صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

شهری

توسعه شبکه حمل و نقل عمومی پل عبور از ترافیک
آرزو کیهان/  ازدحام ترافیک یک مشکل فراگیر و جدی است که بسیاری از کشورهای بزرگ جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. دولت‌ها تلاش زیادی برای کاهش ترافیک انجام داده‌اند اما تنها چند کشور در مهار آن موفق بوده‌اند. دلایل زیادی برای بروز ترافیک وجود دارد، اما آنچه اهمیت دارد مدیریت صحیح برای کاهش ترافیک است.
بسیاری از کشورها از روش برقی کردن خودروها برای کاهش بار ترافیکی و آلودگی محیط زیست بهره می‌برند و در تلاش‌اند تا میزان خرید و فروش خودروهای برقی را در کشورشان افزایش دهند. کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا، دانمارک و چین در حال اجرای این پروژه هستند. فرانسه عنوان کرده تا سال 2030 استفاده از خودروهای غیربرقی ممنوع می‌شود. اسپانیا 400 میلیون یورو برای خرید خودروهای برقی و هیبریدی در نظر گرفته و دانمارک تا سال 2030 خرید 775  هزار خودروی برقی با هدف کاهش 70 درصدی گازهای گلخانه‌ای را در نظر دارد.
موفقیت سنگاپور در مهار ترافیک
 سنگاپور با وجود رشد سریع اقتصاد و جمعیت، در مدیریت یک سیستم پیچیده ترافیک جاده‌ای، موفق بوده است. سنگاپور اولین کشور در جهان است که طرح‌های ویژه‌ای را با موفقیت برای مدیریت تراکم ترافیک معرفی کرده است، بویژه طرح مجوز منطقه، سیستم سهمیه‌بندی خودرو و سیستم قیمت‌گذاری الکترونیکی جاده‌ها. همچنین تراکم ترافیک در اکثر کشورهای جهان بخصوص در کلانشهرها دیده می‌شود. ازدحام باعث تأخیر، بی‌اعتمادی، از دست دادن کارایی و آسایش و مشکلات زیست‌محیطی در یک منطقه وسیع شهری می‌شود. برای برطرف کردن ترافیک، افزایش ظرفیت حمل شبکه، بهبود بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی و ترافیک غیر موتوری و بهره‌گیری از مدیریت پیشرفته کنترل ترافیک لازم است. استراتژی‌های مختلفی وجود دارد، روش‌های اقتصادی شامل اعمال مالیات بالای سوخت، هزینه‌های ثبت‌نام خودرو یا قیمت‌گذاری. به‌عنوان مثال در سنگاپور، یک سیستم کنترل ترافیک به اتوبوس‌های برنامه‌ریزی شده اجازه تردد می‌‌دهد در حالی که کامیون‌ها را از ورود به مناطق تعیین‌ شده منع می‌کند.
راهکار دیگر، راه‌اندازی شبکه گسترده مترو است. این، طولانی‌ترین شبکه مترو کاملاً خودکار در جهان است. در کشور سنگاپورعملکرد سیستم بدون راننده است و در ساعات اوج شلوغی فاصله ورود مترو به ایستگاه به 3 دقیقه می‌رسد. همچنین استفاده از اتوبوس بخش مهمی از حمل‌ونقل عمومی در سنگاپور را تشکیل می‌دهد. بیش از 300 خط اتوبوس توسط 4600 اتوبوس برنامه‌ریزی شده که تحت برنامه‌های منظم در ساعات اوج شلوغی در خدمت مردم‌اند و اتوبوس‌های «ویژه شب» برای تردد مسافرانی که نیاز به سفر در این ساعات دارند، فعالیت می‌کنند. سیستم حمل‌ونقل زمینی برای حمایت از کیفیت محیط زیست با استفاده پایدار بهینه از منابع حمل‌ونقل برای پاسخگویی به تقاضای سفر در نظر گرفته شده است.
توجه به مکان‌یابی زیرساخت‌ها
در سنگاپور تدارک فیزیکی زیرساخت‌های حمل‌ونقل به گونه‌ای است که سیستم، حداکثر خدمات را به مردم ارائه دهد. مجتمع‌های بزرگی طراحی و ساخته شده‌اند که هنگام ساخت به زیرساخت‌های مسکونی و اجتماعی، نزدیکی و فاصله‌شان با پیاده ‌رو توجه شده است تا رفت ‌وآمد را بیشتر از طریق حمل‌ ونقل عمومی تشویق کند. ساخت خانه‌های بیشتر در نزدیکی محل کار، از دیگر طرح‌های مقابله با ترافیک است. به همین دلیل توسعه‌های تجاری مجاور مانند مراکز خریدی که در نزدیکی مسیرهای حمل‌ونقل عمومی قرار دارند، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. با این ادغام، مسافران می‌توانند قبل از انتقال به اتوبوس یا قطار، از مراکز تجاری خرید کنند. امکاناتی مانند پارک‌های مجهز به دوچرخه هم به درستی طراحی شده‌اند تا پیاده‌‌روی را به حداقل برسانند و امکان جابه‌جایی راحت را در کنار بهبود شرایط زیست محیطی فراهم کنند.
ترکیب حالت‌های مختلف حمل‌ ونقل به شکل ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. با طراحی امکانات درست و بهتر، سفر بدون مشکل به دست می‌آید. شبکه قطارها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها برای کاهش سفرهای غیرضروری، افزایش راحتی و آسایش، به حداکثر رساندن کارایی شبکه و کاهش ازدحام، به خوبی به هم متصل هستند.
در سنگاپور بخش‌های کلیدی شهری، مسئول ادغام کاربری مناطق مختلف شهری و حمل‌ ونقل هستند. سازمان توسعه شهری برنامه‌های استراتژیک بلندمدت (طرح‌های مفهومی) و طرح‌های دقیق محلی (طرح‌های راهنمای توسعه) را برای توسعه فیزیکی آماده می‌‌کند و سازمان حمل‌ونقل زمینی، مسئول برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تنظیم تمامی شیوه‌های حمل‌ونقل شهری در این طرح‌هاست. ​ادغام کرایه‌ها توسط یک سیستم معمول فروش بلیت در قالب یک کارت کرایه، که برای استفاده در تمام سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی توسعه یافته، صورت گرفته است. برای استفاده از شبکه ریلی در حال گسترش، یک کارت هوشمند معرفی شده که با هزینه کمتر، امکان بهره‌گیری از قطار پرسرعت را فراهم می‌کند. هدف این پروژه، استفاده 75 درصدی مسافران از حمل‌ونقل عمومی در سفرهای شهری است.
جستجو
آرشیو تاریخی