صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

یک مقام امنیتی ادعای وال‌استریت ژورنال درباره هشدار اطلاعاتی امریکا به ایران را تکذیب کرد

سفیدشویی ناموفق

مقامات آگاه ادعای واهی هشدار اطلاعاتی امریکا به ایران پیش از وقوع حادثه تروریستی کرمان را رد کرده و طرح این ادعا را با هدف ایجاد مصونیت از پاسخ احتمالی تهران به پشتیبانی غرب و رژیم صهیونیستی از جریان‌های تروریستی منطقه ارزیابی کردند. روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال دو روز پیش به نقل از منابع خود ادعا کرد که ایالات متحده پیش از حملات تروریستی کرمان در مراسم سالگرد سردار سلیمانی، به ایران درباره خطر حمله تروریستی قریب‌الوقوع با ارائه جزئیاتی هشدار داده بود. این منبع که از سوی وال‌استریت ژورنال تحت عنوان «مقام وزارت خارجه امریکا» معرفی شده است، مدعی شد که هشدار تهدید تروریستی علیه ایران را بر اساس سیاست متداول نهاد دیپلماتیک امریکا دانسته و وزارت خارجه این کشور چنانچه اطلاعاتی درباره حملات تروریستی به دست آورد، برای پیشگیری از جان باختن افراد بی‌گناه آن را در اختیار کشورهای دیگر می‌گذارد. به ادعای منابع وال‌استریت ژورنال، این هشدار محرمانه از آنجا به تهران مخابره شد که ایالات متحده اطلاعاتی به دست آورده بود که گروه وابسته به داعش خراسان در حال برنامه‌ریزی برای حمله به ایران است. این ادعا پس از آن مطرح شده است که دو انفجار تروریستی ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان به شهادت ۹۵ نفر و مجروح شدن ۲۸۴ نفر انجامید. گروه تروریستی داعش بلافاصله در بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و حالا یک رسانه امریکایی مدعی است که دولت جو بایدن نسبت به وقوع این عملیات، اطلاعاتی داشته و در اختیار ایران قرار داده است؛ ادعایی که یک مقام امنیتی جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با ایرنا آن را رد و تأکید کرد: «اگر پیامی امنیتی از سوی امریکا رد و بدل شده باشد، با هدف در امان ماندن واشنگتن از ضرب شست ایران، خصوصاً پس از جنگ اسرائیل در غزه بوده است.»
 
غافلگیری در جنگ غزه
ادعای جدید رسانه‌های امریکایی را نباید فارغ از تحولاتی دید که در منطقه خاورمیانه و در روند جنگ فرسایشی تل‌آویو در غزه در حال روی دادن است؛ جنگی که در پی یکی از بزرگ‌ترین غافلگیری‌های تاریخی رژیم صهیونیستی و امریکا در برابر حمله طوفانی حماس در 7 اکتبر 2023 آغاز شد و شکست همه‌جانبه تل‌آویو بویژه در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی را در معرض دید جهانیان قرار داد. این در حالی است که ایالات متحده به عنوان نزدیک‌ترین همپیمان اسرائیل همچون رهبران این رژیم با وقوع حمله حماس با غافلگیری بزرگ روبه‌رو شد و خسارات هنگفتی را بابت جنگی که کمترین اطلاعی درباره نحوه آغاز و طراحان آن نداشت، متقبل شد. بنابراین در چنین شرایطی ادعای اطلاع از عملیات قریب‌الوقوع تروریستی در ایران در چهارچوب عملیات روانی معنادار می‌شود که امریکایی‌ها در کنار تحولات نظامی غزه در روند ضدیت با جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند.
اینکه امریکا خود در حالی که در چهارچوب محور مشترک همکاری با تل‌آویو به تجهیز و حمایت از گروه‌های تروریستی علیه بازیگران اثرگذار منطقه بویژه جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد اما ادعا می‌کند که آن را نسبت به طراحی چنین عملیات‌هایی آگاه کرده است، چیزی جز فریب در زمین بازی رسانه‌ای و تبلیغاتی نیست. چه آنکه امریکا در پی گسترده شدن ابعاد جنگ و در حالی که پایگاه‌های نظامی‌اش در کشورهای عراق و سوریه در معرض حملات بی‌امان گروه‌های مقاومت قرار گرفته است، چاره‌ای ندیده جز اینکه پیام‌های متعددی را از طریق واسطه‌های منطقه‌ای به تهران بفرستد و از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مدیریت تنش‌های در حال وقوع کمک بگیرد. این مهم را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه چندی پیش در گفت‌و‌گو با المیادین مورد توجه قرار داد و درباره پیام‌های امریکا گفت: «امریکایی‌ها از روزهای اول چندین پیام فرستاده‌اند مبنی بر اینکه ایران خویشتنداری کند. نکته دیگر در این پیام‌ها که گفته شد این بود که امریکا دنبال توسعه دامنه جنگ نیست. در همه پیام‌هایی که امریکا داد، از ایران خواست از گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه، یمن و منطقه بخواهد که کاری علیه اسرائیل و پایگاه‌های امریکایی نکنند. ایران هم گفت که اگر امریکا دنبال توقف جنگ است باید در عمل این کار را بکند نه اینکه از اسرائیل جانبداری کند.»
بنابراین مقام‌های امریکایی در مسیر جنگ نافرجام اسرائیل در غزه که با تقبل میلیاردها دلار هزینه همراه بوده است، راهی جز این نمی‌بینند که با ارسال سیگنال‌های ادعایی همچون همکاری امنیتی با ایران درباره حملات تروریستی بکوشند از خسارات احتمالی بیشتر ممانعت به عمل آورند و دست‌کم خود را از رویکردهای تلافی‌جویانه و بازدارنده جمهوری اسلامی در امان بدارند.
جستجو
آرشیو تاریخی