صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

سازکار مجلس برای تسهیل سرمایه‌گذاری در شبکه فیبر نوری
بر اساس مصوبه مجلس، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی مکلف شدند تا مجوز حفاری و نصب تجهیزات در معابر شهری و معابر خارج از شهر را حداکثر ۱۵ روز پس از دریافت تقاضای کارور ارائه کنند.
به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش هزینه‌ای، بند (پ) تبصره ۱۱ لایحه را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه، به منظور تسریع و تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه شبکه تار (فیبر) نوری کشور، شهرداری‌های سراسر کشور و وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند مجوز حفاری و نصب تجهیزات در معابر شهری و معابر خارج از شهر را حداکثر 15 روز پس از دریافت تقاضای کارور (اپراتور) معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با رعایت شرایط و ضوابط و تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و با همکاری شهرداری‌ها ارائه کنند.

 

دهمین جشنواره فاوا «ایران هوشمند
و متصل» کلید خورد
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه شعار دهمین جشنواره فاوا، «ایران هوشمند و متصل» است، گفت: جشنواره دهم دارای چهار محور شبکه ملی اطلاعات، صنعت فضایی، اقتصاد دیجیتال و دولت هوشمند است.
به گزارش ایرنا، «اصغر انصاری» با بیان اینکه جشنواره علاوه بر محورهای اصلی، محورهای فرعی نیز دارد، افزود: به‌موازات محورهای اصلی، معرفی برترین اپراتورها در توسعه کمی و کیفی پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها و همچنین تکریم مدیران اثرگذار در زیست‌بوم فاوا از جمله محورهای فرعی به شمار می‌رود. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیر محورهای جشنواره فاوا را ۱۵ زیرمحور عنوان و خاطرنشان کرد: از جمله مشخصات این دوره از جشنواره هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی کشور در برگزاری محور دولت هوشمند است چراکه در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، وزارت ارتباطات با همکاری این سازمان اقدام به احصای خدمات دستگاه‌های اجرایی برای ارائه از طریق این پنجره کرده است و هم اکنون به طور هفتگی جلسات منظمی برای نظارت بر الکترونیکی شدن خدمات و ارائه برخط استعلامات میان وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار می‌شود. محمد احسان خرامید، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و دبیر اجرایی جشنواره فاوا هم از اعلام فراخوان جشنواره دهم از روز گذشته هفتم بهمن‌ماه به طور رسمی خبر داد و گفت: مطابق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، هیأت داوران این آمادگی را دارد تا شرکت‌کنندگان را به محض ثبت‌نام، مورد ارزیابی قرار دهد.
وی با اعلام اینکه آخرین مهلت برای ارسال مستندات برای حضور در جشنواره دهم اسفند ماه است، افزود: نتایج نهایی همزمان با هفته ارتباطات در اردیبهشت سال آینده و در یک آیین اعلام می‌شود.
دبیر اجرایی جشنواره فاوا اعلام کرد که علاقه‌مندان برای شرکت در دهمین دوره این جشنواره می‌توانند از امروز با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس festfava.ict.gov.ir برای حضور ثبت‌نام کنند.

 

ماهواره «ثریا» جدیدترین رکورددار صنعت فضایی کشور
ماهواره ثریا جدیدترین رکورددار صنعت فضایی کشور است که ارتفاع پرتاب را به ۷۵۰ کیلومتر رسانده است.
 به گزارش ایرنا، هفته گذشته با پرتاب ماهواره ثریا رکورد ارتفاع پرتاب ماهواره در ایران شکسته شد.
هفته گذشته با پرتاب موفق ماهواره تحقیقاتی ثریا به فضا، رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب (۷۵۰ کیلومتری) به ثبت رسید. این ماهواره تحقیقاتی جزو ماهواره‌های سبک‌وزن است که صفر تا ۱۰۰ آن را متخصصان داخلی پژوهشگاه فضایی ایران ساخته‌اند.
ثریا به وسیله ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» ساخت نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب شد. وزن این ماهواره نزدیک‌ به ۵۰ کیلوگرم و ابعاد آن کمتر از یک مترمربع است. اهدافی که برای تحقق آن ماهواره ثریا به فضا پرتاب شد، شامل آزمون عملکرد و قابلیت اعتماد زیرسامانه‌های ماهواره‌ای و بررسی وضعیت ارتباطات ایستگاه‌های زمینی با ماهواره است.
فناوری‌هایی مانند لینک ارتباطی مخابراتی، سنسورهای تعیین موقعیت، زیرسامانه تعیین توزیع و توان، تجهیزات سخت‌افزاری و ساختارهای نرم‌افزاری مدیریت حالت‌های مختلف و پنل‌های خورشیدی بازشونده در جهت تأمین بهینه توان ماهواره، در این ماهواره گنجانده شده است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی