کشف دو ظرف سفالی تاریخی در حفاری خانه

گروه حوادث/ یک جوینده گنج در اسدآباد همدان که با حفاری در خانه‌اش دو ظرف سفالی کشف کرده بود، دستگیر شد.
  سرهنگ جواد خدامرادی فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: پیرو همکاری و گزارش اعضای انجمن میراث‌ فرهنگی شهرستان اسدآباد، درخصوص حفاری غیرمجاز در یکی از منازل شهرستان اسدآباد، طی هماهنگی مسئول حفاظت میراث ‌فرهنگی شهرستان با رئیس پاسگاه انتظامی جنت‌آباد و با حکم قضایی پس از ورود به منزل مسکونی اعلام شده، مشاهده شد در سه نقطه به نیت و قصد دستیابی به اموال تاریخی و فرهنگی گودال‌هایی حفرشده و طی بازدید میدانی از منزل و اطراف حفاری‌ها، دو عدد ظرف سفالی تاریخی  کشف و ضبط شد و صاحب منزل مسکونی تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و در ادامه ظروف سفالی برای بررسی و تعیین قدمت به معاونت میراث‌فرهنگی استان تحویل شد.
 فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در این خصوص افزود: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی، ممنوع بوده و مرتکب جرم به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم و اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور ضبط می‌شود. همچنین آلات و ادوات حفاری نیز به نفع دولت ضبط‌ می‌شود.
وی از اهالی منطقه خواست در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران میراث ‌فرهنگی، مراتب را در اسرع وقت به مأموران انتظامی یا یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی گزارش دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی