مرور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:
جذب نخبگان کشور
در دستگاه‌های اجرایی کلید خورد
ظرفیت جذب ۴ هزار نفر در سال را داریم​​​​​​​
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در دومین روز اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت خیزش علمی گفت: جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی را کلید زدیم و ظرفیت جذب ۴ هزار نفر در سال را داریم.
به گزارش فارس، سید سلمان افقهی، افزود: بیشترین تعداد نخبگان را در دانشگاه‌ها داریم و با این نخبگان باید در حوزه علم و نوآوری به خیزش علمی کمک کرد. می‌دانیم جریانی وجود دارد که برخی استعدادها، جوانان و استادان یا تصمیم قطعی به مهاجرت دارند یا مهاجرت کرده‌اند یا در آستانه مهاجرت هستند، اما مهاجرت به خودی خود بد نیست و گردش نخبگان همه جا وجود دارد؛ اینکه فرد برنگردد خوب نیست و این باعث می‌شود حاکمیت فکر کند چطور این روند را بهبود ببخشد.
وی گفت: ما در بنیاد ملی نخبگان به چند راه‌حل رسیده‌ایم، یکی از این راه‌ها میان مدت و دو راه کوتاه مدت است؛ ابتدا باید در حوزه گفتمان‌سازی برای اجرای سند راهبردی امور نخبگان اقدامات اجرایی انجام دهیم؛ این سند در سال ۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است و احکام زیاد دیگری هم برای نخبگان دارد.قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه سند راهبردی نخبگان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار داشت: اسناد شورا از نظر ضمانت اجرایی اثربخشی کمتری نسبت به اسناد مجلس شورای اسلامی دارد، بنابراین برای رفع نواقص این سند دنبال تدوین و تصویب قانون جامع حمایت از نخبگان در دولت هستیم.وی افزود: این قانون در حال طراحی در کمیسیون مربوطه هیأت دولت است. امیدواریم سریع‌تر به مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم یا مجلس آتی ارائه شود زیرا این قانون حمایت مالی، حمایت تأمین منابع و اثربخشی نخبگان را تضمین می‌کند و ما برای حوزه نخبگانی و نگهداشت نخبگان در کشور نیازمند قوانین و مصوباتی هستیم که آن را دنبال می‌کنیم.
افقهی گفت: موضوع دیگر، استقرار نظام گزینش اصلح کارگزاران کشور است که آن را هم پیگیری می‌کنیم. همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که در زیست بوم نخبگانی کمک می‌کنیم ایده به محصول تبدیل شود، ولی نمی‌توانیم محصول را به بازار برسانیم. امروز بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان داریم که شاید فقط ۱۰۰۰ شرکت گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان در سال دارند. باید زنجیره ارزش این شرکت‌ها را کامل کنیم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: ایجاد زنجیره ارزش محصولات با ایجاد کارگزاری‌ها در بنگاه‌های بزرگ را دنبال می‌کنیم تا نخبه‌ها به بخش‌های مختلف کشور وصل شوند. اگر نخبه در بازاری قرار گیرد که خلق ثروت کند، بیشتر احساس اثربخشی دارد.
وی گفت: جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی را کلید زدیم و ظرفیت جذب ۴ هزار نفر در سال را داریم. البته حقوق این نخبگان به اندازه‌ای نیست که در برابر جذابیت‌های مهاجرت‌های خارج از کشور بیشتر باشد.
افقهی اقدام دیگر را مشارکت دادن نخبگان در تصمیم‌سازی در حاکمیت دانست و گفت: اخیراً همایش ملی گفت‌و‌گوی نخبگان را با حضور وزیر کشور برگزار کردیم تا ضرورت حضور نخبگان در کنار مسئولان کشور را در سطح استان‌های کشور گفتمان‌سازی کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح پروژه‌های کلان پیشران آینده ساز در هر استان توسط نخبگان و استانداران گفت: در هر استان یک پروژه کلان راهبردی از جنس فناوری‌های پیچیده و ناظر به حل مسائل استان تعریف می‌کنیم که موجب امیدآفرینی جوانان آن استان می‌شود. این امر موجب جلوگیری از مهاجرت آنها می‌شود، زیرا اثربخشی این پروژه‌ها برای جوانان محسوس است.


مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران
 اعلام کرد
مردودی ۵۶ درصد خودروهای دارای معاینه فنی در تست‌ آلایندگی کنار جاده‌ای
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در تشریح نتایج طرح کنترل کنار جاده‌ای گفت: از ابتدای طرح پایش تاکنون، معاینه فنی ۱۶۹ دستگاه خودرو ابطال و برای ۲۱۰ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی یا دودزا بودن، توسط پلیس جریمه صادر شده است.
سیدمحمدمهدی میرزایی قمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نتایج حاصل از پایش خودروها در طرح کنترل کنار جاده‌ای که به مدت سه هفته اجرایی شد با بیان اینکه در این بازه زمانی، ۷۸۹ دستگاه خودروی سبک متوقف و با استفاده از تجهیزات آزمون آلایندگی کنترل شده‌اند، اظهار کرد: ۷۲۸ دستگاه خودروی سبک با عمر بیش از چهار سال و ۶۱ دستگاه خودرو با عمر ۴ سال و کمتر در این طرح به صورت تصادفی با همکاری پلیس راهور، مورد پایش قرار گرفته‌اند.
وی در تشریح دستاوردهای این پایش و نتایج حاصله از این آزمون گفت: بررسی‌ها نشان داد که از این تعداد خودرو، ۳۵ درصد آن فاقد معاینه فنی بوده‌اند و از خودروهای دارای معاینه فنی تنها ۲۵ درصد از آنها به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده و ۷۵ درصد از آنها از مراکز خارج از شهر تهران گواهی معاینه فنی دریافت کرده‌اند.
 وی با بیان اینکه نتایج آزمون آلایندگی این خودروها نشان می‌دهد که ۵۶ درصد این خودروها دارای شرایط تعیین شده حدود مجاز آلایندگی سازمان حفاظت محیط زیست بوده‌اند؛ یعنی در آزمون‌های معاینه فنی کنار جاده‌ای قبول شدند، افزود: ۴۴ درصد این خودروها به علت آلایندگی در این آزمون مردود شدند. ارزیابی اطلاعات نیز حاکی از آن است که ۵۶ درصد از خودروهای دارای معاینه فنی از آزمون آلایندگی مردود شده‌اند و این درصد مردودی، با توجه به درصد بالای مراجعات به مراکز خارج از شهر تهران دور از انتظار نیست.
میرزایی قمی در پاسخ به این سؤال که آیا با خودروهای مردود شده در آزمون‌ها برخوردی صورت‌ می‌گیرد، گفت: خودروهای آلاینده و دودزا توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون، نسبت به ابطال آن اقدام می‌شود که بر همین اساس از ابتدای طرح پایش تاکنون، معاینه فنی ۱۶۹ دستگاه خودرو ابطال و برای ۲۱۰ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شد.

جستجو
آرشیو تاریخی