صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

ذخیره عکس باکیفیت در فتوشاپ

گاهی برخی عکس‌ها برای ما بسیار خاطره‌انگیز هستند و برای چاپ یا به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال نسخه بسیار باکیفیت آنها هستیم؛ عکسی که تنها با استفاده درست از نرم‌افزار فتوشاپ به راحتی می‌تواند در اختیار کاربران قرار بگیرد. اما چطور بهترین و باکیفیت‌ترین فرمت عکس را ازطریق فتوشاپ خروجی بگیریم و از آن برای نیازهای خود بهره‌مند شویم؟ برای ذخیره‌سازی تصاویر با بهترین کیفیت در فتوشاپ، باید ابتدا فرمت‌ فایل را به درستی انتخاب کنید و فشرده‌سازی را به حداقل ممکن برسانید. به خاطر داشته باشید که همه‌ فرمت‌های تصویری از ‌نظر این شاخص یکسان نیستند؛ به‌عنوان مثال عکس‌هایی با فرمت JPEG‌ به راحتی فشرده می‌شوند به همین دلیل هم برای اشتراک‌گذاری در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی بسیار مناسب هستند. پس اگر منظور نهایی شما اشتراک گذاشتن عکس در شبکه‌های اجتماعی است، از این فرمت عکس غافل نشوید. JPEG 2000 و PNG دو فرمت رایجی هستند که درصورت نیاز به ذخیره‌ عکس با کیفیت بالا در فتوشاپ می‌توان از آنها استفاده کرد. اما در صورتی که می‌خواهید از تصاویر خود در رسانه‌های چاپی همچون مجله یا کتاب استفاده کنید، بهترین فرمت برای حفظ کیفیت بالا در تصاویر، عکس‌هایی با فرمت TIFF است.
بیشتر تولیدکنندگان محتوا از ترکیب فتوشاپ و Lightroom برای ذخیره تصاویر استفاده می‌کنند که در این شرایط باید قبل‌ از انتقال تصاویر به فتوشاپ، آنها را با فرمت PSD ذخیره کنید. به این‌ترتیب هنگام ویرایش فایل‌ عکس در فتوشاپ، امکان اعمال تغییرات جزئی‌تر دردسترس شما خواهد بود و پس‌ از پایان ویرایش می‌توانید آن را با کیفیت بسیار بالا ذخیره کنید. اما برای ذخیره‌سازی عکس‌ها به‌صورت PSD در Lightroom قبل‌از انتقال آنها به فتوشاپ چه مراحلی را باید طی کرد؟
‍۱. در گام نخست در منوی برنامه به مسیر File > Export بروید.
۲. وارد Settings فایل شوید و نوار ابزار کنار Image Format را باز کرده و گزینه PSD را انتخاب کنید.
۳. به بالای پنجره بروید و زیر Export Location، پوشه‌ مقصد را به‌عنوان محل ذخیره‌ فایل تصویری خود انتخاب کنید. اگر از Lightroom و فتوشاپ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود پوشه‌ای جداگانه برای ویرایش فتوشاپ ایجاد کرده و فایل‌های نهایی را نیز در پوشه‌ای مجزا نگه دارید.
4. پس‌از انتخاب مکان ذخیره‌ فایل، روی Export ضربه بزنید.
پس‌از پایان ویرایش، روند ذخیره‌سازی عکس مورد نظر با کیفیت بالا در فتوشاپ بسیار ساده خواهد بود. برای ذخیره‌سازی فایل مورد نظر با فرمت JPEG 2000 و PNG باید از منوی File گزینه‌ Save As را انتخاب کنید. حالا منوی کشویی نزدیک Format را باز کنید و باتوجه به نیاز خود یکی از گزینه‌های JPEG 2000 یا PNG را انتخاب کنید. اگر این گزینه‌ها را نمی‌بینید باید فلش روبه پایین را بزنید. پس‌از انجام این مراحل و تایپ نام مورد نظر برای ذخیره‌سازی فایل، روی گزینه Save کلیک کنید.
جستجو
آرشیو تاریخی