همزمان با تنش‌آفرینی واشنگتن

بیانیه حزب الله عراق دست امریکا را خالی گذاشت


کتائب حزب‌الله عراق با تدبیر بموقع خود در حمایت از دولت محمد السودانی، توطئه امریکا برای روشن کردن جرقه جنگی گسترده در منطقه را با بیانیه‌ای بموقع خنثی کرد. ساعاتی پس از آنکه منابع خبری از تنش زایی جنگنده‌های واشنگتن بر فراز منطقه خبر دادند و همزمان بالگردهای امریکایی در حال تخلیه سفارت بودند، حزب‌الله عراق که از زمان آغاز جنگ غزه و رژیم صهیونیستی با هدف گرفتن بسیاری از پایگاه‌های امریکا در منطقه، ضربات مهلکی به بزرگترین حامی صهیونیست‌ها وارد کرده بود، بیانیه‌ای را منتشر کرد و با اعلام اینکه «تمامی عملیات‌های نظامی این گروه علیه اشغالگران امریکایی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است» اجازه نداد تا آتشی که رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش به پا کرده‌اند، شعله ور شود.
به نوشته العالم، در بیانیه حزب‌الله عراق که با امضای ابوحسین الحمیداوی، دبیر کل گردان‌های حزب‌الله منتشر شده، آمده است: «مقاومت اسلامی، گردان‌های حزب الله، تصمیم خود را برای حمایت از مردم غزه گرفته است و با اراده خود و بدون دخالت دیگران استقامت خواهد کرد. تعهد ما به انجام وظایف انسانی و ایدئولوژیک خود، با خرد، تدبیر و بررسی دقیق کار بوده است و تعادل حقوقی و اخلاقی در سخت‌ترین شرایط را در نظر داشته ایم. بنابراین با اعلام تعلیق عملیات نظامی و امنیتی علیه نیروهای اشغالگر، به شیوه‌های دیگر به دفاع از مردم غزه ادامه می‌دهیم. اما اگر اقدام خصمانه‌ای از طرف امریکا انجام شود، همان‌طور که پیش‌تر نیز انجام شده است، تصمیم می‌گیریم.»

همسویی دولت و گروه‌های مقاومت
در پی انتشار این بیانیه که در نتیجه آن خطر بزرگ درگیری دیگری با امریکا را از سر عراق بازکرده است، فرهاد علاءالدین، مشاور نخست‌وزیر عراق به رویترز گفت: «تصمیم گردان‌های حزب‌الله عراق پس از چند روز تلاش‌های گسترده السودانی برای ممانعت از تشدید تنش از سوی تمامی طرف‌های مربوطه در داخل و خارج عراق اتخاذ شد.»
هشام الرکابی، دیگر مشاور السودانی نیز بیانیه کتائب حزب‌الله را نخستین نتیجه تلاش‌های نخست‌وزیر برای کنترل تنش‌ها در منطقه عنوان کرد.
 
واشنگتن تضمین خواست
تنش زایی امریکا در منطقه در حالی شدت گرفته است که پایگاه خبری اینترسپت فاش کرد واشنگتن به رغم وعده‌های مکرر جو بایدن برای ممانعت از اعزام نیرو به منطقه، با آماده باش نیروهایش در عراق پشتیبانی از جنگ زمینی صهیونیست‌ها در غزه را در دستور کار داشت.
به نوشته این رسانه امریکایی گرچه این اسناد، نمی‌تواند قاطعانه مداخله زمینی امریکا در جنگ غزه را قریب الوقوع نشان دهد اما بدون شک سیگنالی برای حمایت از صهیونیست‌ها بود.
با این حال پس از بیانیه کتائب عراق، وزارت دفاع امریکا به بیانیه گردان‌های کتائب درباره تعلیق عملیات این گردان علیه ارتش واشنگتن در منطقه واکنش عجیبی داشت و خواستار تضمین عملی شد. پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت: «ما این گزارش‌ها و بیانیه‌ها را دیده‌ایم و در حال حاضر پاسخ مشخصی درباره آن نداریم، ضمن اینکه ما به رفتارها توجه داریم نه گفته ها.» همزمان یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری امریکا نیز در ادامه تنش آفرینی‌های این کشور در منطقه گفت: «امریکا از دولت عراق انتظار دارد که به شناسایی و اختلال در تأمین مالی گروه‌های شبه نظامی کمک کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی