صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

کودکستان «بی‌بی»

ادامه از صفحه 3

پیشتر رسانه‌های این رژیم فاش کرده بودند که به دلیل شکست مستمر در جنگ علیه غزه، اختلاف‌نظرهای شدیدی در کابینه جنگ و نیروهای امنیتی مختلف آن وجود دارد. «بار» که انتصابش توسط دولت نفتالی بنت در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱ به‌عنوان جانشین ناداو ارگمان پس از سه سال کار به عنوان دستیار وی تأیید شد، اعلام کرده بود که مسئولیت حمله به شهرهای غلاف غزه را برعهده دارد.
 
اختلافات کابینه بی‌بی از کجا
نشأت می‌گیرد؟
با توجه به آنچه گفته شد، اگرچه عدم توفیق در جنگ صدروزه علیه نوار غزه موتور اختلافات را روشن کرده است، اما بخشی از این اختلافات جاری هم درباره رویکرد سیاستمداران و نظامیان نسبت به جنگ علیه غزه و بخشی نیز در قالب رقابت‌های زودهنگام انتخاباتی آینده است. براساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب لیکود به ریاست نتانیاهو و ائتلاف حاکم او در صورت برگزاری انتخابات، رأی لازم برای تصدی دوباره پست نخست‌وزیری و کابینه را نخواهد داشت. بر همین اساس موفق نشدن نتانیاهو در اهداف خود در جنگ علیه غزه شاید خواست گانتس باشد، زیرا شانس او برای تصدی پست نخست‌وزیری آینده را افزایش می‌دهد. برخی منابع صهیونیستی دیگر هم در خط تحلیلی همسو از احتمال فروپاشی شورای جنگ با خروج گانتس از آن خبر می‌دهند؛ هرچند که خود گانتس گفته است که شورای جنگ باقی خواهند ماند و زمانی که صهیونیست‌ها از او بخواهند، این شورا را ترک خواهند کرد. در همین حال نزدیکان به کابینه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گویند، نتانیاهو در تلاش برای جایگزین کردن «اویگدور لیبرمن» رئیس حزب موسوم به «اسرائیل بیت نو» به جای او برای جلوگیری از این امر است. با توجه به ناکامی نتانیاهو، به نظر می‌رسد که گانتس می‌خواهد هرچه زودتر از قطار نتانیاهو پیاده شود تا مسئول ناکامی در جنگ قلمداد نشده و آرای خود را حفظ کند.
این در حالی است که در چند روز گذشته ده‌ها مقام امنیتی سابق رژیم صهیونیستی هم طوماری را امضا کردند و خواستار برگزاری انتخابات فوری برای تغییر رهبران سیاسی با توجه به شرایط کنونی و جنگ در نوار غزه شدند. به گزارش ایسنا، روزنامه یدیعوت آحارونوت که طوماری را به امضای بیش از ۱۷۰ مقام امنیتی، از جمله فرماندهان سابق سرویس اطلاعاتی موساد، سرویس امنیتی شاباک، ارتش و پلیس، در همین خصوص منتشر کرده، در گزارشی به نقل از مقامات سابق نوشته است: اسرائیل بهای سنگینی را به دلیل شکست در سطوح سیاسی و امنیتی پرداخت و اکنون زمان انتخاب رهبری که مورد اعتماد مردم باشد، فرارسیده است. در همین ارتباط سرلشکر نوآم تیوون، فرمانده سابق لشکر شمالی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است: کابینه کنونی امنیت را محقق نکرد و ما نیاز داریم افرادی را انتخاب کنیم که بتوانند امنیت را بازگردانند. وی همچنین تأکید کرده است: این دولت و هرکسی که سمتی را به عهده گرفته باید مسئولیت‌پذیر باشد و استعفا بدهد و آنچه لازم است این است که مردم خود انتخاب کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی