صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

جزئیات جدید از ماهواره «ثریا»

روز شنبه ۳۰ دی‌ماه ماهواره ایرانی «ثریا» از سری ماهواره‌های تحقیقاتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» که حاصل تلاش نخبگان و دانشمندان نیروی هوافضای سپاه است، سفر خود به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین را با موفقیت پشت‌‌سر گذاشت تا یک رکورد تازه در حوزه قرار گرفتن ماهواره ایرانی در ارتفاع جدید را به ثبت برساند.
به گزارش ایرنا، حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران درباره این پرتاب موفقیت‌آمیز گفت: مهم‌ترین مأموریت‌ در نظر گرفته‌شده برای این ماهواره تحقیقاتی، صحت‌سنجی عملکرد ماهواره‌بر است. وی افزود: از دیگر مأموریت‌های این ماهواره می‌توان به آزمون عملکرد تعیین موقعیت ماهواره در مدار با تکیه برگیرنده جی‌پی‌اس فضایی بومی، آزمون عملکرد مکانیسم فضایی و رهایش ارائه‌های خورشیدی در مدار و محاسبه سرعت آن و تکرار کل فرایند با بهره‌گیری از تجهیزات فضایی بومی اشاره کرد.
وی افزود: ماهواره «ثریا» محصول تحقیقاتی پژوهشگاه فضایی ایران از سری ماهواره‌های SRI است که طراحی، ساخت و آزمون آن در سال‌های گذشته انجام شده بود اما با توجه به ضرورت تست و عملکرد صحیح پرتابگر و ضرورت تست برخی تجهیزات و زیرسیستم‌های ساخته‌شده در پژوهشگاه در بازه زمانی آبان ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۲، بازطراحی، راه‌اندازی و تست‌های آن مجدداً تکرار شد.
 
پرتاب‌های مداری جدید قائم 100
سالاریه درباره اینکه چه زمانی ماهواره‌بر قائم به تثبیت خواهد رسید، پاسخ داد: چند پرتاب مداری دیگر برای قائم ۱۰۰ جهت کسب قابلیت اطمینان و تکرارپذیری لازم داریم که توسط ماهواره‌های تحقیقاتی و عملیاتی دیگری در ماه‌های آینده انجام خواهد شد.
با تثبیت این پرتابگر، می‌توان از آن به عنوان یک ماهواره‌بر عملیاتی-تجاری استفاده کرد. همچنین مرحله بعدی در تحقیق و توسعه ماهواره‌بر‌های سوخت جامد یعنی ماهواره‌بر قائم ۱۰۵ در حال طی شدن است که پرتاب آن برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.
 
طراحی ماهواره‌بر قائم ۱۲۰
معاون وزیر ارتباطات خبر داد: همچنین ماهواره‌بر قائم ۱۲۰ که می‌تواند یک محموله مخابراتی سبک را به مدار زمین آهنگ حمل کند نیز در حال طراحی است. پرتاب اخیر در راستای توسعه خانواده ماهواره‌برهای قائم توسط نیروی هوافضای سپاه انجام شد. توسعه سری ماهواره‌برهای قائم جهت دستیابی به یک پرتابگر تمام سوخت جامد برای دستیابی به مدار زمین آهنگ برنامه‌ریزی شده است. رئیس سازمان فضایی درباره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دستیابی به مدارهای بالاتر، بیان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات زیادی در حوزه دستیابی به مدارهای بالاتر انجام و پیگیری شده که می‌توان به تشکیل شورای عالی فضایی و تصویب نقشه راه فضایی کشور جهت دستیابی به مدار زمین آهنگ اشاره کرد که در ذیل آن پروژه‌های مهمی نظیر پرتابگر سریر و بلوک انتقال مداری سامان ۲ را می‌توان نام برد.
 
پرتاب آزمایشی ماهواره‌ بر
  بومی سیمرغ
سالاریه گفت: اکنون ساخت مدل کیفی و پروازی سامانه بلوک انتقال مداری سامان ۱ با قابلیت انتقال محموله ٥٠ کیلوگرمی از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتر به مدار بیضوی ۴۰۰ تا ۷ هزار کیلومتر به اتمام رسیده است و آزمون‌های کارکردی و محیطی آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. وی گفت: ماهواره‌بر سیمرغ بهینه نیز توسط وزارت دفاع ساخته شده و پرتاب آزمایشی نمونه اول آن در آینده نزدیک انجام خواهد شد. بلوک انتقال مداری سامان ٢ نیز گامی دیگر در خصوص دستیابی به مدارهای بالای فضاست که قابلیت انتقال مداری از مدار پایین به مدار ۳۶ هزار کیلومتری زمین را دارد. طراحی مفهومی این سامانه به اتمام رسیده و طراحی اولیه تا پایان سال نهایی می‌شود که اقدامات جهت ساخت موتورهای ارتفاع بالا آغاز شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی