صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

معاون علمی رئیس‌جمهور:
به فناوری جدید بارور‌سازی ابرها دست یافتیم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از دستیابی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با فناوری کاملاً بومی برای بارورسازی ابرها دریک برنامه ۵ ساله و با هزینه کمتر از ۳ هزارمیلیارد تومان خبر داد.
به گزارش ایرنا، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» گفت: درباره بارش و فناوری‌های افزاینده بارندگی معتقدم در کشور ما شرکت‌هایی وجود دارند و شخصاً تعدادی از آنها را می‌شناسم که در بحث بارش کارهای خوبی کرده‌اند.
معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور بیان کرد: فناوری فعلی بارورسازی ابرها یک تکنولوژی قدیمی است که سال‌های سال استفاده می‌شده و شامل فناوری یونیزاسیون جو (فناوری تبدیل مولکول‌های ماده تشکیل‌دهنده ابر به یون‌های مثبت و منفی برای بارورسازی) می‌شود و اخیراً در حال توسعه یافتن است و کشورهای دنیا در بحث مهندسی اقلیم در حال کار کردن روی این پروژه هستند بنابراین اینکه بعضاً گفته می‌شود امکان مهندسی اقلیم وجود ندارد، یک اشتباه راهبردی است. قطعاً چنین فناوری‌ای وجود دارد اما اینکه شدت و ضعف اثرگذاری آن چه میزان باشد، یک بحث دیگر است.
وی تأکید کرد: طبق محاسباتی که ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور داشته‌ایم، طی یک برنامه‌ریزی ۵ ساله امکان افزایش بارندگی تا حد بسیار خوب و معقولی با روش بارورسازی ابرها وجود دارد ،ما فرصت‌های بارشی خوبی داریم که می‌توان از آن استفاده کرد.
دهقانی فیروزآبادی اذعان کرد: خوشبختانه در کشور فلرها و مواد اولیه بارورسازی ابرها با فناوری کاملاً بومی و کیفیت بالا وجود دارد که بسیار بالاتر از محصولات خارجی است؛ فلرهای بارش‌زایی که در آزمایشگاه‌های کشورهای خارجی آزمون ، تست و قابلیت‌های آنها تأیید شده است؛ همچنین امکانات و وسایل پروازی و ژنراتورهای ثابت در کشور را هم داریم.

 

مسیر جدید طوفان الاقصی
با فضای مجازی
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه فضای مجازی مزیت‌هایی را ایجاد می‌کند که در فضای سنتی وجود ندارد، تأکید کرد: یکی از این سودمندی‌ها «تعامل بین کشوری» است که حتی در سطح حاکمیت‌ها نیز به وجود آمده و یک ظرفیت جدید محسوب می‌شود که به چهارچوب جدیدی نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، محمد آقامیری افزود: فضای مجازی توانست واقعیت‌های ظلم به مردم غزه را به جهان نشان دهد، بر همین اساس طوفان‌الاقصی با فضای مجازی در مسیر جدیدی قرار گرفت. وی با تأکید بر اینکه دستاورد فضای مجازی در این موضوع فعال شدن مردم در سراسر جهان بود، تصریح کرد: این موضوعی است که دلایل توفیق آن باید احصا و از این فرصت برای اشاعه فرهنگ و گفتمان اصیل اسلامی در سراسر جهان استفاده شود زیرا ظرفیت برای بهره‌برداری مناسب وجود دارد. آقامیری با اشاره به تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی در سال ۹۰ برای بررسی و ترسیم اهداف کشور در این بخش اظهار داشت: حکمرانی در فضای مجازی مهم است که بخشی از آن را رسانه بر عهده دارد اما باید چهارچوب‌ها را متناسب‌سازی کنیم و به مدیریت مجازی دست یابیم.

جستجو
آرشیو تاریخی