در حافظه موقت ذخیره شد...
سالنهای سینما در آستانه ثبت رکوردی تازه از میزان استقبال مخاطبان
فروش سینمای ایران هزار میلیاردی شد
در فاصله دو ماه مانده به پایان سال و در حالی که طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه سمفا، فروش سینمای ایران مرز ۹۶۰ میلیارد تومان را رد کرده، مدیرعامل مؤسسه سینماشهر از فروش هزار میلیاردی سینما و تحقق وعده سازمان سینمایی دو ماه زودتر از موعد تخمین زده شده، خبر داده است. خبر زودهنگامی که اتفاقی خوشایند برای صنعت سینمای ایران است و نمیتوان تأثیر مثبت این اتفاق را در جریان سینمای ایران نادیده گرفت. حتی اگر نیمی از این فروش برای دو فیلم کمدی باشد و با وجود لحاظ این نظریه که ارزش فیلمها را نباید همپای فروششان لحاظ کرد و موفقیت سینمای ایران را با ارقام و اعداد گیشه سنجید، در عین حال نمیتوان کتمان کرد که سینما، هنر صنعت است و بخش دوم این ترکیب از چه خاکستری بلند شده است.
برای سنجش اهمیت هزار میلیاردی شدن سینما با وجود نگرانیهایی که نسبت به سرنوشت بقیه ژانرها بویژه سینمای اجتماعی مطرح است، کافی است نگاهی گذرا به وضعیت سینمای ایران در سالهای اخیر داشته باشیم. سینمای ایران در حالی فروش هزار میلیاردی را تجربه میکند که یکی از بحرانیترین دوران را پشت سر گذاشته است. بعد از فراگیری کرونا در خوشبینانهترین حالت هم کسی فکرش را نمیکرد که سالنهای سینما روزهای پررونقی را تجربه کنند. بروز کرونا یک فاجعه بزرگ در سینما بود. برخی سالنها به تعطیلی کامل رسیده بودند و سالنداران سینما برای حقوق کارکنانشان سوبسید دریافت میکردند. از سوی دیگر آمار تراکم فیلمها پشت خط اکران به 200 فیلم رسیده بود. پس از فروکش کردن کرونا و در شرایطی که علاقهمندان سینما به تدریج از رخوت و عادت تماشای فیلمهای به روز سینمای جهان از طریق پلتفرمها فاصله میگرفتند و برای فیلم دیدن به سالنهای سینما میآمدند، التهابات سیاسی و اجتماعی متأثر از آبان ماه سال گذشته دوباره به یک بحران برای سینما تبدیل شد. بسیاری از صاحبان آثار از ترس هجمه برخی افراد از درون سینما نگران اکران فیلمهایشان در شرایط موجود شدند. با آرام شدن شرایط و رایزنیها بالاخره این اعتماد ایجاد شد و با اکران فیلمهای متناسب با وضعیت روانی جامعه به تدریج شاهد اقبال مخاطبان به سالنهای سینما بودیم. حالا در هفته پایانی دیماه 1402، سامانه سمفا از فروش هزار میلیارد تومانی سینما خبر داده است.