صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

در صد و چهاردهمین روز جنگ، صهیونیست‌ها از شمال تا جنوب غزه را بمباران کردند

سوگواری بر گورهای دسته‌جمعی

زهره صفاری
خبرنگار


صهیونیست‌ها در صد و چهاردهمین روز از یورش وحشیانه به غزه از آغازین ساعات صبح دیروز با بمباران شدید خان‌یونس، اردوگاه جبالیا و دیگر مناطق جنوب و غرب این باریکه، تنها در 24 ساعت بیش از 170 فلسطینی را به شهادت رساندند تا شمار شهدا از مرز 26 هزار و 422 نفر گذشته و تعداد زخمی‌ها نیز به 65 هزار و 87 نفر برسد.
به گزارش خبرگزاری وفای فلسطین، منابع پزشکی فلسطین اعلام کرده‌اند، بیشترین آمار شهدای دیروز در جریان بمباران محله الامل خان‌یونس به ثبت رسیده است. گفته می‌شود جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با پرواز بر فرار منطقه الهوا در جنوب‌غرب غزه و مناطق غربی این شهر، خانه‌های مسکونی را هدف قرار دادند و شماری از غیرنظامیان از جمله کودکان را به خاک و خون کشیدند. در حملات دیروز، شمال غزه نیز از حملات در امان نماند. مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کرده‌اند، در پی این حملات دست‌کم 30 جسد غیرقابل شناسایی به سردخانه بیمارستان ناصر انتقال یافت. گزارش‌ها از این بیمارستان حاکی است، به دلیل شدت بمباران‌ها بسیاری از اجساد بویژه پیکر کودکان کشته‌شده فلسطینی در گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیرونی بیمارستان به خاک سپرده شده‌اند.
در همین حال به نوشته الجزیره، صلیب سرخ فلسطین از خالی شدن کپسول‌های اکسیژن در بیمارستان الامل در خان‌یونس خبر داده‌ که انجام بسیاری از جراحی‌های اضطراری مجروحان را غیرممکن کرده است. همزمان صهیونیست‌ها دستور تخلیه فوری خانه‌ها در این بخش نوار غزه را داده و بسیاری از فلسطینیان را آواره کرده‌اند. ارتش اشغالگر همچنین مدرسه الفاخوره در کمپ جبالیا را نیز مورد حمله موشکی قرار داد که بر اثر آن شماری از پناهجویان فلسطینی در این حملات شهید و مجروح شدند.
براساس اعلام رسانه‌های فلسطینی، در مجموع صبح دیروز بمب‌های بی‌امان جنگنده‌های صهیونیستی 18 خانواده را قتل‌عام کرد که در نتیجه این وحشیگری، 174 نفر شهید و 310 نفر زخمی شدند. همزمان با این یورش وحشیانه در مناطق مختلف نوار غزه، ارتش صهیونیستی با حمله به بخش‌های مختلف کرانه باختری از جمله قدس شرقی، 20 نفر را در جنین، نابلس، رام‌الله، الخلیل، اریحا و قدس شرقی بازداشت کردند. به این ترتیب به گزارش میدل‌ایست مانیتور، همان‌طور که در بیانیه مشترک جامعه اسرای سابق و اسرای فلسطین نیز گفته شده، شمار بازداشتی‌های فلسطینی از 7 اکتبر تاکنون به 6305 نفر رسیده است.
در حالی که سازمان‌های فلسطینی اعلام کرده‌اند 85 درصد جمعیت غزه آواره شده و در حال حاضر در چادرها زندگی می‌کنند، وقوع بارش‌های زمستانی سبب جاری شدن سیل و نابودی سرپناه موقت آنها شده است. به نوشته خبرگزاری وفا، به طور تقریبی 65 هزار واحد مسکونی در جریان یورش به غزه کاملاً تخریب یا غیرقابل سکونت شده‌ و 290 هزار واحد نیز دچار آسیب‌های متعددی شده‌اند. با این شرایط، سرد شدن هوا، بارش‌ها، نبود امکانات گرمایشی و حتی پتو و لباس‌های گرم، زمستان امسال را برای غزه سخت‌تر از گذشته خواهد کرد.
 
ضربات سخت حزب‌الله به صهیونیست‌ها
اما درگیری‌ها در مرز لبنان نیز حکایت از تغییر معادلات جنگی و تشدید تنش‌ها میان حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی دارد. پس از چندین حمله موشکی مقاومت لبنان به مراکز اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی، خبرگزاری وفا نوشت: پهپادهای رژیم صهیونیستی صبح دیروز مناطق روستایی و شهرها در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. گرچه این حملات تلفات جانی نداشت اما یک ساختمان و چندین واحد مسکونی دچار خساراتی شدند.
در شرایطی که المنار به نقل از روزنامه معاریوی رژیم صهیونیستی از نگرانی مقامات این رژیم از افزایش تحرکات حماس در شمال غزه خبر داده است، رسانه‌های عبری ورود هزاران سرباز از گردان گولانی رژیم صهیونیستی به بخش‌های شمالی اراضی اشغالی را تأیید کرده‌اند. گفته می‌شود این نظامیان چند هفته قبل با ترک غزه به سمت مرزهای لبنان حرکت کردند و همزمان صدها تانک، نفربر و تجهیزات سنگین نظامی نیز به این جبهه منتقل شده‌اند.
با این حال مقاومت لبنان نیز این ماجراجویی صهیونیست‌ها را بی‌جواب نگذاشت و با موشک و پهپاد پایگاه‌های نیروهای صهیونیستی در رمیم و کریات شمونا و چند نقطه دیگر را هدف قرار داد. همزمان حزب‌الله تجمع صهیونیست‌ها در برکت ریشا را با تسلیحات موشکی هدف گرفت و تلفاتی را به ارتش اشغالگر تحمیل کرد. به نوشته المیادین، منابع عبری گزارش داده‌اند صبح دیروز 3 فروند موشک حزب‌الله نیز در منطقه مارگلیوت در شمال فلسطین اشغالی به اهدافی اصابت کردند و پهپادهای اسرائیل شهر طیرحرفه و حومه شهرک‌های زبقین و حولا را با دو حمله هوایی هدف قرار دادند و عصر دیروز نیز دیگر بار حولا را با بمب فسفری هدف گرفتند. چندین حمله نیز در شهرک‌های الجبین، یارین و حمله دیگری به حومه شهرک‌های مروحین و رامیه انجام شده است. عصر دیروز نیز حزب‌الله در بیانیه‌ای از شلیک موشک برکان به پایگاه نظامی هونین و هلاکت شماری از صهیونیست‌ها خبر داد و وقوع چند انفجار در الجلیل آژیرهای خطر را در این منطقه به صدا درآورد. علاوه بر این رامیم و تجمع نظامیان در تلشعر هدف قرار گرفت. این در حالی است که مقاومت اسلامی لبنان تأیید کرده است، صبح شنبه نیز پایگاه نظامیان رژیم صهیونیستی را در مجاورت سایت جل‌العالم با موشک برکان هدف گرفته است. همزمان منابع خبری لبنان از استقرار تسلیحات سنگین و تانک‌های حزب‌الله در جنوب این کشور خبر داده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی