گزارشی از دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس فجر

جریان‌سازی در تولید و عرضه پوشاک ایرانی

ندا  سیجانی
خبرنگار


دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس فجر این روزها در موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد برپاست.
این نمایشگاه متشکل از لباس‌هایی (بانوان، آقایان و نوجوانان) با طراحی و رنگ‌آمیزی‌های مختلف است که در سه طبقه این ساختمان تعریف شده؛ لباس‌هایی که طراحی و دوخت برخی از آنها معرف اقوام ایران بوده است.

نمایش 43 ویژند در جشنواره
دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس فجر این دوره خود را با دبیری علیرضا بابایی سپری می‌کند و از ۲۹ دی ماه با حضور طراحان برگزیده آغاز به کار کرده و تا ۴ بهمن به روی بازدیدکنندگان باز است.
در این دوره از جشنواره ۴۳ ویژند(برند) به انتخاب هیأت داوران برای نمایش عرضه شده است. 20 ویژند در بخش مد و صنعت و 23 ویژند در بخش پوشش تراز اجتماعی، بانوان، مجلسی، نوجوان و... که به گفته برگزارکنندگان در برخی بخش‌ها تعداد آثار به داوری نرسیده اما در سالن نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند.

جایگاه قابل توجه جشنواره مد و لباس در زنجیره پوشاک
علیرضا بابایی دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس در گفت‌و‌گو با «ایران» بیان داشت: «این دوره از جشنواره با حضور گسترده مشارکت‌کنندگان ازجمله ویژند‌ها، تیم‌های طراحی، عکاسان و... برگزار شد و تلاش کردیم این زنجیره تأمین دیده شود و خدا را شاکریم مشارکت قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل وجود داشت و مورد رضایت بوده است.»
به گفته او جشنواره مد و لباس در زنجیره تأمین پوشاک جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر جشنواره در مسیر اصلی خود قرار گیرد، می‌تواند این جایگاه را حفظ کند البته انجام این کار نیازمند هم‌افزایی و همکاری جشنواره، ویژند‌ها و طراحان در یک جهت است.
 البته می‌بایست تنظیم‌گری دولت و حاکمیت هم در همین قالب اجرا شود، به همین سبب تلاش ما این است در این موضوع تمامی افراد فعال در زنجیره تأمین، دیده شوند و تغییر آیین‌نامه جشنواره هم که وزیر محترم ارشاد ابلاغ کرده‌اند، براساس همین اتفاق
 بوده است.
او درباره استقبال بازدیدکنندگان این دوره از جشنواره در کاخ سعدآباد و سختی مسیر توضیح داد: «خوشبختانه استقبال از این جشنواره بسیار خوب بوده، بویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه و این اتفاق خوب را به فال نیک می‌گیریم.
 اما مسأله مهم این است که جشنواره مد و لباس یک نمایشگاه تخصصی است و ممکن است مخاطب عام نداشته باشد.
بنابراین با توجه به این مسأله، طی نامه‌نگاری‌هایی که با مراکز دانشگاه‌ها انجام گرفت، دانشجویان این حوزه در رشته طراحی و مد و لباس از جمله بازدیدکنندگان این جشنواره بودند که برگزاری این نمایشگاه مورد توجه آنها هم بوده است.»
دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس درخصوص خروجی این نمایشگاه در جامعه و آشنایی مردم با مد ایرانی گفت: «به عقیده من هفته مد فجر فرصت خوبی است تا مردم عزیز ما با تولیدات و طراحی‌ها و برندهای ایرانی آشنا شوند و مورد استفاده قرار گیرد.
 براین اساس تلاش این جشنواره جریان‌سازی چنین اتفاقی است تا نمونه‌های کاری که در جشنواره شرکت داده می‌شود، به‌صورت فروش در بخش عرضه هم دیده شود. تعریف ما از ویژند این است که این ویژند‌ها حداقل یک شعبه حضوری در نمایشگاه داشته باشند تا در صورت استقبال به مرحله تولید و فروش نهایی برسند.»

نمایشگاه مد و لباس در فضای مجازی
او درباره الگوبرداری تولیدکنندگان از ویژند‌های ایرانی پاسخ داد: «به نظر که استقبال قابل توجه بوده. کما اینکه در روز افتتاحیه برخی از ویژند‌هایی که در نمایشگاه حضور داشتند، کار بعضی از طراحان مورد توجه‌شان قرار گرفت. بنابراین این امیدواری وجود دارد تا با ارتباط و اتصال طراحان و بخش صنعت این اتفاق شکل بگیرد.»
به گفته علیرضا بابایی در این دوره از جشنواره 8 رده یا گونه موضوعی در بخش آیین‌نامه تعریف شده اما بعضی از بخش‌ها به دلیل عدم ارسال آثار تشکیل نشد. در بعضی از بخش‌ها هم تعداد آثار ارسالی به حد نصاب نرسید و امیدواریم در سال‌های آینده به قوام بیشتری برسند. نکته دیگر اینکه برای بهتر دیده شدن این جشنواره تلاش کردیم نمایشگاهی به‌صورت مجازی راه‌اندازی شود تا افرادی که امکان شرکت در آن را نداشتند از این طریق آثار این دوره از جشنواره و نمایشگاه را بازدید کنند.
دبیر این دوره از جشنواره درباره حمایت مسئولان و مدیران مختلف از این نمایشگاه گفت: «وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملاً در جریان موضوع این جشنواره قرار دارند البته حمایت‌ها در حوزه مد و لباس نیازمند چندین برابر شدن بودجه جشنواره است. مسأله انجام کارها با اهتمام بیشتر است. ما نیز تلاش کردیم بگوییم دستگاه‌ها می‌توانند در این زمینه هم‌افزا باشند ازجمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که در این حوزه در زمینه نمایش آثار همکاری داشتند و همچنین وزارت صمت و دیگر نهادها.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش
 - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲