صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اشتهای تجدیدپذیرها برای صادرات برق باز شد

نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند هشت ماه از سال برق خود را صادر کنند

با ابلاغ مصوبه وزارت نیرو مبنی بر صادرات برق تجدیدپذیر، امکان تخصیص بخشی از ظرفیت مبادی صادراتی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شد.
باتوجه به پتانسیل ایران در حوزه تجدیدپذیرها و توجه دولت سیزدهم به توسعه انرژی پاک، راهکارهایی برای این مهم درنظر گرفته شد که یکی از این راهکارها فراهم شدن شرایطی برای صادرات برق تجدیدپذیرها بود. بر این اساس، امکان صادرات برق برای سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها، به مدت ۸ ماه در سال فراهم شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند علاوه بر احداث نیروگاه تجدید پذیر یا برقابی نسبت به افزایش ظرفیت صادراتی شبکه برق کشور اقدام کنند. توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از برنامه‌های وزارت نیرو است که هم اکنون ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر به یک هزار و ۱۰۱ مگاوات رسیده است. بر همین اساس وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه داده که یکی از این برنامه‌ها احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است. بر اساس این برنامه ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۳هزار مگاوات نیروگاه بادی و ۳ هزار مگاوات نیز توسط صنایع احداث خواهد شد.
روزهای اخیر نیز احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ۵ سال در جلسه شورای‌عالی انرژی به تصویب رسید.
برای این منظور نیز بزرگ‌ترین تأمین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق صندوق توسعه ملی باهدف توسعه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در کلان پروژه‌های حوزه انرژی تجدیدپذیر در کشور انجام شد. بر این اساس صندوق توسعه ملی پنج میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص داد.
این تسهیلات برای ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اختصاص می‌یابد و در گام نخست چهارهزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با این تسهیلات ساخته می‌شود.
در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به یک هزار و ۱۰۱ مگاوات افزایش‌یافته است که می‌تواند سالانه با تولید برق بالغ بر ۲۱۵۴ میلیون کیلووات‌ساعت، ناترازی برق را خصوصاً در زمان‌های پیک کاهش دهد. همچنین سالانه از مصرف بالغ بر ۶۸۵ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی و انتشار ۱۶۶۴۵۷۸ هزار تن آلاینده‌های زیست‌محیطی جلوگیری کرده و باعث صرفه‌جویی ۵۳۰.۷۳۵ هزار مترمکعب آب در فرایند تولید برق می‌شود. تأمین برق هموطنان در داخل کشور همواره در اولویت بوده و هست و بر این اساس، در ۴ ماه ایام اوج مصرف برق در کشور که با ناترازی تولید و مصرف مواجهیم، این نیروگاه‌ها موظف به عرضه برق برای مصارف داخلی در بورس انرژی هستند.
در این دستورالعمل پیش‌بینی شده که در بورس انرژی یک بازار برای مبادلات برون‌مرزی جهت صادرات و واردات کشور فراهم شود و صنایع یا نیروگاه‌های مختلف و سرمایه‌گذاران از آن استفاده کنند.
در مواقعی که سرمایه‌گذاران نتوانند به دلایلی نظیر تعمیرات یا موارد مشابه، برق مورد نیاز را تأمین کنند، وزارت نیرو از بازار منطقه‌ای برق یا تابلوی بین‌المللی برق بورس انرژی به خرید برق و صادرات آن اقدام می‌کند. انتظار می‌رود با ابلاغ این دستورالعمل سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور رشد قابل توجهی داشته باشد و به واسطه اختلاف قیمت بسیار بالایی که در کشورهای همسایه با قیمت داخلی وجود دارد، سرمایه‌گذاران بتوانند با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر درکشور برق مورد نیاز آن کشورها را تأمین کنند و علاوه بر کمک به شبکه سراسری برق کشور در ایام ناترازی از سود قابل توجهی نیز برخوردار شوند.

 

برش

امکان صادرات در 8 ماه سال مهیا شد
مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: امکان تخصیص بخشی از ظرفیت مبادی صادراتی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ابلاغ مصوبه وزارت نیرو مبنی بر صادرات برق تجدیدپذیر فراهم شد.
مصطفی رجبی مشهدی، گفت: بر اساس این مصوبه در صورتی که ظرفیت مازاد برای خطوط صادراتی برق کشور وجود داشته باشد مجوزهای لازم جهت سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برقابی و حتی زغال سنگ سوز به سرمایه‌گذاران متقاضی واگذار خواهد شد. وی درباره دستورالعمل ذکر شده خاطرنشان کرد: امکان صادرات برق برای سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها به مدت ۸ ماه در سال فراهم شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند علاوه بر احداث نیروگاه تجدیدپذیر یا برقابی نسبت به افزایش ظرفیت صادراتی شبکه برق کشور اقدام کنند. سخنگوی صنعت برق با تأکید بر اینکه تأمین برق هموطنان در داخل کشور همیشه در اولویت بوده و هست، افزود: در ۴ ماه ایام اوج مصرف برق در کشور که با ناترازی تولید و مصرف مواجه هستیم، این نیروگاه‌ها موظف به عرضه برق برای مصارف داخلی در بورس انرژی هستند. رجبی مشهدی ادامه داد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با افزایش ظرفیت شبکه صادراتی، امتیاز استفاده از آن شبکه را برای مدت معینی در اختیار داشته باشند که موجب کسب درآمد صادراتی نیروگاه‌ها خواهد شد و با افزایش تبادلات ظرفیت صادرات و واردات کشور می‌تواند به پایداری شبکه برق کشور هم کمک کند.

جستجو
آرشیو تاریخی