صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۲۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۲۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

پیونگ یانگ و سئول در آستانه یک نبرد نیابتی تمام عیار قرار دارند

جنگ سرد دو همسایه؛ داغ‌تر از همیشه

امیر فرشباف
خبرنگار

با تصمیم جدید پیونگ یانگ مبنی بر تغییر قانون اساسی و درج نام کره جنوبی به عنوان «دشمن اصلی»، تنش سیاسی در شبه جزیره کره به بالاترین سطح خود رسیده است. در تازه‌ترین تحولات شبه جزیره کره، رهبر کره شمالی ضمن اعلام لزوم اصلاح قانون اساسی و غیرممکن بودن اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز با سئول، مأموریت سازمان‌های متولی گفت‌و‌گو با همسایه جنوبی را لغو کرد.
به گزارش خبرگزاری «راشا تودی» به دنبال دستور کیم جونگ اون برای تغییر قانون اساسی، پارلمان این کشور موافقت کرد تا آژانس‌هایی را که اتحاد مجدد با کره جنوبی را پیگیری می‌کردند، منحل کند. طبق این گزارش، رهبر کره شمالی تأکید کرده، امریکا به دنبال رویارویی نظامی در شبه جزیره است و اساساً کره جنوبی را به یک پایگاه نظامی و دولت تابع استعمار تبدیل کرده است. او افزود: «ما جنگ نمی‌خواهیم، اما قصد اجتناب از آن را هم نداریم. اگر دشمنان ما را تحریک نکنند، هرگز به‌طور یکجانبه جنگ راه نمی‌اندازیم؛ [اما] دشمنان هرگز نباید این موضوع را ضعف ما قلمداد کنند.»
کره شمالی همچنین روز دوشنبه اعلام کرد، یک موشک جدید سوخت جامد میان‌برد با یک کلاهک مافوق صوت را آزمایش کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس، از منابع کره‌ای نقل کرد که «این آزمایش موفقیت‌آمیز بخشی از فعالیت‌های منظم توسعه تسلیحات این کشور بوده و بر امنیت همسایگان تأثیری نداشته است.»
با این حال، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا با صدور بیانیه‌ای، این پرتاب را اقدامی تحریک‌آمیز خواند که تهدیدی جدی برای صلح در شبه جزیره کره است. در این بیانیه آمده است که ارتش کره جنوبی آمادگی خود را برای پاسخگویی قاطع به هرگونه تحریکات کره شمالی حفظ خواهد کرد.
سئول نیز روز دوشنبه با محکوم کردن پرتاب جدید کره شمالی، آن را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل خواند و اعلام کرد «با قدرت به تحریکات پیونگ یانگ پاسخ خواهد داد.» در بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی آمده است: «نیروهای ما در حال تقویت توانمندی‌های گسترده برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدات موشکی کره شمالی هستند. ارتش ما براساس توان دفاعی مشترک با امریکا، اقدامات کره شمالی را از نزدیک زیر نظر دارد.»
پیونگ یانگ، امریکا و متحدانش در منطقه را به تلاش برای سرنگونی متهم کرده و رزمایش‌های مشترک امریکا، ژاپن و کره جنوبی را شبیه‌سازی حمله به کره شمالی خوانده است.
تنش‌ها میان دو کره به بالاترین سطح خود از زمان جنگ کره در ژوئن 1950 میلادی رسیده و دو کشور در آستانه جنگی تمام عیار قرار گرفته‌اند. دخالت نیروهای خارجی این منطقه را به میدان نبرد نیابتی قدرت‌های جهانی تبدیل کرده است. تحمیل مرز مصنوعی «مدار 38 درجه» میان دو کره در پایان جنگ جهانی دوم توسط امریکا و شوروی و پس از آن، تشدید حضور نظامی واشنگتن در کره جنوبی در کنار نفوذ چین و روسیه در نیمه شمالی، از عوامل تنش میان دو کره در طول هشت دهه گذشته بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی