در بیانیه مشترک ایران و ترکیه مطرح شد

وضعیت کنونی دریای سرخ نتیجه تجاوزات وحشیانه رژیم اسرائیل است

در پایان سفر رئیس‌جمهور ایران به ترکیه، دو کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک، با بیان اینکه دو کشور برعزم خود برای مبارزه مشترک با همه اشکال و مظاهر تروریسم و مبارزه با جنایات سازمان‌یافته در طول مرزهای مشترک تأکید کردند، به توافقات انجام شده، مانند همکاری‌های باثبات اقتصادی و تجاری و ارتقای حداکثری حجم تجارت فیمابین و افزایش همکاری در حوزه انرژی نیز اشاره شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: دو طرف ضمن محکومیت شدید اهانت به مقدسات اسلامی، افزایش اسلام‌هراسی، نفرت‌پراکنی علیه اسلام، بر همکاری نزدیک خود در سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی برای تصویب قطعنامه‌ها علیه حمله به کتب مقدس باهدف نفرت‌پراکنی مذهبی تصریح کردند.
در این بیانیه، محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه از دیگر موضوعات اصلی رؤسای جمهور دو کشور بود. همچنین دو کشور از اقدام حقوقی دولت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کردند.
تأکید بر حفظ آرامش در سوریه و تعهد نسبت به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی سوریه و عراق و ادامه پلتفرم منطقه‌ای 3+3 به عنوان یک مجمع مناسب برای رایزنی و همکاری سازنده در زمینه مسائل قفقاز از دیگر محورهای این بیانیه بود.
ایجاد یک دولت فراگیر و پاسخگو در افغانستان، حمایت از یکپارچگی سرزمینی یمن و ارسال کمک‌های فوری جامعه جهانی از جمله غذا، دارو و سایر اقلام ضروری برای مردم یمن از دیگر محورهای این بیانیه است.
در بیانیه ایران و ترکیه آمده است: رؤسای جمهور دو کشور ضمن تأکید بر اهمیت حفظ امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله دریای سرخ، تشدید تنش‌های منطقه‌ای و وضعیت کنونی دریای سرخ را نتیجه تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه دانسته و تأکید کردند که برای بازگشت به شرایط عادی در منطقه باید اقدامات قاطع برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی انجام شود. ضرورت برقراری صلح عادلانه و بادوام در اوکراین از طریق مذاکرات سیاسی، محور پایانی بیانیه مشترک ایران و ترکیه در سفر رسمی آیت‌الله رئیسی به آنکارا بود.

جستجو
آرشیو تاریخی