صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

هشدار انصارالله؛ عقب‌نشینی اتحادیه اروپا

گروه جهان/ همزمان با اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن پیام هشدارآمیزی به کشورهای عضو این اتحادیه درخصوص شرکت احتمالی آنها در ائتلاف نظامی امریکایی علیه یمن ارسال کرد.
به گزارش ایسنا، «محمد البخیتی» در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «وضعیت استثنایی ثبات و امنیت که اروپا پس از جنگ‌جهانی دوم تجربه کرد، نتیجه ارزش‌های اخلاقی حاکم بر جوامع آن در سطح داخلی است. با این حال، این سیستم اخلاقی به دلیل مشارکت برخی از کشورهای اروپایی در جنگ‌های غیراخلاقی که امریکا در خارج از مرزهای خود به راه انداخته، شروع به ضعیف شدن کرد. ما اکنون اثرات آن را در ظهور راست‌افراطی و جنگ اوکراین مشاهده می‌کنیم.»
این مقام یمنی تصریح کرد: «کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جای آنکه به آتش این درگیری اضافه کنند، باید به طور جدی جلوی جنایات نسل‌کشی در غزه را بگیرند و سپس ما عملیات نظامی خود را فوراً و به طور خودکار متوقف خواهیم کرد. مردم فلسطین مورد بی‌عدالتی بزرگی قرار گرفته‌اند تا جایی که با زور اسلحه از حق زندگی در سرزمین خود محروم شده‌اند. اگر گروه انسانی دیگری مورد بی‌عدالتی قرار می‌گرفت درست مانند فلسطینی‌ها، بدون توجه به دین و رنگ پوست‌شان برای کمک به آنها حرکت می‌کردیم.»
البخیتی در پایان این پیام نوشت: «ما طرفدار جنگ نیستیم، بلکه طرفدار صلح هستیم و این امریکا و انگلیس هستند که چه در سال ۲۰۱۵ به طور غیرمستقیم و چه امروز مستقیماً به ما حمله کردند و به کشورهای اتحادیه اروپا توصیه می‌کنیم که در هیچ تجاوزی به یمن شرکت نکنند. میل و اشتیاق ما برای دستیابی به صلحی عادلانه و همه‌جانبه که امنیت و عزت همه کشورها و مردم را تضمین کند، به معنای کنار گذاشتن وظیفه خود در دفاع از مظلومان و کنار گذاشتن حق دفاع از خود نیست. ما حاضریم تا قیامت بجنگیم حتی اگر همه دنیا علیه ما اقدام کنند.»
این اظهارات در شرایطی بیان شده که روز جمعه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده بود این اتحادیه قصد تشدید درگیری با ارتش یمن را ندارد. جوزپ بورل در این خصوص گفت: «اتحادیه اروپا قصد اعزام کشتی‌های نظامی خود با مأموریت رزمی به دریای سرخ را ندارد.» به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، بورل در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در اسپانیا اظهار کرد اتحادیه اروپا در تدارک برای اعزام یک گروه از قوای دریایی به دریای سرخ است؛ اما «تنها مأموریتش حفاظت از کشتیرانی است». او همچنین مدعی شد: «ما باید هر کار ممکنی را برای تضمین آزادی دریانوردی انجام دهیم اما همزمان از تشدید تنش اجتناب کنیم».
پیش از این جنبش انصارالله یمن اعلام کرده بود که در حمایت از مردم فلسطین و به منظور توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، کشتی‌های حامل سوخت به مقصد سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار خواهد داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی