صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۲۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۲۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

ایران – هنگ‌کنگ؛ ساعت ۲۱ جمعه

بازی با حریف همیشه بازنده!

داور سوریه‌ای برای ایران-‌هنگ‌کنگ  سعود العذبه، داور سابق و بین‌المللی فوتبال قطر که قبل از جام جهانی 2018 قضاوت آخرین دیدار تدارکاتی ایران مقابل ازبکستان را برعهده داشت و در حال حاضر به‌عنوان یکی از کارشناسان شبکه الکاس فعالیت می‌کند، اعلام کرد که حنا حطاب از سوریه، داور بازی جام ملت‌ها بین ایران و هنگ‌کنگ خواهد بود. حطاب در شهریورماه امسال قضاوتی جنجالی در آخرین مسابقه مرحله گروهی مقدماتی المپیک بین تیم‌های امید ایران و ازبکستان داشت و عدم اخراج بازیکن ازبک با وجود دریافت دو کارت زرد حواشی زیادی به وجود آورد، اما ظاهراً AFC دوباره به او یک قضاوت مهم در جام ملت‌ها، آن هم برای ایران داده است. حطاب را در امر قضاوت دو هموطنش (محمد قزاز و علی احمد) همراهی می‌کنند. این داور علاوه بر قضاوت جنجالی در مسابقه مقدماتی المپیک بین ایران و ازبکستان که اعتراض فدراسیون فوتبال ایران را هم به همراه داشت، در بازی هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در این فصل هم در ورزشگاه آزادی داور وسط دیدار نساجی و مومبای‌سیتی بود که امیرمهدی جان‌ملکی، مدافع نساجی را در بازبینی ویدیویی اخراج کرد.

حامد جیرودی
خبرنگار اعزامی به جام ملت‌های آسیا

 
بازی دوم تیم ملی در جام ملت‌های آسیا از راه رسید. شاگردان امیر قلعه‌نویی در حالی در این تورنمنت حضور دارند که در بازی اول‌شان در گروه C موفق شدند فلسطین را با نتیجه پر گل ۴ بر یک شکست دهند؛ نتیجه‌ای که شروعی بسیار خوب برای یوزها در قطر بود و باعث شد آنها روحیه و انگیزه مضاعفی برای ادامه کار خود در این مسابقات پیدا کنند.‌ تیم ملی حالا باید فردا در دومین دیدارش به مصاف هنگ‌کنگ برود. دیداری که قرار است از ساعت ۲۱ روز جمعه در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه برگزار شود. ایران در شرایطی در این بازی به میدان می‌رود که هنگ‌کنگ حریفی آشنا برای ملی‌پوشان به شمار می‌رود چرا که این تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ نیز با تیم کشورمان همگروه است. این دو تیم آخرین‌بار، ۲۵ آبان در ورزشگاه آزادی تهران با هم دیدار کردند که آن مسابقه با نتیجه پر گل ۴-صفر به سود ایران به پایان رسید. هنگ‌کنگ در بازی اولش در جام ملت‌ها نیز با نتیجه ۳-یک برابر امارات بازنده شد و حالا به نظر می‌رسد مقابل تیم کشورمان هم حرفی برای گفتن نداشته باشد. ایران و هنگ‌کنگ، تاکنون هفت‌بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل این بازی‌ها، هفت پیروزی برای ایران بوده ‌است. در این بازی‌ها جمعاً ۱۹ گل به ثمر رسیده که سهم ایران ۱۸ گل و سهم هنگ‌کنگ، یک گل بوده است. بنابراین حریف فردای تیم ملی، یک تیم همیشه بازنده بوده است. هر چند که فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است و برای همین اصلاً نباید حتی تیمی مانند هنگ‌کنگ را هم دست کم گرفت. گفتنی است طبق اعلام دکتر خانلری پزشک تیم ملی، مهدی ترابی وینگر تیم کشورمان به این بازی نمی‌رسد، ضمن اینکه شجاع خلیل‌زاده هم در بازی با فلسطین مصدوم شد و بازی کردن او مقابل هنگ‌کنگ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته دست قلعه‌نویی در استفاده از بازیکنان باز است و بازیکنان مختلفی می‌توانند در ترکیب تیم ملی به میدان بروند.‌ در بازی با فلسطین، کریم انصاری‌فرد با حضور در ترکیب اصلی تیم ملی، در دقیقه دو گلزنی کرد تا در کنار زنده‌یاد همایون بهزادی، سریع‌ترین گل تیم ملی در جام ملت‌ها را به ثمر رسانده باشد. پس از گلزنی شجاع خلیل‌زاده، مهدی قایدی هم گلزنی کرد تا پاسخ اعتماد سرمربی تیم ملی به خودش را بدهد. در نهایت هم سردار آزمون با ورودش به زمین، گل چهارم را زد تا تعداد گل‌های ملی‌اش را به عدد ۵۰ برساند و در رده دوم بهترین گلزنان ایران با کریم باقری برابر شود. حالا تیم ملی که با این ستاره‌ها در زمان حضور قلعه‌نویی به ۱۲ برد و دو تساوی دست یافته، می‌خواهد این آمار خوب را در جام ملت‌های آسیا نیز ادامه دهد تا شادی را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.

 

بــــرش

قدوس؛ چهارمین بازیکن برتر جام ملت‌ها
سامان قدوس به‌عنوان چهارمین بازیکن برتر دور اول مرحله گروهی مسابقات جام ملت‌های آسیا 2023 قطر انتخاب شد. بر اساس اعلام سایت «سوفا‌اسکورم» 12 بازیکن برتر هفته اول جام ملت‌های آسیا معرفی شدند که نام هافبک ملی‌پوش کشورمان در لیست برترین‌ها حضور داشت. قدوس با دادن دو پاس گل در بازی با فلسطین عملکرد درخشانی در ترکیب تیم ملی داشت. اکرم عفیف (قطر)، لی کانگ‌این (کره‌جنوبی) و مینامینو (ژاپن) بالاتر از قدوس قرار دارند و التماری (اردن)، چایدد (تایلند)، گودوین (استرالیا)، احسان پنشنبه (تاجیکستان)، الغسانی (امارات)، مارسلینو (اندونزی)، غریب (عربستان) و الشورماتوف (ازبکستان) در رده‌های بعدی قرار دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی