صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

پست تازه حسن‌زاده درباره جشنواره قصه‌گویی
فرهاد حسن‌زاده، چهره بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان کشورمان در تازه‌ترین پست خود، تصویری از اختتامیه جشنواره قصه‌گویی را با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته است. در این عکس در کنار فرهاد حسن‌زاده، جمعی از نویسندگان ادبیات داستانی همچون جعفر توزنده جانی دیده می‌شوند.

استوری بازغی درباره بازیگران پرکار جشنواره فیلم فجر
پژمان بازغی، بازیگر سینما و تلویزیون در استوری جدید خود مطلبی را به نقل از صفحه سینما تیکت به اشتراک گذاشته، این مطلب نگاهی به پرکارترین بازیگران حاضر در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر داشته است. روح‌الله زمانی، عباس جمشیدی‌فر، پژمان جمشیدی، پژمان بازغی، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر و تورج الوند برخی از این هنرمندان هستند. برای اطلاع از فیلم‌هایی که با حضور این هنرمندان اکران خواهند شد می‌توانید سری به صفحه این بازیگر بزنید.

یادی از زنده‌یاد سرور رجایی
محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر مهاجر، تازه‌ترین مطلب خود در شبکه‌های اجتماعی را به درج برشی از کتاب «خون شریکی» اختصاص داده است. این کتاب، مجموعه یادداشت‌های مطبوعاتی محمدسرور رجایی، نویسنده و شاعر افغانستانی است که به کوشش پژمان عرب و توسط انتشارات «راه یار» چاپ شده. زنده‌یاد محمدسرور رجایی، بیست سال آخر عمرش را صرف جمع‌آوری اطلاعات و خاطرات مربوط به شهدای ایرانی جهاد افغانستان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس کرد. «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس، «مأموریت خدا» هفت روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان و کتاب «در آغوش قلب‌ها» اشعار و خاطرات مردم افغانستان از امام خمینی(ره) آثار منتشرشده از مرحوم رجایی‌ هستند. دبیری چند دوره جشنواره «قند پارسی»، جشنواره خانه ادبیات افغانستان و انتشار مجله باغ، ویژه کودکان افغانستانی نیز از دیگر فعالیت‌های وی در این سال‌ها بوده. مرحوم رجایی از اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و نیز عضو هیأت تحریریه مجله‌های سوره و راه بود و ده‌ها مقاله، یادداشت و گزارش درباره روابط فرهنگی ایران و افغانستان از او به یادگار مانده است.

نقد آرش خوشخو بر فیلمی ترکیه‌ای
آرش خوشخو، منتقد سینما و فعال رسانه یکی از تازه‌ترین نوشته‌های خود را به نقد فیلم «روی علف‌های خشک» اختصاص داده، او درباره این اثر سینمایی که از کشور ترکیه است، نوشته: «صمد معلم مدرسه روستایی، دو شخصیت دارد در نریشن‌های ذهنی و یا در مجادلاتش با نورای، یک روشنفکر ناامید در ضیافت گذر عمر است. یک عکاس با ذهنیتی شاعرانه و حتی یک عاشق دلخسته. اما در زندگی روزمره در مدرسه، در کلاس، در ملاقات‌های اداری آدمی نسبتاً دغل، بدون تعهد، حسود و عصبی است. این دوگانه عجیب در سراسر زمان فیلم گسترده شده است و به فیلم همزمان احساس طنز و درام هدیه می‌کند و راستش بدون هیچ توجیهی خود فیلم هم انگار چند فیلم است. 90 دقیقه ابتدایی که در بستری از مناظر شاعرانه، موقعیت‌های طنازانه متعددی را می‌آفریند. مثل صحنه‌ای که صمد به هوای اینکه نورای نمی‌تواند انتقالی بگیرد، همکارش کنعان را به او معرفی می‌کند و ناگهان ماجرا را برعکس می‌بیند.» او در پایان تأکید کرده که به رغم بهره‌مندی این فیلم از منظره‌هایی بسیار زیبا اما نباید از آن انتظار زیادی داشت.

استوری محمد شایسته درباره سهم کمدی‌ها
محمد شایسته، تهیه‌کننده سینما اطلاعاتی درباره فروش فیلم‌های فسیل و هتل اختصاص داده که در آن آمده: «فروش سینماهای ایران از ابتدای سال به هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی مهم، اثرگذار و البته بحث برانگیز که پیش از این هرگز شاهدش نبوده‌ایم. آنچه در این میان اهمیت فراوانی دارد سهم فیلم‌های کمدی از این هزار میلیارد است.» در بخش دیگری از این مطلب آمده: «پرفروش‌ترین کمدی‌ها در حال حاضر فیلم «فسیل» به کارگردانی کریم امینی با ۳۰۷ میلیارد تومان فروش و «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی با رقم ۲۳۲ میلیارد تومان است.» بر اساس آمار منتشر شده در این مطلب، از کل فروش سینمای ایران، سهم این دو فیلم از نصف هم بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه کتابی برای علاقه‌مندان ادبیات
اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه در استوری تازه‌اش یکی از پست‌های قدیمی‌تر خود را به اشتراک گذاشته و طی آن مطالعه کتاب «خال هندو» با عنوان فرعی بیت‌های برگزیده سبک هندی را به علاقه‌مندان ادبیات پیشنهاد کرده است. امینی در همین رابطه نوشته: «این کتاب منتخبی است دقیق و هوشمندانه از ادبیات سبک هندی به اهتمام «النا رودیکا ایله آ» از مردم کشور رومانی. ایشان سالیان بسیاری است که مقیم ایران هستند و با دلدادگی به زبان و ادبیات فارسی مطالعه و تحقیق می‌کنند.» بنابر نوشته امینی این کتاب به همت انتشارات سوره مهر منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی