صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

راه خروج امریکا از عراق هموار می‌شود

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


در دو روز اخیر اخباری مبنی بر تصمیم امریکا برای خروج از عراق در عرصه سیاسی جهان منتشر شد؛ تصمیمی که در بحبوحه تشدید نبرد در منطقه و شدت گرفتن دامنه رویارویی مقاومت عراق علیه مواضع امریکایی و صهیونیستی گویای وضعیت گریز امریکا از گسترش دامنه تنش در منطقه است که با اهداف متنوعی چون کاهش فشار سیاسی، تغییر کاربری نیروها و کاستن از هزینه‌ها همراه خواهد بود.
روز پنجشنبه، وزارت خارجه عراق طی بیانیه‌ای از توافق با امریکا درخصوص تدوین یک جدول زمانی مشخص و واضح خبر داد که در آن، مدت حضور مستشاران ائتلاف خارجی، روند کاهش تدریجی و برنامه‌ریزی شده این مستشاران در عراق و نیز پایان دادن به مأموریت نظامی ائتلاف خارجی را مشخص کرده است. در ادامه بیانیه آمده است: «پس از انجام مذاکرات شش‌ماهه از آگوست ۲۰۲۳، دولت امریکا موافقت کرد که نیروهای ائتلاف ضدداعش را به تدریج از عراق خارج کند و براساس توافق صورت گرفته، آنچه که مأموریت ائتلاف امریکایی برای مبارزه با داعش خوانده شده است، به پایان می‌رسد.»
در پی این بیانیه امریکا تلاش کرد که حضورش در عراق را تنها به مبارزه علیه داعش محدود کرده و آن را تحت عنوان «مشارکت» نامگذاری کند. در همین راستا، رینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون دیروز جمعه بیان داشت دو کشور برای یک دهه از یک رابطه امنیتی سازنده با هدف مشترک شکست دادن تهدید ناشی از گروهک تروریستی دولت اسلامی عراق و سوریه برخوردار بودند. سایت پنتاگون در ادامه مدعی شده که رایزنی‌های کمیته عالی نظامی عراق و امریکا که توسط دو طرف اعلام شده، درباره خروج نظامیان امریکایی از عراق نیست.
پنتاگون در ادامه تلاش کرده است، روند خروج از عراق را به تغییر نقش ایالات متحده در مأموریت(نابودی داعش) تعبیر کند و آن را به عوامل مختلف در این مأموریت مرتبط سازد.
به هر روی، جدیت طرح خروج ائتلاف بین‌المللی از سوی مقامات عراقی و رایزنی‌های فیمابین، نشان از تغییرات جدی در مختصات منطقه‌ای امریکا دارد. پیشتر دولت عراق در چهارچوب توافقات منعقد شده با امریکا در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ برای اعمال فشار بر واشنگتن جهت خروج نیروهای امریکایی از کشور اقدام کرده است. اما اکنون در سایه فشار حملات مقاومت عراق به پایگاه‌های امریکا و همچنین نیاز به تأمین امنیت در پی حملات غیرقانونی نیروهای این کشور در خاک عراق، این امر تشدید شده است.
در همین رابطه مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد، مصوبه پارلمان و حمایت مردمی از اخراج نیروهای خارجی، طی سال‌های گذشته به‌خاطر فریبکاری امریکا، راه به جایی نبرده است. در این بیانیه آمده است: «امریکا به دنبال اجرای نقشه‌های پلیدانه خود در عراق و منطقه است و اینکه واشنگتن به درخواست دولت عراق برای تعیین تکلیف نیروهای خود تن داده، به خاطر حملات مقاومت است.»
مقاومت عراق با تأکید بر اینکه امریکا جز زبان زور نمی‌فهمد، تصریح کرد: «ما طی سال‌ها مبارزه، بجز فریب و زورگویی، چیزی از دشمن امریکایی ندیدیم و ایالات متحده همیشه در تلاش بوده است برای پیاده کردن طرح‌های شیطانی خود، زمان بیشتری خریداری کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی