فعالیت دوباره باشگاه دانش‌پژوهان جوان و رشد حضور در عرصه‌های بین‌المللی در دولت سیزدهم

نخبگان ایرانی۳۰ نشان طلا در المپیادهای 2 سال اخیر کسب کردند

سیدرضا حسینی/ رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان -

 
- «باشگاه دانش‌پژوهان جوان» وظیفه شناسایی، جذب، هدایت، حمایت از استعدادهای برتر، برگزاری المپیاد‌های علمی دانش‌آموزی کشوری و آموزش و اعزام تیم‌های ملی المپیاد به مسابقات جهانی را برعهده دارد. دفتر دانش‌پژوهان جوان سال ۱۳۶۶ در دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری و با حمایت ایشان با هدف گسترش رشته‌ ریاضی‌ و فیزیک در دوره دبیرستان (متوسطه دوم فعلی) با برگزاری المپیاد ریاضی شروع به‌کار کرد که بعدها ادبیات، فیزیک، شیمی، زیست، رایانه و نجوم‌ و اخترفیزیک به جمع رشته‌های المپیادی‌ پیوست. با توجه به توانایی دانش‌پژوهان ایرانی، اهداف دیگری ازجمله «درخشش در عرصه‌های جهانی»، «تشکیل شبکه نخبگانی»، «تربیت نیروی خلاق، متخصص و متعهد»، «جریان‌سازی علم و فناوری» و همچنین «ایجاد مرجعیت علمی» به مجموعه‌ اهداف باشگاه اضافه شد.
در سال ۱۳۷۳پس از مصوب شدن اساسنامه باشگاه توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، باشگاه دانش‌پژوهان جوان در سال ۱۳۷۴ به عنوان یک سازمان وابسته به وزارت آموزش‌و‌پرورش بنیان‌گذاری شد. با توجه به اهمیت باشگاه دانش‌پژوهان جوان در جریان‌سازی نخبگان کشور و تأکیدات مقام معظم رهبری در باب رتبه علمی دانش‌آموزان جمهوری اسلامی ایران در المپیادهای جهانی، ساختمان جدید باشگاه دانش‌پژوهان جوان سال ۱۳۸۱ در منطقه سردار جنگل با توجه به نیازهای نخبگان طراحی و تأسیس شد. در آن سال‌ها باشگاه به محلی برای «گرد‌همایی نخبگان»، «تشکیل گروه‌های پژوهشی»، «شناسایی و رفع نیازهای کشور» و «تربیت نیروی انسانی نخبه در تراز انقلاب اسلامی» تبدیل شد.
با پایان دهه ۸۰ ، مطابق مصوبه شورای عالی اداری در تاریخ ۲۷ دی‌ماه 1389 این سازمان با سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان ترکیب و به یک معاونت در این سازمان تبدیل شد. اما پس از این تصمیم، افت باشگاه به سرعت شروع شد تا جایی‌که در این دهه تلاش‌هایی برای حذف این مرکز شکل گرفت.
در دهه ۹۰ ساختمان و امکانات باشگاه گرفته شد و این سازمان به یک مجموعه بی‌روح، بوروکراتیک و مأیوس‌کننده تبدیل شد. در این برهه نتایج المپیاد‌های جهانی رو به افول گرایید و رضایت‌مندی نخبگان از این مجموعه بشدت پایین آمد تا جایی که مقام معظم رهبری چندین بار نسبت به تنزل رتبه در المپیادهای جهانی و اهمیت افتخارآفرینی در عرصه‌های بین‌المللی تذکر و هشدار دادند.
پس از تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت حفظ نتایج المپیادهای جهانی، مسیر حرکت باشگاه با چرخشی جدی مواجه شد. در سال ۱۳۹۸شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تا در عرض ۶ ماه باشگاه دانش‌پژوهان جوان به عنوان یک سازمان مستقل تأسیس و اداره شود. ولی متأسفانه این مسأله با گذشت بیش از ۲ سال مسکوت ماند، که خوشبختانه در دولت جدید و ریاست جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در اسفندماه ۱۴۰۰ اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان به عنوان یک سازمان مستقل تصویب و پس از چند ماه توسط رئیس‌جمهور محترم ابلاغ شد.
طی ۲ سال ابتدایی استقلال باشگاه، علی‌رغم مشکلات باشگاه در بدو تأسیس، نتایج جمهوری اسلامی ایران در المپیادهای جهانی رشد چشمگیری داشت.
تعاملات بین‌المللی و گسترده با کشورهای قدرتمند علمی مانند روسیه و چین و برگزاری رویدادهای آموزشی مشترک با آنها نیز از مواردی است که در این دولت برای نخستین بار در زمینه‌ المپیادها شکل گرفت. سلسله نشست‌های پرسش و پاسخ با عنوان «من و کشوری که دوستش دارم» با حضور مسئولین دولت، کارآفرینان و شخصیت‌های علمی از ابداعاتی است که برای ترسیم آینده روشن برای نخبگان المپیادی با حضور ایشان شکل گرفته‌است. تأسیس هیأت نخبگان باشگاه دانش‌پژوهان جوان، برگزاری مراسم اهدای مدال‌آوران کشوری المپیادها به صورت یکپارچه در شهر مشهد مقدس برای نخستین بار و ایجاد شبکه نخبگان المپیادی از دیگر نقاط روشن باشگاه دانش‌پژوهان پس از استقلال بوده است.
ساخت و تجهیز ساختمان باشگاه دانش‌پژوهان جوان، ایجاد تشکیلات اداری و احیای ردیف بودجه این سازمان در دولت سیزدهم با نگاه ویژه دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور و با تلاش رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، سیزده سال پس از انحلال مجدد برقرار شد.
این اقدامات منجربه کسب ۳۰ نشان طلا در عرض تنها 2 سال اخیر شده است، درحالی که در دولت دوازدهم درمجموع 26 مدال طلا آن هم در طول 4 سال کسب شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی