صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

دادستانی کل کشور خواستار توقف ساخت‌وساز در اطراف باغ گیاه‌شناسی شد

ریه تنفسی تهران از بین نرود

زیست بوم- معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور خواستار توقف ساخت‌وساز برج‌های 22 گانه در اطراف باغ گیاه‌شناسی شد. غلامعباس ترکی ساخت‌وساز اطراف این باغ را باعث تهدید گونه‌های ژنتیکی دانست و گفت: باغ گیاه‌شناسی محدوده تنفس تهران است و نباید از بین برود.
پیش از این، علی علیزاده علی‌آبادی، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در نامه‌ای به سران سه قوه خواستار جلوگیری از تخریب باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به دنبال صدور مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۸ طبقه با ساخت بیش از ۵۶۰۰ واحد مسکونی در جوار ضلع شمالی این باغ شده بود. او در گفت‌و‌گو با «ایران»، صدور این مجوز را تیر خلاصی به باغ ملی، به‌عنوان میراث علمی، تخصصی، طبیعی و فرهنگی کشور دانسته و گفته بود: باغ‌ گیاه‌شناسی ملی ایران در حالی از سوی 22 برج در آستانه ساخت تهدید می‌شود که طبق قانون تنها می‌توان با فاصله‌ای مشخص و دور، پروانه ساخت ساختمان‌هایی را داد که در نهایت سه طبقه داشته باشند. به گفته علیزاده، جهاد کشاورزی حاضر به دادن زمین معوض به بنیاد تعاون ارتش برای ساخت این برج‌ها شده است اما به رغم قوانین مشخص و ممنوع بودن ساخت‌وسازها که خارج از توان اکولوژیک پایتخت است، این پیشنهاد از سوی بنیاد تعاون ارتش پذیرفته نشده است.
علیزاده گفته بود: «امروز برای حفاظت از تنوع زیستی کشور چشم امید به دیوان عدالت اداری بسته‌ایم.» تاکنون مخالفت مقامات عالی‌رتبه کشور با ساخت این برج‌ها و دستور معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر توقف ساخت‌وسازها تا تصمیم‌گیری نهایی، هنوز نتوانسته است سایه سنگین این ساخت‌وسازها را از روی باغ بردارد.
علیزاده، وجود پارک جنگلی چیتگر در جوار این باغ را همواره باعث حفظ سلامت اکولوژیک باغ و مانع نزدیکی واحدهای مسکونی به باغ می‌داند و در توضیح تاریخچه تصمیم‌گیری شهرداری‌های مختلف در ادوار گذشته گفته است: «با افزایش جمعیت و گسترش شهر به حومه آن، مسئولان وقت شهرداری منطقه ۲۲ با برنامه‌ریزی‌ برای شهری مناسب، طرح تفصیلی این منطقه را طوری تهیه کرده بودند که بتواند به‌عنوان الگوی شهری پایدار به لحاظ اکولوژیک، سرمشقی برای سایر مناطق شهری قرار گیرد. در همین راستا، کاربری مسکونی از اراضی حومه این باغ را در شعاعی وسیع و کافی، ممنوع و حومه این باغ را به‌طور کامل آموزشی-تحقیقاتی و فضای سبز در نظر گرفته بودند تا آسیبی به این باغ ارزشمند وارد نشود.»
 او با نگاهی به ساخت‌وسازهای بخش شمالی نزدیک به باغ، در سال‌های اخیر گفته است: «به نظر می‌رسد طرح تفصیلی منطقه چیتگر و ضوابط کمیسیون ماده ۵ در جریان صدور مجوز برج‌سازی‌ها در حاشیه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران نادیده گرفته شده؛ براساس طرح تفصیلی، همه اراضی اطراف باغ باید کاربری فضای سبز، آموزشی، پژوهشی و اداری داشته باشند و اگر بنایی مسکونی با فاصله طولانی از باغ ساخته شود، حداکثر باید دو یا سه طبقه باشد. مهم‌تر و قابل‌توجه‌تر از همه این اقدامات ضدمحیط‌زیستی و غیرکارشناسی، فاجعه‌ای است که ادامه دارد و در واقع، به منزله تیر خلاصی است به سلامت و موجودیت این باغ ارزشمند.»
 
حقوق عامه
ترکی در دیدار با علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از ارکان توسعه پایدار را پایداری محیط زیست دانست و گفت: یکی از مسائل مهم در حقوق عامه، حفظ و صیانت از حقوق محیط زیست است و دادستانی مصادیق متعددی را به موضوعات مرتبط با محیط زیست اختصاص داده و بخش عمده‌ای از مأموریت‌های دادستان‌های کل کشور به محیط زیست رسیده است.
معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور تأکید کرد: در واقع محیط زیست بیشترین سهم را از حقوق عامه دارد که ایفا و اجرای این حقوق زیست‌محیطی بر عهده سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی است. وظیفه ما نیز احیا و پیگیری این حقوق است.

جستجو
آرشیو تاریخی