صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

واکنش امیرعبداللهیان به انتقاد ایران ستیزان از حضور او در «داووس»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که هفته گذشته به داووس سوئیس سفر کرد و در نشست مجمع جهانی اقتصاد حضور یافت، در گفت وگویی با شبکه «سی‌.ان‌.بی‌.سی» امریکا به انتقادات واهی ایران ستیزانی پاسخ گفت که مدعی شده بودند وزیر خارجه ایران نمی‌بایست به نشست داووس دعوت می‌شد. امیرعبداللهیان در واکنش به خبرنگارغربی که گفت افرادی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس می‌گویند که وزیر امور خارجه ایران بویژه پس از حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و همچنین حمله‌های اخیر ایران به اقلیم کردستان عراق و سوریه، نباید در نشست داووس حضور می‌یافت، چنین پاسخ داد: آنهایی که در ۱۰۰ روز گذشته از نسل‌کشی غزه حمایت کرده و باعث مرگ بیش از 24هزارغیرنظامی، از جمله بیش از 18 هزار کودک و زن شده‌اند، نباید جایی در داووس داشته باشند. وزیر خارجه با مسئولانه خواندن اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و دفاع مشروع افزود: ما به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذاریم. با عراق و پاکستان بهترین مناسبات را داریم. اما وقتی پای تأمین امنیت ملی ایران در میان باشد، تعارف نداریم.
انتقاد برخی از جریان‌های ضد ایرانی از دعوت برگزارکنندگان نشست بین‌المللی داووس از وزیر خارجه ایران در حالی مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته متأثر از عملیات روانی محافل و نهادهای رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب به بهانه درگذشت مهسا امینی تحت شدیدترین فشارهای دیپلماتیک قرار گرفت. در همین راستا جریان‌های اپوزیسیون از فرصت عدم دعوت از مقام دیپلماتیک ایران به نشست سال گذشته داووس بهره بردند و این گردهمایی را به محملی برای تکرار ادعاهای ایران‌ستیزانه خود تبدیل کردند. اما شکست این گروه‌ها در تحقق اهداف واهی‌شان و اتفاقات درون گروهی که منجر به درگیری‌های داخلی میان خود این جریان‌ها شد، واقعیات پشت صحنه جنگ‌طلبان و مدافعان تحریم را بر ملا کرد و آنها در حالی که حمایت‌های رسمی دولت‌های غربی را از دست رفته دیدند، نسبت به دعوت از امیرعبداللهیان در نشست کنونی داووس عصبانی و آشفته شدند. هرچند که به نظر می‌رسد با شکست پروژه آشوب‌سازان، جریان‌های ضد ایرانی همه ظرفیت خود را معطوف طرح اتهامات واهی علیه نقش منطقه‌ای ایران در بطن تحولات جاری کرده‌اند. در حالی که چندین ماه از حملات خونین رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه می‌گذرد و ایران بالاترین سطح تلاش‌های دیپلماتیک را برای متوقف کردن این جنگ به جریان انداخته است،  محافل غربی فارغ از آنچه در همدستی امریکا و اسرائیل در کشتار بیش از 24 هزار نفر از مردم غیر نظامی غزه می‌گذرد، همچنان بر طبل توخالی اتهامات علیه ایران می‌کوبند و کمترین اشاره‌ای به بانیان جنگ غزه و کشورهایی که روزنه‌های دیپلماتیک برای توقف فوری جنگ را بسته‌اند، ندارند.
وزیر امور خارجه در مصاحبه روز گذشته خود با «سی‌.ان‌.بی‌.سی» به این مهم هم پرداخت و تصریح کرد: همکاری تمام عیار بایدن و کاخ سفید با اراذلی مانند نتانیاهو در اسرائیل ریشه ناامنی در منطقه است. رئیس‌جمهور بایدن باید فوراً حمایت کامل خود را از این نسل‌کشی فلسطینی‌ها و کشتار بیش از 13هزار و500 کودک فلسطینی متوقف کند. نتانیاهو به پایان خط رسیده و هیچ‌گونه تجهیزات پزشکی یا کپسول اکسیژنی نمی‌تواند او را احیا کرده و نجات دهد. اما در طول تاریخ، مقاومت در برابر اشغالگری همواره مشروع بوده است.
جستجو
آرشیو تاریخی