صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

کشاورزان معترض فرانسوی به پایتخت رسیدند

پاریس در تسخیر تراکتورسواران

امیر فرشباف
خبرنگار

بعد از اینکه اتحادیه‌های کشاورزان فرانسه اعلام کردند که پیشنهادهای گابریل اتل، نخست‌وزیر را کافی نمی‌دانند، اعتراضات کشاورزان فرانسوی وارد مرحله تازه‌ای شد. به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، معترضان ابتدا اعلام کردند که خواسته‌های آنها به طور کامل برآورده نشده و بار دیگر برخی شاهراه‌های کشور را مسدود کرده و متعهد می‌شوند که به اعتراضات ادامه خواهند داد.
اما روز گذشته که موعد اصلی اعتراضات بود، کشاورزان فرانسوی به وسیله ده‌ها تراکتور بزرگراه‌های اطراف پاریس را مسدود کردند. به گزارش «فرانس 24» کشاورزان معترض فرانسوی دوشنبه شروع به مسدود کردن چندین بزرگراه در اطراف پاریس کردند تا بر مطالبات خود مبنی بر تحقق شرایط کاری بهتر، دستمزد بیشتر و اعتراض به مقررات دست و پا گیر زیست محیطی تأکید کنند.
یکی از اعضای اتحادیه کشاورزان فرانسوی، به شبکه خبری بی‌بی‌سی درخصوص دلایل اعتراضشان گفت: «خواسته‌های اصلی ما معطوف به گره زدن قیمت محصولات به هزینه‌های کشاورزی و توقف توافق‌های تجارت آزاد است.» در مقابل دولت فرانسه نیز تدابیر امنیتی را به طور محسوسی افزایش داد و 15 هزار نیروی پلیس را به بهانه ممانعت از آسیب رسیدن به ساختمان‌های دولتی و اماکن عمومی، در اطراف پایتخت و محل‌های مستعد بحران مستقر کرد.
پیش‌تر دولت فرانسه تلاش کرده بود با تلطیف فضا قدری از خشم کشاورزان بکاهد. به گزارش «لوموند»، روز یکشنبه، نخست‌وزیر گابریل اتل در بازدید از یک مزرعه شکایات کشاورزان در مورد استانداردهای زیست محیطی، دسترسی به آب و ذخیره آن را شنید. او در پاسخ به اعتراض کشاورزان گفته بود به حفاظت از منافع کشاورزان تمایل دارد و از رقابت ناعادلانه دهقانان فرانسوی با سایر کشورهای اروپایی که استانداردهای زیست محیطی مشابه فرانسه را اعمال نمی‌کنند، مطلع است. درعین حال، او هشدار داد که «چیزهایی وجود دارند که نمی‌توانند یک شبه تغییر کنند.»
برخی این اقدام دولت فرانسه را نوعی صحنه‌سازی برای کاهش نارضایتی تلقی می‌کنند. تحلیلگر شبکه بی‌بی‌سی درخصوص مکان ملاقات اتل با معترضان نوشت: مکان ملاقات ساختگی و مضحک بود: انبار علوفه‌ای که شبیه صحنه‌های یک نمایش تلویزیونی بود. اتحادیه‌های کشاورزی تصریح کردند که «تحت تأثیر قرار نگرفته اند» به خصوص با توجه به اینکه احساس می‌کنند نخست‌وزیر آنها را در صحبت مستقیم دور زده بود.
کشاورزان فرانسوی مالیات دولت بر سوخت تراکتور، واردات ارزان، مسائل مربوط به ذخیره آب، محدودیت‌های بیش از حد و تشریفات بوروکراتیک و استانداردهای دوگانه زیست محیطی اتحادیه اروپا را از جمله دلایل نارضایتی‌های خود عنوان می‌کنند. با این حال، دولت فرانسه نیز در تلاش است از گسترش نارضایتی‌های داخلی در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در اواخر سال‌جاری جلوگیری کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی