صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دادگاه عالی امریکا بایدن را برای برداشتن حصارهای مرز جنوبی به چالش کشید

تگزاس دست به ماشه در برابر کاخ سفید

زهره صفاری
خبرنگار


تشدید اختلاف‌ها میان دولت بایدن و فرماندار تگزاس برای باز کردن مرزهای جنوبی این ایالت به روی مهاجران، خطر بروز جنگ داخلی را افزایش داده و بار دیگر پدیده تگزیت را بر سر زبان‌ها انداخته است.
به گزارش نیوزویک، آنچه در هفته‌های اخیر آتش این اختلافات را شعله‌ورتر کرده، رأی دادگاه عالی امریکا همسو با تصمیمات بایدن برای بازگشایی مرزها و دستور به برداشتن سیم خاردارها در بخش‌هایی از مرز این ایالت است.
شرایط به قدری وخیم است که کارشناسان وقوع جنگ داخلی و تقابل این ایالت و حامیانش با دولت بایدن را بسیار جدی می‌دانند. آنطور که منابع خبری گزارش داده‌اند پس از صدور رأی دادگاه و اعزام نیروهای فدرال به مرزهای جنوبی، گشت مرزی امریکا (یو اس‌بی‌پی) و گارد ملی تگزاس چشم‌در‌چشم هم شده‌اند و در اطراف شلبی پاک در شهر کوچک تگزاس، هر یک در انتظار کوچکترین حرکتی از دیگری برای حمله هستند.
کاخ سفید در حالی از تگزاس می‌خواهد از ورود مهاجران ممانعت نکند که تنها ماه گذشته عبور 225 هزار مهاجر غیرقانونی از مرز، رکوردی هشداربرانگیز را برای این ایالت به ثبت رسانده است.

اتحاد فرمانداران جمهوریخواه
در جبهه تگزاس
گرگ آبوت، فرماندار تگزاس آشکارا در برابر دستور بایدن ایستاده و با بیانیه‌هایی مخالفت خود را اعلام کرده است. او در شبکه ایکس نیز نوشت: «این آخر کار نیست. سیم خاردارهای تگزاس بازدارنده‌های مؤثر در برابر عبور محرک‌های غیرقانونی بایدن است. من به دفاع از اختیارات قانونی تگزاس برای دفاع از مرزها ادامه می‌دهم و نمی‌گذارم دولت بایدن دارایی‌های ما را نابود کنند.»
گرچه در این بین شماری از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان علیه او برخاستند اما شمار زیادی از کاربران بانفوذ امریکایی در شبکه ایکس نسبت به شرایط هشدار دادند و خواهان جلوگیری از وقوع جنگ داخلی شدند. ترنس ویلیامز یکی از بلاگرهای سیاسی امریکایی با یک میلیون و 700 هزار دنبال کننده، در پیامی ویدیویی به انتقاد از بایدن و حمایت از تگزاس پرداخت و گفت: «تو می‌خواهی جنگ داخلی راه بیندازی.»
استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ و تیلور گرین نماینده جمهوریخواه ایالت جورجیا نیز با هشدار به دولت درباره این وضعیت اعلام کردند: «تصمیم دادگاه عالی، دولت فدرال را در برابر ایالت تگزاس قرار داده است. وقتی آنها به اوکراین کمک مالی می‌کنند آن هم در شرایطی که پرچم سفید زلنسکی بالا است، یا زمانی که در سوییس درخواست برگزاری مذاکرات صلح را دارند و همزمان سیاست‌های مرزی، تگزاس را در جنگ با دولت قرار داده است، این واقعیت که یک جنگ داخلی در حال وقوع است دور از ذهن نیست.»
در این شرایط بحرانی جو بایدن، رئیس جمهور امریکا گرچه نمی‌خواهد در برابر این تهدید کوتاه بیاید اما در عین حال برای پیروزی در انتخابات 2024 خواهان نارضایتی‌های بیشتر نیست، برای رهایی از آن مدعی شده است که از مصوبه سنا درباره بستن مرزها حمایت می‌کند اما زمانی حاضر به امضای آن است که مرزها دیگر ظرفیت پذیرش نداشته باشند. اما این یک بعد ماجرا است. از سوی دیگر رئیس جمهور امریکا با جمهوریخواهان مخالف خود روبه‌رو است که حاضر به همراهی با بایدن نیستند مگر اینکه او از کمک به اوکراین نیز دست بکشد.
به این وضعیت لشکرکشی فرماندهان جمهوریخواه به تگزاس برای محافظت از مرزها در برابر اقدامات دولت فدرال را نیز باید اضافه کرد. آنطور که نیوزویک نوشته است، پنجشنبه گذشته 25 نفر از فرماندهان جمهوریخواهان با اعلام حمایت از آبوت در دفاع از اختیارات قانونی تگزاس و ممانعت از هجوم مهاجران، نظامیان خود را به تگزاس گسیل کردند.
کریستین مارتینس، سخنگوی فرمانداری ویرجینیا نیز گفت: «ناتوانی دولت بایدن برای حفاظت از مرز جنوبی، همه ایالت‌ها را به این منطقه کشانده است. آن هم در حالی که مرز جنوبی چالش‌های زیادی در حوزه قاچاق انسان و قاچاق دارو دارد و امنیت ملی را تهدید می‌کند.»

جدی شدن تهدید تگزیت
اما موضوعی که زنگ خطر را برای کابینه بایدن به صدا درآورده است، مطرح شدن دوباره پدیده تگزیت و اعلام استقلال این ایالت از امریکا است. آبوت فرماندار این ایالت بویژه پس از همسویی دادگاه عالی با کاخ سفید برای بازکردن مرز مکزیک، این تهدید را بار دیگر تکرار کرد. پایه‌گذاران این پدیده که 24 آگوست 1996 مطرح شد معتقدند به رغم افزایش حمایت‌ها همچنان با دشواری‌هایی روبه‌رو است. با این حال حامیان تگزیت می‌گویند با روندی که دولت فدرال پیش گرفته است این ایالت ظرف 30 سال آینده به بخش خودمختار از امریکا تبدیل خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی