صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

پارلمان عراق از دولت خواست مصوبه خروج نیروهای امریکایی را اجرا کند

خروج یا اخراج؟

امیر فرشباف
خبرنگار


به دنبال تأکید نخست‌وزیر عراق مبنی بر ضرورت خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از این کشور، رئیس موقت پارلمان عراق نیز از دولت این کشور خواست مصوبه خروج امریکا و سایر نیروهای بیگانه از عراق را اجرا کند.
به گزارش شبکه المیادین، محسن المندلاوی، رئیس موقت پارلمان عراق، با تأیید اینکه تصمیم مجلس برای خروج نیروهای ائتلاف از کشور یک «تصمیم اصولی و قاطعانه» است، از محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق خواست این مصوبه را اجرایی کند.
نخست‌وزیر عراق چند روز پیش در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری انگلیسی «رویترز» تأیید کرده بود، عراق به دنبال بیرون راندن سریع و منظم نیروهای ائتلاف بین‌المللی است. به گزارش «میدل ایست نیوز» السودانی حضور نیروهای نظامی خارجی در عراق را عامل بی‌ثباتی در میان پیامدهای منطقه‌ای جنگ غزه توصیف کرد. وی همچنین در این مصاحبه خاطرنشان کرد، باید بر سر چهارچوب زمانی برای خروج نیروهای نظامی توافق کنیم تا صراحتاً به سرعت انجام شود و به طول نینجامد و حملات ادامه نیابد.
شایان ذکر است چهار سال پیش پارلمان عراق قطعنامه خروج نیروهای ائتلاف امریکایی از عراق را در ژانویه 2020 در پی ترور سپهبد سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس از فرماندهان ارشد حشد الشعبی عراق به دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده صادر کرد. با این حال، تاکنون نیروهای امریکایی از خروج طفره رفته‌اند و همین موضوع منجر به تشدید تنش‌ها و هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی امریکا توسط نیروهای مقاومت اسلامی عراق شده است.
پس از جنگ غزه، به دلیل پشتیبانی سیاسی، اقتصادی و تسلیحاتی ایالات متحده از اسرائیل، مقاومت عراق بر کمیت و کیفیت و دامنه برد این حملات افزوده است و علاوه بر پایگاه‌های نظامی امریکا در سوریه و عراق، دو بندر ایلات و حیفا در فلسطین اشغالی را مستقیماً هدف قرار داد. اخیراً یک مقام امریکایی به شبکه المیادین گفت: از 7 اکتبر تا پنجشنبه گذشته دست‌کم 130 حمله به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در سوریه و عراق صورت گرفته است.
گفتنی است پس از حمله اخیر ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا علیه نیروهای امنیتی عراق و ترور یکی از فرماندهان حشد الشعبی، در سالگرد ترور شهیدان سلیمانی و المهندس، بغداد نسبت به این حملات موضع گرفت و آن را «اقدام خصمانه» خواند.
 
 اصرار امریکا به تداوم اشغال عراق
با این حال، پنتاگون همچنان اصرار دارد، حضور نظامی‌اش در عراق را حفظ کند. پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون دوشنبه شب (8 ژانویه) در کنفرانسی مطبوعاتی مدعی شد: «از هیچ گونه اطلاعیه‌ای از سوی بغداد به وزارت دفاع امریکا درباره تصمیم به خروج نیروهای امریکایی اطلاع ندارم.» به گزارش «میدل ایست نیوز» وی افزود: «به رایزنی‌های نزدیک با دولت عراق درباره حضور نیروهای امریکایی و سلامت و امنیت آنان ادامه می‌دهیم؛ نیروهای امریکایی با دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند.»
پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) مدعی است که نیروهای امریکایی تنها برای یک دلیل در عراق حضور دارند و آن هم اطمینان از عدم بازگشت داعش است. در حال حاضر نزدیک به 2500 نظامی امریکایی در عراق و 900 نظامی دیگر این کشور نیز در سوریه حضور دارند.
بهانه مقابله با داعش و اطمینان از عدم بازگشت آن، در حالی محملی برای طفره رفتن امریکا از خروج از عراق شده است که سال 2014 هیلاری کلینتون، وزیرخارجه سابق امریکا در کتاب خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» اذعان داشته بود، داعش در واقع ساخته دست امریکا با هدف تقسیم خاورمیانه است.
با این حال، دلایل دیگری برای بقای نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه می‌توان برشمرد. حضور نظامی امریکا در منطقه به طور کلی و عراق و سوریه به طور خاص، با هدف محدود ساختن نفوذ امنیتی و اقتصادی ایران و چین در غرب آسیا صورت گرفته است. نیروهای امریکایی با استقرار در پایگاه‌هایی در مرکز، غرب و شمال عراق و به بهانه بمباران مواضع داعش، شاهراه‌های مواصلاتی میان عراق و سوریه مانند گذرگاه راهبردی القائم-بوکمال را برای تجارت ناامن می‌کنند. جنگنده‌ها و پهپادهای ائتلاف امریکایی بارها به بهانه «مبارزه با داعش» کامیون‌های حامل کالاهای غیرتسلیحاتی متردد در محور عراق، سوریه و لبنان را هدف قرار داده‌اند. این اقدامات مانع تثبیت کریدور بین‌المللی شرق به غرب آسیا می‌شوند؛ با این حال، گسترش آتش حملات مقاومت علیه پایگاه‌های نظامی امریکایی درکنار اجماع سیاسی ایجاد شده در بغداد، نیروهای ائتلاف اشغالگر را در آستانه اخراج از این کشور قرار داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی