صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

دعا برای توفیقات سلب‌شده
صفحه مجازی منتسب به آیت‌الله فاطمی‌نیا درباب ماه رجب و ذکر و دعای این ماه پربرکت آورده: «مرحوم استادفاطمی‌نیا (رحمةالله علیه): ماه رجب ماه بسیار پرفضیلتی است. این ماه را به جهت اینکه ماه ریزش رحمت الهی است، اصبّ گویند. ماه رجب، ماه توبه است. عمده کار در این ماه «استغفار» است. همچنین یکی از اذکاری که اگر به معنای آن توجه کنیم بسیار مؤثر است، ذکر «یا مُقیل العَثَرات» است. (ای خدایی که لغزش‌ها را اقاله می‌کند و نادیده می‌گیرد) گاهی مواقع در اثر گناه، بعضی توفیقات از انسان سلب می‌شود؛ اگر این ذکر را با توجه و حضور قلب در قنوت یا سجده خود بگوید، توفیقات بازمی‌گردد.»

غرق شده در شکست
سیدعزت‌الله ضرغامی به صحبت‌های رئیس‌جمهور در همایش بین‌المللی طوفان‌الاقصی اشاره داشته در توئیترخود نوشته است: «عبارت زیبای «غارق فی‌الفشل»، (غرق شده در شکست) که سیدحسن‌نصرالله گفت، چکیده وضعیت امروز رژیم صهیونیستی است. این سخنان، مؤید اظهارات صریح و قاطع دیروز رئیس‌جمهور در «کنفرانس بین‌المللی طوفان‌الاقصی و بیداری وجدان‌های بشری» است.»

آهنگسازی که نامش مانا بود
آزیتا موگویی با انتشار عکسی درگذشت امیرفرشید رحیمیان را تسلیت گفته و در شرح آن نوشته: «فرشید رحیمیان آهنگسازی تحصیلکرده و سطح بالا و نوازنده‌ای چیره‌دست و از همه اینها مهمترانسانی دوست‌داشتنی و یکرنگ بود. آرزوی صبر و آرامش دارم برای پوریا پسرهنرمندش و همینطور آقای همایون رحیمیان محترم.» دیگر هنرمندان عرصه سینما و موسیقی هم با انتشار پیام‌های متفاوت در صفحه مجازی خود درگذشت این هنرمند را تسلیت گفته‌اند.
.
نه صلح، نه حرف اضافه
وحید خضاب شاعر و تاریخ‌پژوه، یک استوری از صفحه رسمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی منتشر کرده که معرف کتاب «نه صلح، نه حرف اضافه» در بخش یک مسابقه کتابخوانی است. خضاب در توضیح این تصویر نوشته: «دوستان دانشگاه مذاهب مسابقه کتابخوانی ازاین کتاب که ترجمه بنده است گذاشته‌اند. فارغ از مسابقه چون من نویسنده‌اش نیستم و مترجمم راحت می‌گویم، کتابی خواندنی است. سفرنامه اسرائیل از دید یک انسان طرفدار صلح با اسرائیل!»

کارگاه نقاشی یک هنرمند روستایی
اسماعیل آذری‌نژاد، فعال فرهنگی در مناطق روستایی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از افتتاح یک نمایشگاه نقاشی در یکی از روستاهای کشورمان خبر داده و درشرح آن نوشته: «افشین حافظی جوان هنرمند روستای اکبرآباد نقاشی‌های شگفت‌انگیزی می‌کشد. او الان سرباز است، دعوت کردیم در خانه بلوط، تابلوهایش را به نمایش بگذارد. با ذوق استقبال کرد. نمایشگاه افتتاح شد و از فردا دانش‌آموزان برای بازدید به خانه بلوط اکبرآباد می‌آیند، همچنین کارگاه نقاشی برگزار می‌شود.»

به صد دفتر نشاید گفت حسب‌الحال مشتاقی
علیرضا قربانی با انتشار پستی از پایان کنسرت‌های زمستانی‌اش در تهران خبر داد و نوشته است: «به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی / به صد دفتر نشاید گفت حسب‌الحال مشتاقی. با سپری شدن شب‌های متوالی کنسرت و افتخار میزبانی و مهر بی‌پایان شما عزیزان، خدا را از این باب سپاسگزاریم و بار دیگر از همراهی و حمایت تک‌تک شما دوستان از صمیم قبل سپاسگزاریم.»

در جنگ شاه‌اسماعیل و سلطان سلیم چه گذشت؟
حامد خسروشاهی فعال رسانه‌ای به جنگ شاه اسماعیل و سلطان سلیم عثمانی اشاره داشته و با انتشار تصویری نوشته است: «چند هفته قبل سفری داشتیم به شهرستان چالدران؛ شهری که شهرتش بیشتر به خاطر محل وقوع یک جنگ است، همان جنگی که بین نیروهای شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم عثمانی رخ داد و لشکر ایران با اندوه و تقدیم شهدای زیاد شکست‌ خورد. با پیروزی عثمانیان در نبرد چالدران، بخشی از آناتولی شرقی به قلمرو عثمانی ضمیمه و دیار بکر از دست رفت. ضربه‌ای که در چالدران بر شاه‌اسماعیل وارد آمد، تأثیر عمیقی بر او گذاشت و تا پایان عمر از دخالت جدی در اداره امور حکومتی کناره گرفت، در هیچ جنگی شرکت نکرد. پس از چالدران کسی شاه را خندان ندید. قزلباش‌ها هم اعتقاد غلوآمیز به مرشد کامل را کاستند و تمرد افزایش یافت.  اما عثمانی‌ها هیچ‌وقت نتوانستند ایران را ضمیمه قلمرو خود کنند و مردم را به دست برداشتن از مذهب تشیع وا دارند.»

جستجو
آرشیو تاریخی