63 سارق خشن در طرح بزرگ پلیس پایتخت دستگیر شدند

شناسایی ده ها مالباخته و تحویل اموال سرقتی

گروه حوادث/ همزمان با اجرای طرح برخورد با سارقان و مالخران در پایتخت 9 باند سرقت خانه و 63 سارق حرفه‌ای دستگیر و بیش از 100 میلیارد تومان اموال مسروقه کشف شد.

 سردار علی ولی‌پور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در حاشیه اجرای طرح برخورد با سارقان که صبح دیروز در مقر پلیس آگاهی تهران بزرگ به اجرا درآمد، گفت: طی سه روز گذشته، مرحله جدیدی از طرح برخورد با سرقت با محوریت برخورد با سارقان خشن در سطح پایتخت به اجرا درآمد و در جریان آن همکاران من موفق شدند ۶۳ سارق و زورگیر حرفه‌ای و سابقه‌دار را شناسایی و دستگیر کنند.
وی با بیان اینکه در اجرای این طرح با سارقان منازل، زورگیران، افراد قاپ‌زن و... برخورد شد، گفت:‌ در میان دستگیرشدگان ۲۶ نفر سارق منزل هستند که در قالب ۹ باند اقدام به سرقت از منازل شهروندان کرده بودند. این افراد در عملیات‌ جداگانه دستگیر شدند و کارآگاهان در بازرسی از مخفیگاه آنان مقادیر قابل توجهی از اموال مسروقه شامل طلا و جواهر، ساعت‌های گرانقیمت، لوازم خانگی و... به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیارد تومان را کشف و ضبط کردند. همچنین به صدها پرونده سرقت نیز رسیدگی شد.
 وی با بیان اینکه ۳۷ سارق زورگیر و قاپ‌زن نیز در این طرح دستگیر شدند، گفـت: با اجرای این طرح ۲۵۵ دستگاه انواع گوشی مسروقه کشف و ضبط شد که ارزش ریالی آن بالغ بر دو میلیارد تومان است.
 مجرمان بدانند پلیس با قاپ‌زنی و زورگیری‌ برخورد قاطع خواهد داشت و به محض اینکه مأموران این دسته از مجرمان را رؤیت کنند با رعایت قانون به کارگیری سلاح با آنها برخورد خواهند کرد.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه متهمان دستگیرشده در این طرح به بیش از صدها فقره سرقت اعتراف کردند، گفت: تاکنون بیش از ده‌ها تن از شاکی‌ها و مالباختگان اموال خود را شناسایی کرده‌اند. همچنین فرایند شناسایی دیگر مالباختگان و تحویل اموال مسروقه به مالکانشان نیز در دستور کار قرار دارد.
وی درباره اینکه این سارقان بیشتر در چه مناطق و چه ساعاتی دست به سرقت زده بودند، گفت: تقریباً می‌توان گفت که آنان در اکثر مناطق مرتکب جرم شده بودند، اما فراوانی پرونده‌ها تاکنون در محدوده‌های شمال، شمال شرق و غرب تهران بیشتر است. آمارهای ما از وقوع سرقت نشان می‌دهد که سرقت از منازل بیشتر در بازه زمانی بین ساعات ۱۹ تا ۲۳ رخ می‌دهد.
 وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از پابند الکترونیک برای کنترل مجرمان نیز گفت:‌ بزودی طرح کنترل مجرمان با پابند الکترونیک با دستور فرمانده فراجا اجرا می‌شود که این اقدام هم در پیشگیری از وقوع جرائم بازدارنده و هم اقدامی مؤثر در دستگیری متهمان در کمترین زمان ممکن است.
 همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شده است، این طرح برای مجرمان حرفه‌ای با بیش از چهار فقره سابقه اجرا خواهد شد و زیرساخت‌های آن نیز فراهم شده است.
  فوتبالیستی که سارق شد
زمانی هافبک تیم فوتبال نوجوانان بوده و دلش می‌خواسته مانند دیوید بکهام معروف شود، اما حالا یک سارق حرفه‌ای است که بعد از هر بار سرقت دچار عذاب وجدان می‌شد.
به چه جرمی بازداشت شدی؟
کیف‌قاپی و زورگیری. بیشتر اوقات پای پیاده گاهی وقت‌ها هم سوار بر اسکیت، دوچرخه و موتورسیکلت سرقت می‌کردم.
سوژه‌هایت را چطور شناسایی می‌کردی؟
مقابل صرافی‌ها و طلافروشی‌ها کشیک می‌دادم، وقتی مشتری بیرون می‌آمد تعقیبش می‌کردم و در جایی خلوت به سمتش می‌رفتم و مؤدبانه تقاضا می‌کردم خریدهایش را با من تقسیم کند، در صورت مقاومت خفتش کرده و با تهدید بوسیله چاقو، اقدام به کیف‌قاپی می‌کردم. آنها هم از ترس تسلیم می‌شدند.
چطور با اسکیت و دوچرخه فرار می‌کردی؟
من ورزشکارم، زمانی هافبک فوتبال بودم دونده خوبی هستم، اما بد آوردم و در بزم شبانه‌ای به پیشنهاد دوستانم حشیش و شیشه مصرف کردم و کم‌کم معتاد شدم.
چه مدت است سرقت می‌کنی؟
یکسالی می‌شود، اما تا الان سعی می‌کردم طوری سرقت کنم که ردی از خودم به جا نگذارم و البته هم مدام فراری بودم، صورتم را می‌پوشاندم و حرفه‌ای عمل می‌کردم. جایی می‌رفتم که دوربین نباشد. خلاصه خیلی حواسم بود و شاید به همین دلیل بود که زمان زیادی طول کشید تا دستگیر شوم.
با این همه احتیاط چطور دستگیر شدی؟
 یکی از دوستانم گفت نامزدم مرا لو داده است. سمیه وقتی فهمید در کار خلاف هستم دور مرا خط کشید.
با اموال سرقتی چه می‌کردی؟
تفریح و خوشگذرانی، گاهی هم پرداخت بدهی، البته از زمانی که سرقت‌ها را شروع کردم عذاب وجدان بدی سراغم آمد، بعد فکر کردم بهترین راه پرداخت خمس و زکات است. با پول‌های دزدی ۴ زندانی آزاد کردم و آرامش خاصی به من دست داد و عذاب وجدانم کمتر شد.
 
پوشیدن لباس پلیس برای سرقت
برای اینکه اعتماد سوژه‌هایش را جلب کند از لباس شغل مورد علاقه‌اش استفاده کرد؛ لباس نیروی انتظامی برای سرقت و گوشی‌قاپی.
چی سرقت می‌کردی؟
موبایل‌قاپی، فقط آیفون. هر کسی که آیفون دستش بود به سمتش می‌رفتم و در یک چشم به‌هم زدن گوشی را سرقت می‌کردم. گاهی اوقات هم از راننده‌ها سرقت می‌کردم، همین که شیشه خودرویی پایین بود گوشی راننده را می‌زدم.
از کی شروع به سرقت گوشی کردی؟
 دو ماه می‌شود و حدود 15 بار سرقت کردم، البته قبلاً شگردم فرق داشت. من عاشق شغل پلیسی بودم و همیشه دلم می‌خواست پلیس شوم به همین خاطر لباس پلیس می‌پوشیدم، اینطوری کسی هم به من شک نمی‌کرد. مثلاً به شیشه خودروها که می‌زدم خانم‌های راننده فکر می‌کردند پلیس هستم و شیشه را پایین می‌کشیدند و من هم سرقت را انجام داده و فرار می‌کردم.

 دستگیری در فرودگاه
ظاهرش خیلی عجیب است، سر و وضع بسیار مرتب بینی عمل‌کرده و دندان‌های کامپوزیت‌شده‌اش نشان نمی‌دهد سارق باشد.
وضع مالی‌ات خوب است؟
قبلاً خوب نبود، خانواده‌ای فقیر داشتم. به همین دلیل تصمیم گرفتم با سرقت به پول برسم. من حتی برای رسیدن به پول ورزشی را که این همه برای آن زحمت کشیده بودم، رها کردم.
چه ورزشی می‌کردی؟
من ورزشکار حرفه‌ای هستم و در رشته کیک‌بوکسینک سال‌ها کار کرده‌ام. حتی مقام قهرمانی استانی دارم. البته تحصیلات دانشگاهی هم دارم و در رشته برق صنعتی تحصیل می‌کردم، اما ترم آخر درس را رها کردم به خاطر اینکه زود به آرزوهایم برسم و الان فوق دیپلم دارم.
به چه جرمی بازداشت شدی؟
سرقت منزل کار پر‌درآمدی است، وارد خانه‌ها می‌شوی و دلار و طلا گیرت می‌آید، البته همیشه هم شانس با ما یار نبود.
3 ماه قبل از زندان آزاد شدم و دوباره شروع به سرقت کردم. البته وقتی هم به مرخصی می‌آمدم با دوستانم به سرقت می‌رفتم.
چند بار سابقه ‌داری؟
فکر کنم 7 بار.
چطور دستگیر شدی؟
در فرودگاه همراه دوستانم می‌خواستیم برای تفریح به دوبی برویم که پلیس ما را شناسایی و دستگیر کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی