صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

افشای نشست ضدمهاجرتی ماه نوامبر حزب «آلترناتیو برای آلمان»، معترضان را به خیابان‌ها کشاند

اتحاد ژرمن‌ها با دولت علیه راست‌های افراطی

زهره صفاری
خبرنگار


ده‌ها هزار نفر از معترضان به سیاست‌های احزاب راست‌های افراطی آلمان در اعتراض به نشست ضدمهاجرتی مخفیانه حزب «آلترناتیو برای آلمان» در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند.
بنا بر گزارش سایت روزنامه گاردین، تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهای «علیه نفرت»، «نازی‌ها بیرون» و «برای دفاع از دموکراسی» از اواسط هفته گذشته در بیش از 100 شهر و منطقه در سراسر آلمان خشم خود را از مفاد این نشست محرمانه نشان دادند.
فرانکفورت تنها در روز شنبه شاهد تجمع بیش از 35 هزار نفر بود و براساس گزارش رسانه‌های آلمانی حدود همین تعداد نیز در هانوفر تظاهرات کردند. این اعتراضات مورد حمایت سیاستمداران، کلیساها و حتی مربیان تیم‌های برتر فوتبال آلمان نیز قرار داشت. «ان پی آر» نوشت جرقه این اعتراضات را هفته گذشته گزارش خبرنگار نشریه کورکتیو درباره برگزاری نشست راست‌های افراطی در ماه نوامبر روشن کرد. در این گزارش این خبرنگار از چهره‌هایی نام برده بود که حضور مقامات ارشد احزاب راست «هویت‌خواهی» و «آلترناتیو برای آلمان» را ثابت می‌کرد و حتی گفته شده مارتین سلنر از اعضای ارشد حزب هویت‌خواهی طرح اخراج مهاجران را به صراحت مطرح کرده است.
 
آغاز پرخروش یک اعتراض
اعتراضات به نشست 25 نوامبر 2023 هتل ییلاقی آدلون راست‌های افراطی در شهر کوچک پتسدام علاوه بر فرانکفورت و هانوفر، در شهر کاسل واقع در ایالت هسن نیز حدود 12 هزار نفر را به خیابان‌ها کشاند. شهر کالسروهه نیز شاهد تجمع 20 هزار نفری بود و انتظار می‌رود ده‌ها هزار نفر نیز در ادامه اعتراضات در سراسر آلمان مشارکت داشته باشند. این نخستین باری نبود که از زمان افشای این خبر، معترضان به سیاست‌های افراطی راست‌ها در شهرهای آلمان تظاهرات کردند. به نوشته دویچه وله، سه‌شنبه گذشته در شهر کلن یکی از بزرگترین اعتراضات برگزار شد. گفته شده است تعداد مشارکت‌کنندگان در این تجمع خارج از انتظار پلیس و سازمان‌دهندگان بود. یک روز بعد از آن نیز حدود 7 هزار نفر در فرایبورگ و سه هزار و 500 نفر نیز به‌طور تقریبی در برابر تالار «شهرداری قرمز» برلین تجمع کردند. جزیره روگن در شهر برگن نیز شاهد تجمع 250 نفر از شهروندانش بود. با توجه به حجم این اعتراضات که همه به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده است، بوندستاگ(پارلمان آلمان) نیز اواخر هفته گذشته درخواست رسیدگی دو حزب حاکم سوسیال دموکرات و سبزها-ائتلاف حاکم- را مورد بررسی قرار داد.
براساس آمارهای رسمی آلمان، شمار اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان در سال گذشته میلادی 37 درصد افزایش داشته که این میزان رشد بیش از هر حزب دیگری در این کشور است. این حزب در سال 2017 برای نخستین بار به پارلمان آلمان راه یافت و در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات فدرال در سال 2021 در رده دوم قرار داشت. نامزدهای این حزب تابستان گذشته برای اولین بار انتخابات شهرداری و شوراها را بردند تا نخستین راست‌های افراطی از زمان نازی‌ها باشند که موفق به کسب این پیروزی در آلمان شده‌اند. به باور کارشناسان سی‌ان‌ان، رشد جایگاه سیاسی راست‌های افراطی اعتراضات علیه آنها را فارغ از حجم تجمعات و تظاهرات‌ها بشدت مورد توجه و اهمیت قرار داده است.
 
حمایت از تقابل بزرگ
از زمان افشای این نشست که مهم‌ترین دستور کار آن اخراج مهاجران بود بخشی از جامعه سیاسی آلمان درصدد برآمدند تا راهی برای ممنوعیت فعالیت‌های سیاسی حزب آلترناتیو برای آلمان براساس قانون اساسی پیدا کنند. روبرت هابک، معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد از حزب سبزهای این کشور گفت: «آنها(راست‌های افراطی) می‌خواهند آلمان را به یک حکومت خودکامه بدل کنند. مسأله راستگرایان حمله به اصل جمهوری است و آنها برای این کار نظام‌مند آماده شده‌اند. بنابراین مقام‌های امنیتی نیز باید به شکل نظام‌مند وارد عمل شوند و با جمع‌آوری شواهد، فعالیت زیرشاخه‌ها، افراد و نشست‌ها را به دقت رصد کنند. بدون شک هر کس می‌خواهد دموکراسی را برچیند باید او را با استفاده از ابزار حکومت مبتنی بر قانون به پاسخگویی واداریم.»
به نوشته ان پی آر، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز از اواسط هفته گذشته با حمایت از معترضان، به طرح اخراج مهاجران یا اقدامات علیه شهروندان آلمانی واکنش نشان داد و این تحرکات را علیه دموکراسی خواند: «از کلن تا درسدن، توبینگن تا کیل، صدها هزار نفر به خیابان‌های آلمان خواهند آمد. این حضور پرشور نماد مهمی از دموکراسی ما و اقدامی علیه راست‌های افراطی است.»
فردریش مرتز، رئیس حزب راست میانه مسیحی دموکرات نیز گفت: «تظاهرات‌کنندگان نشان دادند آلمانی‌ها علیه هر شکلی از نفرت، عوامل محرک و فراموشی تاریخ ایستاده‌اند.»

جستجو
آرشیو تاریخی