صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۲۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۲۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

هواداران در جام ملت هاتیم ملی ما را می شناسند

ایران طرفداران زیادی دارد

حامد جیرودی
خبرنگار اعزامی به جام ملت‌های آسیا


جام ملت‌های آسیا این روزها در دوحه در جریان است‌. رقابت‌هایی که هجدهمین دوره آن با هیجان فراوان دنبال می‌شود و باید دید در این دوره چه تیمی می‌تواند جام قهرمانی این تورنمنت را بالای 
سر ببرد؟
 
قطر به امید قهرمانی دوباره
قطر که در جام ملت‌های ۲۰۱۹ برای اولین بار به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یافت، حالا به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پا به این رقابت‌ها گذاشته است. عنابی‌ها تا یک ماه پیش از جام ملت‌ها، قصد داشتند با مربیگری کارلوس کی‌روش پا به جام ملت‌ها بگذارند ولی پس از اینکه این مربی پرتغالی روی نیمکت قطر ناکام بود، تصمیم به کنار گذاشتن او گرفتند و مارکز لوپز اسپانیایی را جایگزین او کردند و حالا امیدوارند با او به موفقیت برسند. قطر که در بازی افتتاحیه جام ملت‌ها، ۳-صفر لبنان را شکست داد، امروز در دومین بازی‌اش از ساعت ۱۸ به مصاف تاجیکستان می‌رود.
 
تفاوت جام جهانی و جام ملت‌ها
قطر سال گذشته میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ بود که توانست به بهترین نحو ممکن آن را برگزار کند و در این دوره هم پس از اینکه چین از میزبانی انصراف داد، برای دومین سال پیاپی میزبان یک تورنمنت مهم شد و حالا هم به خوبی در حال برگزاری آن است. البته شور و هیجان فراوانی که در جام جهانی وجود داشت، در جام ملت‌ها وجود ندارد که طبیعی هم به نظر می‌رسد. در جام جهانی، خیابان‌های دوحه بسیار شلوغ بود و در متروها حتی جای نشستن گاهی پیدا نمی‌شد اما حالا خیابان‌های دوحه خلوت است و آرامش خاصی در آن حکمفرماست. متروها هم همین شرایط را دارند و صندلی‌های خالی بسیار زیادی برای نشستن و رفتن به مسیرهای مختلف وجود دارد.
شعار و کری در سوق واقف
البته همه جای دوحه خلوت نیست و یکی از خیابان‌های بسیار شلوغ این شهر، خیابان «سوق واقف» است که در واقع محله‌ای قدیمی است که بازار در آن واقع شده است. 
خیابانی پر از ساختمان‌های قدیمی که معماری اسلامی خاص و جالبی دارد و از ابتدا تا انتهای آن میز و صندلی جلوی مغازه‌ها چیده شده و مسافران در آن مشغول صرف غذا و چای و قلیان عربی هستند. نکته‌ای که درباره سوق واقف وجود دارد، این است که هواداران تیم‌های ملی مختلف، به صورت گروهی در آن تردد می‌کنند و با سر دادن شعار به تشویق تیم‌های خود می‌پردازند که بسیار جالب توجه است.
 
شناخت بازیکنان ایران
نکته جالب دیگری که درباره این هواداران وجود دارد این است که آنها بازیکنان ایران را به خوبی می‌شناسند. قطری‌ها با بازیکنانی مانند محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده که در لیگ ستارگان قطر بازی می‌کردند یا امید ابراهیمی که در این کشور هنوز بازی می‌کند، آشنا هستند و از بازیکنان بین‌المللی کشورمان مانند مهدی طارمی و سردار آزمون هم شناخت کاملی دارند. یکی از هواداران عراق که به خوبی فارسی هم صحبت می‌کرد، می‌گفت هم طرفدار کشورش است و هم طرفدار ایران، چون در آبادان کار می‌کند و مردم ایران را دوست دارد.
 
به امید پیروزی ایران
در هر صورت جام ملت‌های آسیا هم مسابقاتی است که هیجان خاص خود را دارد و تیم‌های مدعی هم به دنبال آن هستند که بتوانند به قهرمانی آن دست پیدا کنند. تیم ملی کشورمان هم یکی از این مدعیان است که پس از پیروزی ۴-۱ برابر فلسطین در دیدار اول، ساعت ۲۱ جمعه در دومین دیدارش در مرحله گروهی به مصاف هنگ‌کنگ می‌رود و امیدواریم شاگردان امیر قلعه‌نویی باز هم به سه امتیاز دست پیدا کنند و مسیرشان برای صعود هموارتر 
شود.

جستجو
آرشیو تاریخی