صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

قتل هولناک 5 سرباز به دست هم‌خدمتی

گروه حوادث/   سرباز ارتش که در اقدامی جنون‌آمیز 5 سرباز دیگر را در پادگان امام رضا(ع) واقع در جاده باغین - بردسیر به قتل رسانده بود در حالی دستگیر شد که انگیزه وی از این کار در دست بررسی است.
 به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، ساعت ۱۶:۳۵ عصر یکشنبه سربازی که در پادگان ارتش در باغین کرمان مشغول پاسداری از یگان بوده ناگهان با اسلحه وارد آسایشگاه سربازان شد و در یک لحظه شروع به تیراندازی به سمت سایر سربازان کرد.
 در این حادثه 5 سرباز جان باختند و دو نفر نیز مجروح شدند. سرباز وظیفه ابوالفضل زارع اهل شهربابک، سرباز وظیفه مهدی جعفری اهل زرند، سرباز وظیفه بنیامین بامری اهل ایرانشهر، سرباز وظیفه محمدصالح مؤمنی از شهربابک و سرباز وظیفه رضا طالبی از رفسنجان جانباختگان این حادثه هستند.
سرتیپ امیرغلامعلیان فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش گفت: این سرباز بلافاصله بعد از ارتکاب جرم از پادگان فرار کرد که در نخستین ساعات بامداد دوشنبه در حوالی شهرستان زرند کرمان دستگیر شد. از این سرباز ۱۸۰ تیر جنگی و ۲ قبضه سلاح کلاشنیکف و ۶ تیغه خشاب حامل ۱۸۰ تیر جنگی کشف شد.
در نهایت این فرد متواری در شهرستان زرند از توابع استان کرمان پس از سرقت مسلحانه ۲ دستگاه خودرو، دستگیر شد. علت و انگیزه قتل در دست بررسی است و فرد ضارب تحت بازجویی قرار دارد.سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز به مناسبت درگذشت شهادت‌گونه تعدادی از سربازان آمادگاه باغین کرمان، پیام تسلیت صادر کرد.

حادثه تروریستی نبود
شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی صبح دیروز خواستار پیگیری حادثه کشته شدن ۵ سرباز در استان کرمان شد و خطاب به رئیس مجلس بیان کرد: تقاضا دارم به کمیسیون امنیت ملی مأموریت دهید تا حادثه‌ای را که در کرمان رخ داد و منجر به کشته شدن پنج سرباز شده است، پیگیری کنند.
مردم کرمان در دو هفته گذشته آسیب‌های روحی و روانی زیادی را متحمل شده‌اند. انتظار داریم این موضوع به صورت جدی دنبال شود.
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از فرماندار کرمان و دستگاه‌های مرتبط انتظار می‌رود این موضوع را پیگیری کرده و گزارش نهایی را در این خصوص به مردم کرمان ارائه کنند. امیدوارم شاهد تکرار چنین حوادث تلخی در حوزه مأموریتی خود نباشید.
  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صبح دیروز در پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: پیرامون پیگیری حادثه فوت پنج سرباز در استان کرمان باید بگویم که پیگیری لازم انجام شده و فرد مورد نظر دستگیر شده است؛ این حادثه هیچ ارتباطی با مسائل تروریستی و بحث‌هایی که قبلاً در کرمان اتفاق افتاده ندارد.

چرا برخی سربازان حادثه‌ساز می‌شوند؟
هرچند هنوز انگیزه این فاجعه غم‌انگیز به درستی مشخص و اعلام نشده است اما بی‌تردید این ماجرا نخستین و آخرین حادثه از این دست نبوده و نخواهد بود. نگاهی اجمالی به اظهارنظر کاربران در شبکه‌های اجتماعی پس از این حادثه نشان می‌دهد بسیاری از کسانی که خودشان سرباز هستند یا این دوره خدمت اجباری را پشت سر گذاشته‌اند به اتفاق معتقدند که انسان‌ها ظرفیت و توان روحی و جسمی یکسانی ندارند و در مقابله با مشکلات و سختی‌ها گاه به اصطلاح کم می‌آورند و در اقدامی جنون‌آمیز یا دست به خودکشی می‌زنند یا دیگرکشی. اما نکته قابل تأمل این است که شاید بهتر باشد هم فرماندهان و مسئولان نظامی در قوانین و رفتارهای خدمت سربازی یک بازنگری داشته و برخی ملاحظات را مدنظر قرار دهند و هم قبل از ورود پسران به این دوره یک آزمایش کامل و دقیق جسمی و روانی از آنها به عمل آورند و چنانچه برخی دچار مشکلات هرچند کوچک بودند آن را جدی بگیرند تا شاهد فجایع این چنینی نباشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی