صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

تیم ملی برد اما هنوز خیلی ضعف دارد

صعود با چاشنی نگـــــرانی!

حامد جیرودی
خبرنگار اعزامی به جام ملت‌های آسیا - دوحه

 
بازی ایران برابر هنگ‌کنگ یک سکه دو رو بود. تیم ملی فوتبال کشورمان درحالی در دومین دیدارش در جام ملت‌های آسیا به میدان رفت که به نظر می‌رسید کار آسانی در پیش داشته باشد. شاگردان امیر قلعه‌نویی پیش از این در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶، موفق شده بودند هنگ‌کنگ را در ورزشگاه آزادی تهران با نتیجه پرگل ۴-۰ شکست دهند و با‌توجه به برد ۴-۱ در بازی اول جام ملت‌ها مقابل فلسطین، این انتظار به‌وجود آمده بود که تیم ملی بتواند هنگ‌کنگ را هم با یک نتیجه پُرگل از پیش‌ رو بردارد اما این اتفاق نیفتاد.
 
ترکیب متفاوت ایران
ترکیبی هم  که سرمربی تیم ملی برای این بازی انتخاب کرده بود، ترکیب متفاوتی نسبت به بازی با فلسطین بود. میلاد محمدی و رامین رضاییان، جای احسان حاج‌صفی و صادق محرمی را در دفاع چپ و راست گرفته بودند و با‌توجه به اینکه شجاع خلیل‌زاده به این بازی نرسید، سیدمجید حسینی که در بازی با فلسطین به جای او به میدان آمده بود، در ترکیب اصلی قرار گرفت. در خط میانی، روزبه چشمی جایگزین سعید عزت‌اللهی شده بود و در خط‌ حمله هم شهریار مغانلو به جای کریم انصاری‌فرد به میدان رفت. ضمن اینکه سردار آزمون هم مانند بازی قبل، از روی نیمکت کارش را آغاز کرد.
 
بازی خوب هنگ‌کنگی‌ها
در این مسابقه، بازی فیزیکی هنگ‌کنگی‌ها و میزان دوندگی و جنگندگی آنها باعث شده بود تا فرم بازی ایران و بازیکنان این تیم با تغییراتی روبه‌رو شود و اتفاقاتی در زمین رقم بخورد که خیلی برایمان آشنا نبود. در این شرایط، آنها فرصت‌های خوبی برای گلزنی به‌دست آوردند که بسیار خطرناک بود و این موضوع بازیکنان و خط دفاعی ما را دچار شوک کرد. چرا که تصور نمی‌کردند در چنین موقعیتی قرار بگیرند که در برابر هنگ‌کنگ مجبور به دفاع شوند اما فوتبال، این روی خود را هم به تیم ملی نشان داد. مثل همان رویی که به ژاپن نشان داد و باعث شد این تیم با نتیجه غیرمنتظره ۲-۰ مغلوب عراق شود.
 
درخشش دوباره قایدی
در این میان، ایران هم حملاتی را به روی دروازه هنگ‌کنگ داشت که در یکی از آنها ضربه سر شیرجه‌ای مغانلو در دقیقه ۲۲ به تیر دروازه خورد اما در دقیقه ۲۴ مهدی قایدی با یک ضربه فنی و زیبا دروازه هنگ‌کنگ را باز کرد. این ستاره ریزنقش و تکنیکی فوتبال ایران که در بازی با فلسطین هم گلزنی کرده بود، در این بازی هم موفق به زدن گل شد تا نقش فرشته‌نجات را برای تیم ملی ایفا کند. بازیکنی که تا پیش از اعلام لیست نهایی بازیکنان اعزامی به جام ملت‌ها، حضور او در این تورنمنت در هاله‌ای از ابهام قرار داشت ولی حالا به یکی از ستاره‌های اصلی ایران در جام ملت‌های آسیا تبدیل شده است. قایدی در چهاردهمین بازی ملی‌اش موفق شد ششمین گل ملی‌اش را به ثمر برساند.
 نکته‌ای که در این میان وجود داشت، این بود که بازیکنان جایگزین در این بازی، نتوانستند هماهنگی خوبی داشته باشند و انتظارات را برآورده کنند. قلعه‌نویی اگرچه قصد داشت به برخی بازیکنان استراحت بدهد ولی غیبت تعدادی از بازیکنان از جمله عزت‌اللهی و آزمون محسوس بود. البته مصدومیت تعدادی از بازیکنان از جمله حسینی باعث شد سرمربی تیم ملی دست به تغییر اجباری بزند و جهانبخش هم خودش چند‌بار درخواست کرد که تعویضش کنند. اما اینکه چرا قایدی که بهترین بازیکن ما در نیمه اول بود، در نیمه دوم تعویض شد، سؤالی است که بی‌پاسخ ماند.
 
بازی نگران‌کننده
تیم ملی ایران اگرچه درنهایت موفق به پیروزی در این مسابقه شد و با شش‌امتیازی شدن، جواز صعود به مرحله بعد را به‌دست آورد اما عملکرد خوبی نداشت که این موضوع نگرانی بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال ایران را در پی داشت. مطمئناً حریفان دیگر مانند هنگ‌کنگ نیستند که دروازه خالی را بیرون بزنند و قلعه‌نویی و همکارانش باید هر‌چه سریع‌تر این نقاط ضعف را برطرف کنند.

 

برش

وضعیت مصدومان تیم ملی
دکترعلیرضا شهاب  پزشک تیم ملی پس از پایان دیدار با هنگ‌کنگ وضعیت مصدومان تیم ملی را شرح داد. با اعلام او مشخص شد که مصدومیت مجید حسینی پیچ خوردگی خفیف مچ پا است و با طی کردن روند درمانی در ادامه مسابقات همراه ایران خواهد بود، همچنین با اعلام وضعیت شجاع خلیل‌زاده و مهدی ترابی اعلام شد که این دو بازیکن از امروز در تمرینات حضور پیدا خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی