حوادث جهان

رانش مرگبار زمین در چین
رانش زمین در جنوب‌غرب چین منجر به کشته و ناپدید شدن ده‌ها نفر در این منطقه شد.
به گزارش رسانه‌ رسمی چین، دست‌کم ۴۷ نفر در پی رانش زمین در جنوب‌غرب این کشور زیر آوار مانده‌اند.
به گزارش بی‌بی سی، در پی رانش زمین در استان یون‌نان در جنوب‌غربی چین، دست‌کم دو نفر جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر دیگر ناپدید شده‌اند.
این حادثه در ساعت ۵:۵۱ دقیقه دوشنبه به وقت محلی در شهر ژاوتونگ رخ داد. براساس گزارش‌ها، عملیات نجات در شهر «ژائوتونکدر» و در هوای زیر صفر درجه جریان دارد و هنوز مشخص نیست چه تعداد جان‌شان را از دست داده‌اند. تحقیق درباره دلایل این سانحه در جریان است. رانش زمین در این منطقه سابقه دارد. در ژانویه ۲۰۱۳ نیز دست‌کم ۱۸ نفر در «ژنژئوانگ» بر اثر رانش زمین کشته شدند.

افزایش قربانیان سرما در امریکا
 پس از محاصره ایالات متحده امریکا در میان طوفان‌های سخت زمستانی طی روزهای اخیر، نزدیک به ۹۰ نفر تاکنون بر اثر شدت سرما جان خود را از دست داده‌اند.
  دست‌کم ۲۵ نفر در «تنسی» و ۱۶ نفر نیز در ایالت «اورگن» به‌دلیل طوفان‌های شدید جان‌شان را از دست داده‌اند و این دو ایالت همچنان در وضعیت اضطراری قرار دارد.
 طبق گزارش‌ها، ده‌ها هزار نفر نیز در سراسر امریکا بدون برق هستند. پیش‌بینی می‌شود شرایط یخبندان تا اواسط هفته ادامه داشته باشد.
 طبق آماری که شبکه رسانه‌ای سی‌بی‌اس منتشر کرده، در مجموع ۸۹ مورد مرگ و میر ناشی از آب و هوا در سراسر این کشور ثبت شده است.
 در حالی که بیشترین قربانیان در تنسی و اورگن بوده‌اند، جانباختگان دیگری در ایلینوی، پنسیلوانیا، می‌سی‌سی‌پی، واشنگتن، کنتاکی، ویسکانسین، نیویورک، نیوجرسی و نقاط دیگر نیز گزارش شده است. سه نفر در «پورتلند» اورگن در حالی که سوار وسیله نقلیه بودند با سقوط تیر برق دچار برق گرفتگی شدند اما نوزادی که در خودرو بود، جان سالم به در برد.
 طبق گزارش آسوشیتدپرس، 5 نفر که اکثر آنها گمان می‌رود بی‌خانمان باشند طی چهار روز در سیاتل جان باختند. همچنان ده‌ها هزار نفر در سراسر این کشور بدون برق هستند.

نجات 4 سرنشین هواپیمای سقوط کرده در افغانستان
 چهار سرنشین یک فروند هواپیمای روسی که در «بدخشان» افغانستان سقوط کرده، زنده‌ هستند.
خبرگزاری «تاس» به نقل از آژانس هوانوردی روسیه گزارش داده است، گروه‌های محلی نجات هواپیمای نوع فالکون ۱۰ را یافته‌اند و 4 تن از 6 سرنشین آن زنده هستند اما جراحات شدید برداشته‌اند.
«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی ارشد طالبان در «ایکس» نوشت، تیم‌های نجات نیروی هوایی طالبان به منطقه رفته‌اند و هواپیمای ساقط شده در منطقه «ارزکوه» ولسوالی «کوف آب» بدخشان پیدا شده است. همچنین 4 تن از جمله خلبان توسط تیم نجات طالبان زنده نجات داده شده‌اند.
 هواپیما حامل یک زن بیمار روسی بود که به همراه همسرش از پاتایا تایلند راهی مسکو بودند. آنا اوسیوکوا شهروند بیمار روس به همراه همسرش آناتولی اوسیوکوف شهروند و تاجر ۶۵ ساله اهل ولگودونسک روسیه که مالک چندین بازار در این منطقه است، جانباختگان این پرواز بودند.
این هواپیمای «روسی» حامل 6 نفر، شامگاه شنبه در بدخشان افغانستان ناپدید و گزارش‌های «سقوط» آن در منطقه مرزی افغانستان با تاجیکستان، منتشر شد.
داده‌های به‌روز شده حاکی‌ است، این هواپیما از فرودگاه «یو تاپو» تایلند پرواز کرده و در حال مأموریت خدمات پزشکی بوده و مسیر پروازش نیز «گایا» (هند) - «تاشکند» (ازبکستان) و «ژوکوفسکی» (روسیه) بوده است. بنا به اطلاعات اولیه، 6 تن از جمله دو شهروند روسیه در هواپیما بودند.
خبرگزاری شات گزارش داده که خلبان در مورد کم شدن سوخت و از کار افتادن دو موتور هواپیما پیش از سقوط صحبت کرده است.
به گزارش بی‌بی سی، این وزارت گفته است، مسیر این جت فضای افغانستان نبوده بلکه به‌دلیل مشکلات فنی از مسیر منحرف شده است.
 
4 کشته در تیراندازی شیکاگو
 پلیس امریکا اعلام کرد، چهار نفر در منطقه‌ای در نزدیکی شیکاگو بر اثر تیراندازی کشته شدند.
 به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های امریکایی یکشنبه گفتند که این تیراندازی به‌دلیل مسائل شخصی رخ داده و ضارب بازداشت شده است.
 سازمان آرشیو خشونت‌های مسلحانه (GVA) پیشتر اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۲ هزار نفر در امریکا با سلاح‌های گرم و سرد جان خود را از دست دادند.
 این آمار حاکی است که در امریکا روزانه تقریباً ۱۱۸ نفر به‌دلیل خشونت‌های مسلحانه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۳۵ هزار و ۷۳۷ نفر نیز در این تیراندازی‌ها زخمی شده‌اند.
 نتایج نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی پیو هم نشان می‌دهد که افزایش خشونت مسلحانه در امریکا، شهروندان این کشور را به خرید و مالکیت سلاح ترغیب کرده، به نحوی که ۷۲ درصد از مردم به‌دلیل نگرانی از امنیت و به منظور محافظت از خود اسلحه داشته یا قصد خرید آن را دارند.

مرگ هولناک مدیر هندی در مراسم جشن
 دو مدیر یک شرکت در هند، هنگامی که برای ورود به مراسم جشن کارخانه قرار بود داخل یک محفظه قرار بگیرند و از ارتفاع بالا وارد محل برگزاری جشن شوند، ناگهان بر اثر پاره شدن کابل نگه دارنده محفظه از ارتفاع چهار و نیم متری سقوط کردند و یکی از آنها در دم جان باخت.
 به گزارش تایمز هند، حال مدیر دیگر هم وخیم گزارش شده است. اگرچه علت وقوع این حادثه قطع کابل‌های حامل عنوان شده است، اما پلیس در حال بررسی و تحقیق در مورد محفظه و سیم‌های متصل به آن است. به گفته یکی از مقام‌های شرکت‌های برگزارکننده این جشن، استفاده از محفظه متحرک برای ورود به صحنه، از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی