هشدار نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان به تل‌آویو:

سیلی محکمی خواهید خورد

حسین فاطمی
خبرنگار


در حالی که تنش‌ها در مرزهای لبنان با سرزمین‌های اشغالی فلسطین به نقطه جوش رسیده است، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به دشمن صهیونیستی درباره ارتکاب ماجراجویی علیه لبنان هشدار داد و تأکید کرد: «رژیم صهیونیستی در صورت حمله گسترده به لبنان سیلی محکمی خواهد خورد.»
به گزارش ایرنا به نقل از النشره، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «رژیم اسرائیل دشمن فلسطین، لبنان، جهان عرب و مسلمانان است. ما دوشادوش مقاومت فلسطینی برای حمایت از حق و مقاومت علیه این ظلم بزرگ حرکت می‌کنیم. این به مثابه حمایت از فلسطین، لبنان و مقاومت و نابودی اسرائیل است.» وی همچنین با اشاره به حمایت گسترده امریکا از رژیم صهیونیستی از جنگ در غزه بیان کرد: «این جنگ با چراغ سبز امریکا جریان دارد و هر آنچه از اختلاف میان امریکا و رژیم صهیونیستی گفته می‌شود، اختلافات تاکتیکی است؛ امریکایی‌ها به‌دنبال تحقق اهداف رژیم صهیونیستی هستند. اینکه امریکا می‌گوید که نمی‌تواند جنگ اسرائیل را متوقف کند و اینکه نتانیاهو مخالفت می‌کند، این توزیع نقش و تلاشی برای فرار از مسئولیت در این جنگ است.» قاسم راهکار فعلی در موضوع جنگ غزه را فقط در توقف آن دانست و گفت: «این راهکار از غزه شروع می‌شود نه لبنان؛ آنانی که از ما می‌خواهند جنگ را متوقف کنیم، خطاب به آنها می‌گوییم که ما حمایت کننده از مقاومت فلسطین هستیم. به طرفی که جنگ را شروع کرده است بگویید جنگ را متوقف کند؛ ثبات در لبنان و منطقه از طریق توقف جنگ غزه میسر خواهد شد.»
وی در پایان تهدیدات علیه حزب‌الله را بی‌ثمر دانست و گفت: «اگر رژیم صهیونیستی تصمیم به گسترش جنگ بگیرد، سیلی قوی دریافت خواهد کرد و درسی فراموش نشدنی خواهد گرفت، زیرا دشمن می‌داند که رویارویی و پاسخ بسیار گسترده خواهد بود.»
علاوه بر مواضع قاطع نعیم قاسم، در عرصه میدانی هم منابع رسانه‌ای دیروز شنبه از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در برخی مناطق در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر دادند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد، آژیرهای خطر در منطقه «الجلیل علیا» در شمال سرزمین‌های اشغالی به صدا درآمد. اندکی پس از آن نیز حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تجمع سربازان دشمن اسرائیلی را در مجاورت «قلعه هونین» با سلاح موشکی هدف گرفته و مستقیماً آن را مورد اصابت قرار دادیم. ‏ در همین راستا، خبرگزاری لبنان نیز گزارش داد، ارتش رژیم صهیونیستی حملات توپخانه‌ای را به مناطق «سهل مرجعیون» و «تله الحمامض» در جنوب این کشور انجام داد.
 
وقتی مقاومت لبنان سرسوزنی عقب‌نشینی نخواهد کرد
در حالی تقابل حزب‌الله با اشغالگران در مرزهای شمالی ادامه دارد که منابع لبنانی به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله اشاره و از مواضع محکم مقاومت لبنان در قبال این تهدیدات خبر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از النشره، منابع صهیونیستی اعلام کردند که تل آویو به امریکا درباره به راه انداختن جنگ در جبهه لبنان در صورتی که حزب‌الله نیروهایش را از مرز شمالی عقب نبرد، هشدار داده است. این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از مسئولان غربی و لبنانی گزارش داد که رژیم صهیونیستی تهدید به تشدید درگیری با حزب‌الله کرده و این در صورتی است که توافقی ظرف چهار هفته رخ ندهد. النشره در ادامه آورده است: این در حالی است که حملات روزانه اسرائیل به اراضی لبنان علیه غیرنظامیان ادامه دارد. دیروز نیز در جدیدترین این حملات منابع لبنانی از حمله به خودرویی در جنوب این کشور خبر دادند. خبرنگار المیادین نیز گفت، در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی دو عضو مقاومت به شهادت رسیدند.

واشنگتن نگران از تسری جنگ به شمال فلسطین اشغالی
در بحبوحه تقابل تمام‌عیار حزب‌الله با اشغالگران، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که اسرائیل در پیامی به امریکا نسبت به اقدام نظامی در صورت خارج‌نشدن نیروهای الرضوان از مرز شمالی هشدار داده‌است. به گزارش ایسنا، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: «اسرائیل در پیامی به ایالات‌متحده امریکا نسبت به اقدام نظامی در صورت خارج‌نشدن نیروهای الرضوان وابسته به حزب‌الله لبنان از مرزهای شمالی هشدار داد.» نیروی الرضوان مهم‌ترین تیپ رزمی حزب‌الله است. در این گزارش به نقل از منابع اسرائیلی که نامشان فاش نشده، آمده‌است: «تل‌آویو متوجه عقب‌نشینی جزئی نیروهای الرضوان از منطقه مرزی شد اما این کافی نیست زیرا لازم است آنها به آن سوی رودخانه لیطانی بازگردند.»
این در حالی است که روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست، روز جمعه گزارش داد، ایالات‌متحده در تلاش است تا از آغاز یک جنگ گسترده در لبنان جلوگیری کند، بویژه با تشدید هشدارهای اسرائیل مبنی‌بر اینکه «زمان برای دیپلماسی در حال اتمام است.» پیش‌تر روز جمعه رویترز نیز به نقل از مسئولان لبنانی خبر داده بود، حزب‌الله با درخواست امریکا برای عقب بردن نیروهایش از مرز مخالفت کرده است اما همچنان حزب‌الله برای عدم ورود به جنگ گسترده، در را به روی راهکارهای دیپلماتیک نبسته است.
 
به اوج رسیدن اختلافات
میان اسرائیل و امریکا
در خصوص حزب‌الله
اختلاف‌نظرها بین تل‌آویو و واشنگتن بر سر تنش‌ها در شمال اراضی اشغالی فلسطین در حال علنی‌شدن است. دیروز در همین ارتباط خبرگزاری مهر به نقل از سایت شبکه الجزیره از نگرانی‌های رسانه‌های عبری‌زبان در این خصوص پرده برداشت و نوشت، رسانه‌های اسرائیلی در راستای پیگیری تحولات جنگ علیه نوار غزه به درگیری‌ها و بحث و جدل‌ها میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دولت امریکا اشاره کردند. بر اساس این گزارش، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که در جریان مکالمات تلفنی اخیر میان کابینه نتانیاهو و دولت امریکا انتقاداتی در خصوص اوضاع کنونی مطرح شده است. این شبکه اذعان کرد، تنش‌های مذکور در جریان مکالمات تلفنی در سایه اختلافات گسترده و آشکار میان اسرائیل و امریکا که طی هفته‌های اخیر در خصوص جنگ علیه نوار غزه و دیگر مسائل به اوج خود رسیده افزایش یافته است. در این گزارش آمده است: سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به اسرائیل با برگزاری نشست‌های بسیار متشنج با مسئولین اسرائیلی همراه بوده است.

 

خبر پلاس

نقشه راه 10 ماده‌ای اتحادیه اروپا برای مناقشه تل آویو و فلسطینیان

نقشه راه ۱۰ ماده‌ای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور هموار کردن مسیر برای «راه‌حلی معتبر و جامع» در مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین آماده شد. به گزارش میدل ایست نیوز، خبرگزاری یورونیوز به نقشه راه ۱۰ ماده‌ای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دسترسی پیدا کرده است که به منظور هموار کردن مسیر برای «راه‌حلی معتبر و جامع» در مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین آماده شده است. این سند که هنوز علنی نشده، قرار است در جلسه روز دوشنبه (فردا) از سوی وزرای خارجه اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گیرد. این سند مراحلی را تشریح می‌کند که طبق اعتقاد بورل در نهایت می‌تواند صلح را در نوار غزه به ارمغان بیاورد و یک کشور مستقل فلسطینی نیز ایجاد شود. از سوی دیگر عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی صورت گیرد و امنیت طولانی مدت در منطقه تضمین شود. محور اصلی برای اجرایی کردن این نقشه راه، برگزاری «کنفرانس مقدماتی صلح» عنوان شده که «بازیگران کلیدی» آن اتحادیه اروپا، امریکا، مصر، اردن، عربستان سعودی، اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد خواهند بود. شرکت‌کنندگان باید به طور مرتب با مقامات رژیم صهیونیستی و فلسطینی که «طرف‌های درگیری» نامیده می‌شوند در تماس باشند اما این دو در ابتدا «مجبور نخواهند بود با یکدیگر جلسه داشته باشند.» طبق این سند، نوار غزه و کرانه باختری از سوی تشکیلات خودگردان فلسطینی و سازمان آزادیبخش فلسطین به‌جای حماس اداره خواهد شد.
این کنفرانس یک سال فرصت خواهد داشت تا چهارچوب طرح صلح را با در نظر گرفتن بازخورد همه طرف‌های درگیری، قطعنامه‌های سازمان ملل، نتیجه‌گیری شورای اتحادیه اروپا و تلاش‌های میانجیگری قبلی طراحی کند. علاوه بر آن این طرح باید «تضمین قوی امنیتی» را برای رژیم صهیونیستی و کشور آینده فلسطین «مشروط به رسمیت شناختن کامل متقابل دیپلماتیک و ادغام رژیم صهیونیستی و فلسطین در منطقه» در بر داشته باشد و در خلال تدوین، با طرف‌های درگیری «در هر مرحله و در هر زمان» مشورت شود اما اگر هر یک از طرفین تصمیم به عقب‌نشینی گرفت، کار باید ادامه یابد. در نهایت نیز پس از آماده شدن، این طرح به «طرف‌های درگیری» ارائه می‌شود و به‌عنوان مبنای اصلی مذاکرات نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس بند آخر این نقشه راه 10 ماده‌ای، شرکت‌کنندگان در کنفرانس باید برای کاهش بحران جاری انسانی، تضمین آزادی اسیران صهیونیست، جلوگیری از تشدید تنش در منطقه، تقویت مشروعیت دموکراتیک تشکیلات خودگردان فلسطین و حمایت از بازسازی غزه تلاش کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی