صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور:

تماس با خط 123 افزایش یافته است

 سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سالمندآزاری بر‌اساس آمارهای تماس با خط ۱۲۳ نسبت به قبل مقداری افزایش داشته است که دلایل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد. البته این احتمال نیز وجود دارد که به علت آشنایی مردم با خدمات خط ۱۲۳، تماس‌ها افزایش یافته و این الزاماً به معنای افزایش پدیده سالمندآزاری نیست.
مهری‌سادات موسوی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به تغییر سبک زندگی افزود: اغلب خانواده‌ها فضای آپارتمان‌نشینی کوچکی دارند و این مسأله باعث شده گاهی نتوانند سالمندان را نگهداری کنند.
وی تصریح کرد: متأسفانه با رهاشدگی سالمندان روبه‌رو هستیم، به این معنا که با سالمندانی مواجه هستیم که در سطح شهر رها شده‌اند و مردم با خط اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ تماس می‌گیرند که آنها ساماندهی شوند.

سالمندان مانند کودکان، روش نگهداری خاصی می‌طلبند
سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای نگهداری از سالمندان نیاز به فرهنگ‌سازی داریم چراکه همانگونه که کودکان نوع نگهداری خاصی را می‌طلبند، سالمندان نیز به روش نگهداری خاصی نیاز دارند. هنگامی که فردی پا به سن می‌گذارد و سالمند می‌شود، برخی اختلالات رفتاری و مشکلات جسمی پیدا می‌کند که طبیعی است و خانواده‌ها باید با اختلالات طبیعی در این سن از قبل آشنا باشند و بدانند که این مشکلات طبیعی است که در این سن رخ بدهد.
موسوی افزود: مشکلات سالمندان از نوع مشکلات جسمی، روانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و هرکدام از این مشکلات، نوع تحمل خاصی می‌طلبد.
بر‌اساس برآوردهای صورت گرفته در سال ۱۴۰۱، حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سالمند در ایران زندگی می‌کنند. در این پیمایش سن ۶۰ سال به عنوان آغاز سالمندی در نظر گرفته شده است.

غفلت، شایع‌ترین نوع
سالمند آزاری است
مردم در صورت آگاهی از سالمندآزاری، می‌توانند با اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ تماس حاصل کنند تا از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند. خدمات مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی، آموزشی و ارجاع به مراکز زیرمجموعه بهزیستی یا سایر نهادهای حمایتی از جمله خدمات این مرکز به شمار می‌رود.
غفلت، شایع‌ترین نوع سالمندآزاری به شمار می‌رود که تنها ماندن سالمند در منزل، بهداشت و تغذیه نامناسب، سوختگی ناشی از ادرار، زخم‌های بستر، علائم کم‌آبی در بدن، بهداشت نامناسب پوست، لباس نامناسب، مصرف نامناسب دارو و عدم ایمنی در منزل از مصادیق بارز غلفت به شمار می‌رود.

جستجو
آرشیو تاریخی