نکاتی از بازی پیش روی ایران و سوریه

ترس از مهار آزمون و طارمی

طارمی در تیم ملی با اینتر بست؟ کار انتقال مهدی طارمی، ستاره ایرانی پورتو به اینتر نهایی شد. این گزارش دیروز سایت Tribalfootball ایتالیا از توافق نهایی ستاره تیم ملی ایران در اردوی تیم ملی کشورمان در مسابقات جام ملت‌های آسیا با نراتزوری است. طارمی با ارزش 12 میلیون یورو گران‌ترین فوتبالیست ایرانی به شمار می‌آید. قرارداد او با پورتو تابستان به پایان می‌رسد و می‌تواند به عنوان بازیکن آزاد به هر تیمی برود. بر اساس گزارش این رسانه خارجی، مدیران باشگاه اینتر به صورت روزانه در هفته گذشته با مهدی طارمی و وکلیش در تماس بودند و توافقات بین طرفین صورت گرفت تا تابستان این بازیکن ایرانی پیراهن نراتزوری را بر تن کند. رسانه ایتالیایی یادآور شده قرارداد طارمی با اینتر دو ساله و قابل تمدید برای سال سوم است و دستمزد طارمی در نراتزوری سالانه سه میلیون یورو خواهد بود.

 تیم ملی فوتبال کشورمان با صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، باید اولین دیدارش در مرحله حذفی را چهارشنبه 11 بهمن برابر سوریه برگزار کند. تیمی که هدایت آن را هکتور کوپر مربی مشهور آرژانتینی برعهده دارد که در تیم‌های بزرگی چون اینتر، والنسیا، رئال بتیس، پارما و... مربیگری کرده است. او که پیش از این حضور در فوتبال آسیا را با مربیگری ازبکستان هم تجربه کرده، حالا روی نیمکت سوری‌ها نشسته و با تجاربی که دارد امیدوار است این تیم را به موفقیت برساند. سوریه که در گروه B جام ملت‌ها با استرالیا، هند و ازبکستان همگروه بود و با کسب چهار امتیاز به‌عنوان یکی از تیم‌های برتر سوم گروه‌های شش‌گانه به مرحله بعدی صعود کرد، در مرحله گروهی فقط یک گل از استرالیا خورد و این نشان می‌دهد حریف سنتی ایران البته در مرحله مقدماتی جام‌های جهانی این‌بار بهتر از گذشته دفاع می‌کند. در این شرایط، اگرچه بسیاری روی کاغذ ایران را برنده جدال با این تیم می‌دانند اما سوریه هم ثابت کرده تیمی است که سخت می‌بازد و حریف آسانی نیست.

خطرناک‌ترین بازیکنان ایران
اما بازی ایران و سوریه در چهار روز مانده به این دیدار، سوژه بسیاری از رسانه‌ها شده است. در این میان سایت نبض الریاضه سوریه در گزارشی با تیتر «توقف آزمون و طارمی یعنی مهار 90 درصد قدرت ایران»، به تحلیل این مسابقه پرداخت و نوشت: «مهدی طارمی ستاره پورتو در سه بازی اول شاگردان امیر قلعه‌نویی، دو گل به ثمر رسانده و سردار آزمون، مهاجم آ.اس رم هم موفق شد یک گل به ثمر برساند و دو پاس گل دهد. یعنی زوج خط حمله ایران باهم در به‌ثمر رسیدن شش گل از هفت گل این تیم تأثیر مستقیم داشته‌اند.» بر اساس گزارش رسانه سوری، ایهم اوسو و ثائر کروما دو مدافع خط میانی تیم ملی سوریه کار سختی در بازی چهارشنبه مقابل ایران دارند و بیشترین مسئولیت بر دوش این دو بازیکن خواهد بود. این رسانه معتقد است با متوقف کردن آزمون و طارمی، اکثر برنامه‌های ایران متوقف خواهد شد و می‌توان امیدوار به کسب نتیجه مطلوب شد.

تمرین تیم ملی پشت درهای بسته
اما ملی‌پوشان فوتبال ایران در حالی برای دیدار برابر سوریه آماده می‌شوند که در محل اقامت خود در دوحه به تمرین پرداختند که تمرین با وزنه، تمرینات کششی و استفاده از دوچرخه ثابت بخش‌هایی از این تمرین بود. گفتنی است به دلیل اتفاقات تمرین روز جمعه و حضور خبرنگاران سوری، قلعه‌نویی تصمیم گرفته دو تمرین دیگر تیمش را بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار کند و یک روز پیش از مصاف با امارات بار دیگر درهای کمپ الریان به روی خبرنگاران ایرانی و همینطور سایر رسانه‌ها از جمله سوری‌ها که علاقه زیادی به اطلاع از شرایط تیم ملی ایران دارند، باز خواهد شد.

شوک به سوریه قبل از دیدار با ایران
اتفاقی که برای سوریه پیش از دیدار با ایران رخ داد این است که عمر خربین مهاجم و بازیکن مطرح این تیم مصدوم شد که این موضوع خبر تلخی برای سوری‌ها و شاگردان کوپر محسوب می‌شود. خربین در سال 2017 با عملکردی درخشان در ترکیب الهلال عربستان موفق شد جایزه بهترین بازیکن سال قاره کهن را کسب کند و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال سوریه به شمار می‌آید. خربین قرار بود دیروز تست‌های پزشکی بدهد تا نوع مصدومیت و مدت دوری‌اش از میادین مشخص شود. مصدومیت خربین در حالی رخ داده که کوپر برای جام ملت‌ها، عمر سوما دیگر مهاجم و بازیکن مطرح سوری را دعوت نکرد و این بازیکن در واکنش به این اقدام از بازی‌های ملی کناره‌گیری و بازنشستگی خود را اعلام کرد اما چند روز پس از اعلام این خبر، از تصمیم خود منصرف شد و آن را واکنشی عصبی به دعوت نشدنش به تیم معرفی و از فدراسیون فوتبال سوریه عذرخواهی کرد. این تصمیم سوما در میان هواداران فوتبال سوریه هم واکنش‌های زیادی داشت. بسیاری از هواداران به انتقاد از او پرداختند و او را بازیکنی ضعیف معرفی کردند. اما پس از مصدومیت خربین، برخی رسانه‌های سوریه‌ای از احتمال بازگشت سوما به تیم ملی این کشور برای دیدار با ایران خبر دادند. این در حالی است که طبق قوانین بین‌المللی، بعد از سوت اول بازی در یک تورنمنت، به هیچ عنوان لیست تیم‌ها قابل تغییر نیست و سوما نمی‌تواند به لیست سوریه اضافه شود. همان‌طور که پس از مصدومیت دروازه‌بان اول کره جنوبی، دروازه‌بان امید این تیم نتوانست به لیست کره‌ای‌ها اضافه شود. در این میان، سایت الکوره السوریه در مطلبی با تیتر «نترسید، جای خالی خربین مقابل ایران پر می‌شود» به این اشاره کرد که غیبت بهترین بازیکن تیم ملی این کشور مقابل ایران جای نگرانی ندارد و نوشت: «آنتوان یعقوب، علل الدالی و پابلو صباغ سه مهاجم آماده سوریه برای بازی با ایران هستند.»

کوچک‌ترین ورزشگاه
میزبان ایران و سوریه
دیدار ایران و سوریه، قرار است در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه دوحه که در خیابان الدحیل ساخته شده و متعلق به همین باشگاه است، برگزار ‌شود. این استادیوم با گنجایش ۱۰ هزار نفر، کوچکترین ورزشگاه میزبان جام ملت‌هاست و هواداران پرشور ایرانی و سوری به‌راحتی آن را پر می‌کنند اما نکته قابل توجه این است که شاید بسیاری از هواداران ۲ تیم نتوانند وارد ورزشگاه شوند. ساخت ورزشگاه عبدالله بن خلیفه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و در ۱۵ فوریه ۲۰۱۳ به پایان رسید. یک سالن ورزشی بزرگ و چند منظوره، یک استخر، یک سالن بدنسازی مجهز و پنج زمین تمرینی در اطراف استادیوم الدحیل دیده می‌شود. این ورزشگاه کوچک در مرحله گروهی میزبان شش بازی بود و دیدار ایران و سوریه آخرین مسابقه‌ای است که در این جام از آن میزبانی می‌کند. چین صفر - تاجیکستان صفر (۴۰۰۱ نفر)، تایلند ۲- قرقیزستان صفر (۴۵۳۰ نفر)، ویتنام صفر - اندونزی 1 (۷۲۵۳ نفر)، عمان صفر - تایلند صفر (۶۳۴۰ نفر)، هنگ‌کنگ صفر - فلسطین ۳(۶۵۶۸ نفر) و قرقیزستان 1- عمان 1 (۶۲۳۱ نفر) دیدارهایی هستند که در این ورزشگاه برگزار شده‌اند. در آخرین دیدار نمایندگان کشورمان در این ورزشگاه تیم فوتبال پرسپولیس توانست یک بر صفر الدحیل قطر را با گل امید عالیشاه شکست دهد.

 

برش

خربین: ایران شانس اول قهرمانی آسیاست

عمر خربین در مصاحبه اختصاصی با برنامه «صدی آسیا» گفت: «بازی بسیار سختی مقابل تیم ملی ایران داریم، چون همیشه این تیم جزو مدعیان اصلی قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا به‌شمار می‌آید. ایران در این دوره هم شانس اصلی قهرمانی نسبت به بقیه تیم‌ها به حساب می‌آید ولی ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا بهترین نتیجه را کسب کنیم. سوریه با صعود به یک‌هشتم نهایی به هدف خود رسیده و امیدواریم تا کوپر برنامه‌ای برای مهار ایران پیدا کند.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی