سیاست‌های ناکارآمد، شهروندان معترض را در برابر نتانیاهو به صف کرد

بازگشت سریال خشم واعتراض به خیابان‌های تل‌آویو

زهره صفاری
خبرنگار

تقلای کابوس‌وار کابینه افراطی رژیم صهیونیستی برای نابودی حماس با اصراری لجوجانه بر قتل‌عام‌ها در غزه و کرانه باختری، حتی وفادارترین کارشناسان سیاسی این رژیم را نیز درباره استراتژی جنگ به تردید انداخته و رسانه‌های این رژیم را نیز درباره بروز جنگ داخلی با فوران خشم مردمی، به اعلام هشدار واداشته است.

سناریوهای سخت پیش رو
به گزارش سایت میدل ایست مانیتور، روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای با انتقاد از قوانین کابوس‌وار کابینه بنیامین نتانیاهو، بروز جنگ داخلی آن هم همزمان با شدت گرفتن جنگ با فلسطین را به‌شدت خطرناک عنوان و بر ضرورت تغییر دیدگاه کابینه درباره جنگ تأکید کرده است.
هاآرتص در این مقاله سناریوی پیش روی رژیم صهیونیستی را خوشایند نمی‌داند: «تصور کنید اگر در شرایطی که درگیر جنگی گسترده هستیم، مردم به خیابان‌های اسرائیل بیایند، چه اتفاقی خواهد افتاد. شرایطی پرالتهاب و در شرف انفجار ایجاد خواهد شد.»
اما آنچه شرایط را وخیم‌تر نیز خواهد کرد سرکوب معترضان خیابانی آن هم با برچسب خائنان به دولت است. کارشناسان هاآرتص معتقدند: «در این وضعیت معترضان خائنانی لقب می‌گیرند که خنجری از پشت بر ملت و ارتش زده‌اند. آنها چه خواهند کرد آن هم در شرایطی که با مجوز فئودالیسم سیاسی همه با سلاح‌های اتوماتیک و کمری مسلح شده اند!»
این روزنامه صهونیستی در ادامه با اشاره به ناکامی‌های کابینه افراطی در تحقق وعده‌هایش، خاطرنشان کرد: «دولت اسرائیل به‌شدت در صدد القای این باور است که جنگ دائمی در غزه و مرزهای شمالی و آتش‌افروزی در کرانه باختری تنها راهکار نجات دولت است. با این دیدگاه انتظار می‌رود سال 2024 سال سخت و پرخشونتی باشد که با بحران‌های متعدد برای بازماندگان جنگ شروع خواهد شد و با تداوم جنگ آفرینی در غزه و مرزهای لبنان، بر شمار تلفات گروگان‌های اسرائیلی نیز افزوده شود.»

انفجار از درون
 آنچه که در این میان نه تنها هاآرتص، بلکه بسیاری دیگر از کارشناسان صهیونیست را نیز به هشدار واداشته، بحران اقتصادی در اراضی اشغالی است که بدون شک ناآرامی‌های داخلی را شدت بخشیده و سریال اعتراضات گسترده به نتانیاهو و کابینه‌اش را که با جنگ اخیر متوقف شده بود، بار دیگر روی خط اجرا می‌آورد: «نشانه‌های این ناآرامی را این هفته شاهد بودیم که پلیس بار دیگر به عنوان نیروهای شبه‌نظامی تحت فرمان ایتامار بن گویر، وزیر داخلی اسرائیل به خیابان‌ها آمد.»
این هشدارها در شرایطی است که به نوشته المیادین، در روزهای اخیر هزاران نفر از ساکنان اراضی اشغالی در تظاهرات‌های برنامه‌ریزی شده به خیابان‌های تل آویو بازگشته‌اند و حتی در آخرین نمایش خود این اعتراض را تا 24 ساعت نیز ادامه دادند. بنا بر گزارش‌ها، مهم‌ترین خواسته تظاهرکنندگان آزادی گروگان‌ها، براندازی دولت نتانیاهو و انتخابات دوباره عنوان شده است.
نظرسنجی‌های ماه گذشته نیز نشان می‌دهد، بیش از 57 درصد از ساکنان اراضی اشغالی آزادی گروگان‌ها را بر نابودی حماس ارجح می‌دانند و بر آن تأکید دارند.
در عین حال در تحقق این خواسته‌ها ساکنان اراضی اشغالی تنها نیستند و براساس گزارش فایننشال تایمز نه تنها مخالفان نتانیاهو در جبهه اپوزیسیون همچون یائیر لاپید بلکه بسیاری از وزرای کابینه جنگ نیز با معترضان هم نظر بوده و خواستار تغییر استراتژی دولت افراطی بی‌بی در جنگ با حماس و حتی عقب نشستن آن از خواسته نابودی مقاومت غزه هستند. وال استریت ژورنال نیز این درگیری‌ها در کابینه جنگ را بسیار جدی خواند که می‌تواند آینده نتانیاهو و کابینه‌اش را با خطری جدی روبه‌رو کند. این در حالی است که وزرای افراطی نتانیاهو همچون بن گویر و اسموتریچ نیز تهدید کرده‌اند در صورت کوتاه آمدن از جنگ با حماس، دولت را سرنگون خواهند کرد و نتانیاهو در این فشار دوسویه برای نجات خود دست و پا می‌زند.

فشارهای فزاینده بین‌المللی
در آستانه 4 ماهه شدن جنگ صهیونیست‌ها در غزه و کرانه باختری، حتی اصلی‌ترین حامیان تل‌آویو نیز دیگر راهکار نظامی را مؤثر نمی‌دانند. آنتونی بلینکن، وزیرخارجه امریکا در تازه‌ترین اظهارات خود به نتانیاهو تأکید کرده است که هیچ راه‌حل نظامی در مورد سرنوشت و آینده حماس وجود ندارد و رژیم صهیونیستی باید این واقعیت را بپذیرد.
به نوشته رویترز، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا تأکید کرد: «اسرائیل در حال حاضر می‌تواند از کشورهای منطقه تضمین امنیتی بگیرد اما برای ایجاد یک تضمین پایدار امنیتی، برای حل کوتاه مدت چالش‌ها با غزه و مسأله حاکمیت این باریکه راهی جز پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور مستقل وجود ندارد.»
در این میان تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، پرونده تل‌آویو را نیز در دادگاه لاهه سنگین‌تر کرده است. به طوری که به نوشته‌ بی‌سی نیوز، پس از به جریان افتادن پرونده شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی کیفری، حالا اندونزی، مکزیک و شیلی نیز از تل‌آویو به خاطر جنایاتش در غزه شکایت کرده‌اند. وزارت خارجه مکزیک با تأیید این شکایت اعلام کرد: «نگرانی‌ها از افزایش خشونت علیه غیرنظامیان، دولت را مجبور به شکایت کرد.»
همزمان با این اقدامات، میشل مارتین، وزیر خارجه ایرلند نیز خواسته نتانیاهو و کابینه‌اش برای طولانی کردن جنگ تا سال 2025 را غیرقابل پذیرش خواند و در انتقادی شدیداللحن گفت: «انسان‌های بی‌گناه و کودکان در حال از دست دادن زندگی‌شان هستند و بدون شک نمی‌توانید این شرایط را با راه‌حل نظامی صرف درست کنید. بنابراین نخست‌وزیر نتانیاهو و دیگران لازم است بر چگونگی پایان هر چه سریع‌تر این جنگ تمرکز و با قطع موشکباران‌هایشان، آتش‌بس فوری برقرار کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی