صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

ایسنا

  بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی زیرنظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پنجشنبه ۵ بهمن‌ماه (۱۳رجب) همزمان با سالروز ولادت حضرت علی(ع) رایگان شد. ساعت کار موزه‌ها و اماکن فرهنگی، ‌تاریخی در نیمه دوم سال در روزهای پنجشنبه و جمعه از ۹ تا ۱۸ است و بلیت‌فروشی تا ساعت ۱۶ انجام می‌شود.

 

میراث آریا

  ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از کشف گورهای سردابه‌ای در بافت تاریخی رشت خبر داد و گفت: هنگام عملیات خاکبرداری در بافت تاریخی رشت با نظارت پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی، سازه جناقی شکلی رؤیت شد که بلافاصله کار متوقف شد و موضوع مورد بررسی قرار گرفت. آنچه مشخص است سازه به‌صورت طاقی جناقی بوده و با ادامه بررسی سازه، فضایی گنبدی شکل آشکار می‌شود که با بررسی فضای داخلی آن و با توجه به محتویات داخل گورها، بعضی از استخوان‌ها سوخته به نظر می‌رسد.

 

ایرنا

 داوود میرشکار مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه ۳۷۸ فلر نفتی فعال در مناطق نفت‌خیز جنوب وجود دارد، گفت: از این تعداد ۳۵۰ فلر نفتی نیز در استان خوزستان فعال است. سوزاندن گازهای همراه نفت، بار آلودگی هوا را به دنبال دارد. آلودگی ناشی از سوزاندن گازهای همراه نفت و هدر رفت این سرمایه، در شأن مردم استان خوزستان و نظام‌ مقدس جمهوری اسلامی نیست.

 

میراث آریا

  محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان درباره تهیه تقویم رویدادهای گردشگری در شهرهای استان هرمزگان گفت: ظرفیت گردشگری و صنایع‌دستی در استان آنقدر زیاد است که اگر شهرداری‌ها با برنامه‌ریزی کار کنند و تقویم برگزاری رویدادها داشته باشند، می‌توانند از این نابسامانی درآیند.

 

مهر

  عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از شناسایی ۹۷ منطقه گردشگری شامل پهنه‌ها، نقاط و خطوط در این استان خبر داد و گفت: از ۹۷ منطقه گردشگری شناسایی شده، ۴۵ منطقه به‌عنوان منطقه درجه یک و ۵۲ منطقه به‌عنوان منطقه درجه‌دو شناسایی شد.

 

ایرنا

  رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران درباره روند رو به رشد سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری رامسر گفت: این شهرستان، خطه غربی استان مازندران را به مقصد اول گردشگری کشور تبدیل کرده است. شهرستان‌های غرب مازندران با برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی منحصربه‌فرد می‌تواند به مقصد اول طبیعت‌گردی و بومی‌گردی در کشور تبدیل شود که لازمه تحقق این راهبرد داشتن نقشه راه علمی و سرمایه‌گذاری است که در زمان حاضر ۱۲ طرح با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در شهرستان رامسر در جریان است.

 

تسنیم

  یک مطالعه جدید توسط دانشگاه کوئین مری لندن نشان می‌دهد که به واسطه افزایش دمای اقیانوس‌ها، پذیرش آنها برای نگهداری از پلانکتون‌ها که منبع اصلی تغذیه ماهیان هستند، به خطر افتاده و این مورد امنیت غذایی را با چالش مواجه خواهد کرد.

 

ایسنا

  عکسی از قاشق نقره‌ای هخامنشی با قدمت ۲۴۰۰ سال در شبکه‌های اجتماعی به همراه این خبر که «قاشق دزدیده‌شده از ایران در حراجی کریستیز فروخته شد»، می‌چرخد. معلوم نیست منشأ این قاشق کجا و خریدار آن که بوده، اما کریستیز این قاشق پررمز و راز را حدود ۱۲ سال پیش فروخته است. قدمت این قاشق نقره‌ای حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد اعلام شده و در سال ۲۰۱۱ حراجی کریستیز ارزش مالی آن را ۱۵ تا ۲۰ هزار پوند تخمین زده که در ۶ اکتبر همان سال، به قیمت ۱۵ هزار پوند فروخته شده است.

 

ایسنا

  عقیل عقیلی، باستان‌شناس از تخریب لایه‌های تاریخی در پروژه همسطح‌سازی گذر کمر زرین با میدان جلوخان در خیابان کمر زرین اصفهان خبر داد. در حالی که دو روز قبل و در تاریخ ۳۰ دی‌ و در بازدید شهردار اصفهان از روند عملیات عمرانی احداث گذر کمر زرین، مدیر منطقه سه‌ این شهرداری این‌طور بیان کرده بود که «یکی از پروژه‌های مهم این منطقه، همسطح‌سازی گذر کمر زرین با میدان جلوخان است که موجب معضل رفت‌وآمد و ترافیک در این محل شده است.»

 

مهر

  اکبر محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: ظرفیت‌های قانونی برای توسعه گردشگری و حفظ و احیای میراث فرهنگی استفاده شود. استفاده از مشارکت بخش خصوصی در حوزه گردشگری به منظور احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی با هدف ایجاد اشتغال و ارزآوری و کمک به دولت برای کاهش هزینه‌های نگهداری از این تعداد آثار تاریخی بسیار حائز اهمیت است.

جستجو
آرشیو تاریخی