صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

حمایت ماهرشالا علی از شاعر فلسطینی
ماهرشالا علی بازیگر هالیوودی و برنده ۲ جایزه اسکار از معدود چهره‌های مشهور هالیوودی است که مکرر خواستار آتش‌بس در غزه و توقف کشتار مردم بی‌دفاع شده است .بازیگر «مهتاب»، «کتاب سبز» و «دنیا را پشت سر بگذار» پس از امضای نامه هنرمندان در اکتبر، بارها و بارها در اینستاگرام خواستار توقف کشتار فلسطینی‌ها شده است.
این هفته او تلاش کرده تا از شهرت خود برای جمع‌آوری پول استفاده کند تا کمکی برای شاعر جوان فلسطینی محمد القدوا شود که قصد دارد خانواده‌اش را از غزه خارج کند. در همکاری با جشنواره ادبی فلسطین، علی ویدیویی تهیه کرده که با اشاره به شعر «در جست‌و‌جوی حیفا» سروده القدوا از هواداران خود می‌خواهد به تلاش برای جمع‌آوری پول برای وی بپیوندند تا این شاعر بتواند خانواده‌اش را از شهری ویران شده توسط رژیم صهیونیستی نجات دهد .ماهرشالا علی در حالی که شعر این شاعر فلسطینی را روخوانی می‌کند، یادآور می‌شود که وی برای خارج کردن خانواده‌اش به  دوهزار دلار نیاز دارد.


همایش نکوداشت ابوالقاسم حسینی
اسماعیل امینی در استوری اینستاگرام خود از برگزاری همایش نکوداشت سیدابوالقاسم حسینی خبر داده است. طبق اطلاعات منتشر شده توسط این شاعر و استاد دانشگاه، این همایش چهارشنبه چهارم بهمن‌ماه ساعت 19 در سالن شیخ طوسی قم برگزار می‌شود.


در آیینه زنی بود که من نبودم
الهام پاوه‌نژاد درباره چالش گریم سنگینش در سریال شبکه نمایش خانگی «دفتر یادداشت» نوشته و ادعا کرده که در تاریخ تصویر چنین حجم گریمی برای زن نداشتیم. در بخشی از این یادداشت او با تأکید بر اینکه جذاب‌ترین بخش بازیگری برایش این بوده که هیچ نقشی شبیه دیگری نبوده و پرچالش و سخت باشد، درباره گریم نقش شراره نوشته است: «صحبت کردیم که آن جور باشد که من نباشم و قرار نبود پیر از پا افتاده باشد .نتیجه گپ با طراح گریم بی‌نظیر پروژه عظیم فراین این شد که می‌دانستیم کار سختی در پیش داریم. قالب‌گیری صورت و ساخت و سازها شروع شد، گریم پس از چهارساعت و نیم بر چهره‌‌ام نشست و در آیینه زنی بود که من نبودم…هیجان‌انگیز بود که به این نتیجه رسیدیم. در تاریخ تصویر چنین حجم گریمی برای زن نداشتیم!»


دعوت گلاب آدینه به تماشای یک فیلم
 گلاب آدینه دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به تماشای اکران آنلاین فیلم «آبجی» دعوت کرده است. این فیلم که نخستین تجربه کارگردانی اشرفی‌زاده در سینمای بلند داستانی است تاکنون در بیش از ۱۰ جشنواره بین‌المللی به نمایش درآمده و موفق به دریافت عنوان بهترین فیلم در جشنواره زنان هرات، بهترین بازیگر در جشنواره‌ فیلم پکن، بهترین بازیگر در جشنواره‌ فیلم بروکلین امریکا و بهترین فیلم جشنواره‌ Action on film امریکا شده است. فیلمنامه این اثر توسط «مرجان اشرفی‌زاده»، «ناهید طباطبایی» و «علی اصغری» به نگارش درآمده و محمدحسین قاسمی آن را تهیه کرده است .گلاب آدینه، معصومه قاسمی‌پور، پانته‌آ پناهی‌ها، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان، شیرین یزدان‌بخش، سیاوش چراغی‌پور و… در این فیلم بازی کرده‌اند.


«تار ایرانی» در جنوب ایران
علی قمصری از تجربه همکاری با آهنگسازان جنوب در ادامه پروژه «تار ایرانی» نوشته است: «یکی از اهداف «تار ایرانی» همنوایی با تمام اقوام ایران است. امروز در اهواز افتخار همنوازی با گروه میسان نگین موسیقی عرب‌های ایران را داشتم؛ قوم عرب بویژه در جنوب ایران سازها، نغمات و ریتم‌های جالبی دارند که امیدوارم در این سفرها از همراهی تار با این موسیقى غنی رنگ و طعمی تازه از نغمات را به شما هدیه دهم.» او همچنین از ادامه این اجراها در تاریخ سه‌شنبه 26 دی ماه در سالن سینما فردوسی امانیه اهواز خبر داده است. پروژه تار ایرانی با ایده‌ای از سوی علی قمصری در حال اجراست که محوریت آن تارنوازی است .
این نوازنده باسابقه ایرانی برای ضبط و تولید آثار خود به نقاط مختلفی از ایران سفر کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی