صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

تدوین لایحه تغییر اقلیم در دولت

گسترش «اقتصاد سبز» در برنامه‌ سیاست کلان کشور قرار گرفته است

 تغییر اقلیم از عوامل محدود کننده و تهدیدهای مهم در دنیا بویژه در کشورهای در حال توسعه است. کشورهای مختلف مقابله با این پدیده را شروع کرده‌اند و آنطور که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم اعلام کرد لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم برای اجرا تدوین شده است.
هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم با حضور نمایندگانی از سازمان جهانی هواشناسی، هیأت بین دولتی تغییر اقلیم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و مرکز آسیا، سازمان همکاری اکو و اقیانوسیه و سفرای کشورها، برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایای سازمان ملل متحد روز گذشته در تهران برگزار شد.
 
توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر
وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس تغییر اقلیم با بیان اینکه یکی از سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران گسترش اقتصاد سبز است، گفت: لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم برای اجرا تدوین شده است. بذرپاش اظهار‌کرد: امروز تغییر اقلیم در جهان به عنوان یکی از چالش‌ها و همچنین یکی از فرصت‌های تاریخی در راستای تحول بنیادین در توسعه فناوری‌های حوزه تولید انرژی در هزاره حاضر مطرح است. وی افزود: افزایش دما، کاهش بارش و افزایش پدیده‌های مخرب جوی اقلیمی بویژه در دو دهه اخیر مهم‌ترین آثار این چالش جهانی است. این تغییرات می‌تواند باعث اخلال در رویکرد جامع بهبود بخشی به کیفیت زندگی در راستای تحقق رفاه اقتصادی، اجتماعی و محیطی در جوامع بشری شود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پدیده تغییر اقلیم در کنار چالش‌های مرتبط با آن فرصتی را ایجاد کرده تا سیاستگذاران و متخصصان با همکاری تنگاتنگ با یکدیگر به توسعه و حمایت از فناوری‌های مختلف تولید انرژی بپردازند. بذرپاش اضافه کرد: تلاش برای توسعه انرژی‌های سبز از قبیل انرژی‌های خورشیدی، بادی و صلح‌آمیز هسته‌ای در دستور کار است؛ حرکت از نیروگاه با سوخت‌های فسیلی به سیدی متنوع از انرژی‌های پاک و سبز برای تأمین سوخت و انرژی یکی از دستاوردهای مهم هم‌افزایی میان دانشمندان و سیاستگذاران است که نیاز به سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر برای آموزش اقشار مختلف در استفاده حداکثری از بخش انرژی‌های سبز است.
به گفته وی، بر اساس روندهای جهانی، می‌توان دریافت که مناسب‌ترین گزینه برای تنوع‌بخشی به سید انرژی کشور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از سیاست‌های کلان راهبردی و قطعی جمهوری اسلامی ایران ضرورت گسترش «اقتصاد سبز» با رونق صنایع کم کربن، استفاده از انرژی‌های پاک و اصلاح الگوی تولید است. در این راستا نیز اقدامات قابل توجهی در بعد داخلی و بین‌المللی صورت گرفته؛ از جمله اینکه لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم برای اجرا تدوین شده است.
بذرپاش یادآور شد: در کنار سیاست فوق‌الذکر ظرفیت‌های قانونی نظیر ماده 19 قانون هوای پاک نیز وجود دارد که به صورت خلاصه اشاره به تولید 30 درصد از برق کشور از محل انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد.
وی بیان کرد: از دیگر پیشنهادات مهم در این رابطه می‌توان به برنامه‌ریزی جهت تبدیل کشور ایران به قطب بین‌المللی انرژی پاک خورشیدی منطقه با استفاده از منابع عظیم انرژی خورشیدی در مناطق مرکزی و جنوبی به عنوان دریای انرژی، برنامه‌ریزی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در ارتقای فناوری‌های نوین در دانش نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، امواج دریا، باد و صادرات محصولات یاد شده، حمایت از دانشگاه‌ها و مطالعات پژوهشی با هدف بهبود سیستم‌ها در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سیستم‌هایی با بهره‌وری بالای انرژی و امکان کشت دوم برخی محصولات با توجه به تغییر رژیم دمایی و کاهش یا حذف روزهای یخبندان در برخی مناطق اشاره کرد.

 

برش

بیشترین خاموشی فلرها در دولت سیزدهم
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در کنفرانس تغییر اقلیم با یادآوری خسارت 35 هزار میلیارد تومانی سیل سال 98، اظهار کرد: همچنان به مسأله پیشگیری بهتر از درمان است توجه چندانی نداریم؛ باید بسیاری از دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت و جهاد‌کشاورزی گام‌های اساسی در حوزه جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم در ایران بردارند. وی با بیان اینکه در سازمان محیط زیست و پژوهشکده تغییر اقلیم اقداماتی انجام شده و این موضوع در لایحه مسأله تغییر اقلیم مطرح شده است، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری دستگاه‌ها برنامه ملی تغییر اقلیم را تدوین کند و دستگاه‌های اجرایی در این بخش هم باید در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند. وی با اشاره به اینکه رویکرد دولت در بحث شرایط تغییر اقلیم مشخص است، ادامه داد: بر این اساس باید در چندین بخش اقدامات لازم صورت گیرد که یکی از این بخش‌ها کیفی‌سازی سوخت است؛ تا امروز دولت سیزدهم بیشترین خاموشی فلرها را انجام داده که نقش مؤثری در بهبود وضعیت محیط زیست داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی