صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۲۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۲۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

در حملات صهیونیست‌های افراطی اموال فلسطینیان تخریب و خود آنها مجروح شدند

شهرک‌نشینان؛ سلاح تل‌آویو در کرانه باختری

زهره صفاری
خبرنگار


شهرک‌نشینان افراطی با پشتیبانی کامل ارتش رژیم صهیونیستی مناطق مسکونی در شمال شرقی رام‌الله و همچنین مسجدالاقصی را مورد حمله و هتک حرمت قرار داده و با ایجاد رعب و وحشت، خساراتی نیز به اموال فلسطینی‌ها وارد کردند. این در شرایطی است که ارتش اشغالگران نیز همزمان با بمباران‌های بی‌امان غزه، به مناطقی از جنوب کرانه باختری یورش برده و 3 جوان فلسطینی را نیز به شهادت رساندند.
بنا بر گزارش خبرگزاری وفا در فلسطین، یورش شهرک‌نشینان به مناطق مسکونی فلسطین از شامگاه دوشنبه و پس از آن شدت گرفت که آنها خانه‌ای در شهر ترمسعیا در شمال شرقی رام‌الله را با سنگ مورد هدف قرار دادند و با تخریب پنل‌های خورشیدی این خانه، قصد آتش زدن آن را نیز داشتند. در این حملات علاوه بر این خانه، تعدادی از خودروهای فلسطینیان نیز تخریب شد. اما این شروع یورش آنان بود و صبح دیروز نیز شماری از شهرک‌نشینان در اسکورت کامل ارتش اشغالگر به مسجدالاقصی حمله کردند و با شعارهای توهین‌آمیز اقدام به هتک حرمت و تحریک فلسطینیان کردند. گفته می‌شود همزمان با این حملات شهرک‌نشینان پروژه ساخت جاده‌ای در جنوب الخلیل را کلید زدند که می‌تواند معضلاتی برای فلسطینیان ایجاد کند.
براساس آمار دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل، شهرک‌نشینان صهیونیست از 7 اکتبر تا 15 ژانویه، 421 بار حملاتی را علیه فلسطینیان ترتیب دادند که در نتیجه آنها 41 نفر مجروح شدند و در 329 مورد از حملات اموال فلسطینیان به‌شدت تخریب شد. این آمار یعنی به طور میانگین در این بازه زمانی فلسطینی‌های کرانه باختری روزانه چهاربار مورد هدف شهرک‌نشینان افراطی قرار گرفته‌اند.
در پی این ناآرامی‌ها، وزیر خارجه فلسطین با صدور بیانیه‌ای خواستار قرار گرفتن تشکیلات شهرک‌نشینان صهیونیست در فهرست تروریسم شد و اعلام کرد: «هدف از این اقدام، فرستادن این پیام به امریکا و جامعه بین‌المللی برای تحریم این تشکیلات و غیرمسلح کردن آنهاست.» براساس گزارش بی‌ان ان، بیشتر حملات شهرک نشینان کرانه باختری به سینجیل، شهری در شمال رام‌الله بوده است اما در عین حال نابلس، طولکرم، قلقیلیه و رام‌الله نیز از این خشونت غیرقابل مهار در امان نمانده‌اند.
فلسطینی‌ها در کرانه باختری علاوه بر شهرک‌نشینان، از سوی ارتش اشغالگر نیز تحت فشار هستند. به نوشته سایت الاهرام در دو روز گذشته سه جوان فلسطینی در دو عملیات متفاوت نظامیان صهیونیست به شهادت رسیدند. دو تن از این شهدا که حدود 20 ساله بودند در جنوب کرانه باختری در حالی که با پرتاب سنگ به مبارزه با نظامیان رفته بودند هدف شلیک گلوله قرار گرفتند. در تیراندازی نظامیان صهیونیست، 9 فلسطینی نیز مجروح شدند که حال 4 نفر آنها وخیم است. سومین شهید هم در نابلس به جرم حمایت از حماس با گلوله صهیونیست‌ها شهید شد. در همین حال الجزیره نوشت در دو روز اخیر 35 فلسطینی در یورش نظامیان به کرانه باختری بازداشت شده‌اند.
خشم جهانی از نفرت فزاینده
خشونت‌های صهیونیست‌ها بویژه شهرک‌نشینان افراطی علیه غیرنظامیان فلسطینی، حتی کشورهای غربی که در این سه ماه حامی بی‌چون و چرای تل‌آویو بوده‌اند را نیز به خشم آورده است.
چند هفته قبل امریکا، انگلیس، اتریش، فرانسه و چند کشور غربی دیگر، تحریم‌هایی را علیه شهرک‌نشینان افراطی با سابقه خشونت اعلام و به صراحت صدور ویزا برای آنها را ممنوع کردند. پس از این کشورها، کانادا نیز گرچه به صراحت صدور ویزا برای شهرک نشینان را ممنوع نکرد، اما در پیامی به تل‌آویو از مقامات صهیونیست خواست با مهار خشونت غیرنظامیان از سرایت وحشت‌آفرینی علیه غیرنظامیان کرانه باختری جلوگیری کنند. در عین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بررسی این تحریم در این اتحادیه خبر داد.
اما با تداوم ناآرامی‌ها، اعتراضات جهانی به این خشونت‌ها شدت گرفت و اوایل هفته جاری پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا نیز در سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی و امارات، حملات خشونت‌بار شهرک نشینان صهیونیست به فلسطینی‌ها را هشداری برای دولت‌های غربی دانست که می‌تواند آنها را نسبت به تأثیرات توسعه فراگیر شهرک‌نشینی صهیونیست‌ها هوشیار کند.
وی گفت: «استرالیا بازیگر اصلی در خاورمیانه به شمار نمی‌رود اما ما بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای تقویت صلح پایدار در جهان هستیم. بیش از یکصد روز از حملات 7 اکتبر می‌گذرد و این سفر در راستای یافتن راهکاری برای پایان این نبرد برنامه‌ریزی شده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی