صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

نظر شرفشاهی درباره کتاب‌های زرد
کامران شرفشاهی، شاعر و منتقد ادبی تازه‌ترین پست خود را به ذکر نکاتی درباره کتاب‌هایی که از آنها به عنوان آثار زرد یاد می‌شود اختصاص داده، در بخشی از نوشته او آمده: «حتی آثاری که به کتاب‌های زرد موسوم‌اند، می‌توانند به عنوان پله‌های نخستین، برای اشخاصی که تازه وارد عرصه کتاب و کتابخوانی شده‌اند قلمداد شوند. این‌گونه کتاب‌ها به نوعی صعود از نردبان کتابخوانی هستند؛ یعنی کسانی هستند که با کتاب‌های زرد شروع کرده‌اند اما بتدریج به مطالعه کتاب‌های جدی‌تر و عمیق‌تر رسیده‌اند.» در بخش دیگری از نوشته‌اش خطاب به مدیران کتابخانه‌های عمومی بر این تأکید کرده که ضروری است تا مخازن کتابخانه‌ها را براساس نیازسنجی تأمین کنند.

ترجمه‌ای تازه از مؤدبیان
داریوش مؤدبیان، مترجم و کارگردان تئاتر در پستی اطلاعات ترجمه تازه‌اش را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته است. این کتاب «یادداشت‌های یک آدم مرده» نام دارد که مؤدبیان آن را «شاهکاری دیگر از بولگاکوف» خوانده است. بولگاکوف نویسنده رمان مشهور «مرشد و مارگاریتا» است. کتاب «یادداشت‌های یک آدم مرده» آخرین رمانی است که «میخائیل بولگاکوف» نویسنده معروف روس نوشته است؛ این کتاب در زمان حیات او منتشر نشده و حتی می‌توان گفت که پنهان بوده است، تا اینکه سال 1965 برای نخستین بار در مسکو منتشر می‌شود. در حقیقت این کتاب نخستین اثری است که از بولگاکوف در اروپای غربی منتشر و در نتیجه‌اش مردم با این نویسنده آشنا می‌شوند.

پیشنهاد امینی برای علاقه‌مندان نویسندگی
اسماعیل امینی، نویسنده و شاعر کشورمان که هرازچندی به سراغ معرفی برخی کتاب‌ها می‌رود و مطالعه آنها را به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌دهد؛ این مرتبه پستی را درباره کتاب «لوازم نویسندگی» به اشتراک گذاشته است. در توضیحات این کتاب که تألیف آن را زنده‌یاد نادر ابراهیمی به عهده داشته آمده: «این کتاب مجموع ابزارها و شرایطی است که نویسندگان بزرگ جهان به کمک آنها آثاری مؤثر و ماندگار خلق کرده‌اند. نادر ابراهیمی در این کتاب چهارده اصل نوشتن را معرفی می‌کند و با ذکر دلایل و شواهد برای علاقه‌مندان به خلق داستان و نویسندگان تازه‌کار توضیح می‌دهد که چرا بدون این لوازم نمی‌توان در راه نوشتن قدم گذاشت. انگیزه، هدفمند بودن، اراده در نویسندگی، احساس و عاطفه خاص، جهان‌بینی و اعتقاد، شرایط محیطی مناسب، تسلط بر زبان، سیاسی‌اندیش بودن، صبوری بی‌حساب، عشق و دوست داشتن، مطالعه عمومی، جماعت‌گرایی، خلوت‌گرایی و طبیعت‌گرایی از نظر ابراهیمی لوازمی اساسی‌اند که اطلاع از آنها نویسندگان جوان را از سردرگمی و ابهام نجات می‌دهد و راه را برای آنها هموارتر می‌کند، در این میان و برخلاف بسیاری، ابراهیمی استعداد را لازمه داستان‌نویسی نمی‌داند. فصل اول کتاب تلاشی است برای پاسخ دادن به این سؤال که آیا همه می‌توانند بنویسند؟ ابراهیمی با انتقاد از تعریف رایج محدودکننده و غیر علمی استعداد می‌گوید «همه» می‌توانند نویسنده باشند همان‌گونه که موسیقیدان یا فیلسوف یا نقاش. چیزی به نام استعداد، با تعریف: شایستگی‌های مادرزادی برای نویسنده شدن وجود ندارد.»

نوشته کائینی در سوگ سیدمهدی طالقانی
محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ که چند روز پیش با انتشار عکسی از سیدمهدی طالقانی در بستر بیماری به ذکر خاطره‌ای درباره او پرداخته بود، حالا چند سطری در سوگ درگذشت وی نوشته؛ در نوشته این روزنامه‌نگار آمده: « او بدان‌سان سرشار از امید و زندگی بود که من از سر احساس و نه واقعیت، هیچ‌گاه گمان نمی‌بردم که در ظهرگاهی اینچنین رفتنش را شاهد باشم! آری سیدمهدی علایی طالقانی فرزند آیت‌الله سید محمود طالقانی از زندانیان و مبارزان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز بازنما و تبیین‌گر سیره پدر در سه دهه اخیر روی از جهان برگرفت و رهسپار ابدیت گشت.» بنابر نوشته کائینی، مراسم تشییع و خاکسپاری زنده‌یاد طالقانی، امروز برابر با سه‌شنبه سوم بهمن ماه ومراسم ترحیم وی نیز چهارشنبه همین هفته برگزار می‌شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این دو مراسم می‌توانید سری به صفحه کائینی بزنید.

جستجو
آرشیو تاریخی