گفته مجید نوری، آنان از طریق کنسولگری ایران در سوئد از این اتفاق مطلع شدند، زیرا تماس‌ها و ارتباط نوری با خانواده قطع است. مجید نوری اضافه کرد که مسئولان بازداشتگاه سوئد، نه تنها از رسیدگی پزشکی به حمید نوری خودداری می‌کنند، بلکه به تماس‌های خانواده او که جویای حال پدر خود هستند نیز پاسخی نمی‌دهند. این اتفاقات، درحالی برای حمید نوری می‌افتد که کشور سوئد، همواره تلاش کرده است خود را یکی از مدعیان حقوق بشر، در نسبت با ایران تعریف کند. در این رابطه، این کشور و سایر دولت‌های اروپایی از اتهامات واهی که ضدانقلاب علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده استقبال کرده و حتی دغدغه وجود داشتن یا نداشتن اسناد درباره این ادعاها را ندارند. رفتار دولت مدعی سوئد با حمید نوری و خانواده وی، درحالی است که درست در همین زمان، دادگاه دیگری در ایران درحال برگزاری است. دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات «یوهان هنریک نیلز فلودروس» شهروند سوئدی در تهران درحالی صورت می‌گیرد که نه تنها این دادگاه علنی است، بلکه کاردار سفارت سوئد در تهران نیز در این جلسات حضور دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی