صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

در نشست خبری برگزاری چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر عنوان شد

هنرمندانی از پنج کشور در راه ایران

اهالی تئاتر در حالی به استقبال برگزاری چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر می‌روند که گفته‌های متولیان برپایی این رویداد رقابتی، حاکی از حضور گروه‌های تئاتری از پنج کشور خارجی است.
تلاش برای تثبیت و اشاعه ارزش‌های انقلابی و اسلامی
نشست خبری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با رونمایی از پوستر این دوره از جشنواره آغاز شد؛ سپس حامد سقائیان دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: «سیاست اصلی جشنواره، تثبیت و اشاعه ارزش‌‌های انقلابی و اسلامی است. امسال جشنواره در دوازده بخش، از جمله مسابقه تئاتر ایران، تازه‌های تئاتر ایران، مرور، دانشجویی، پژوهش، خیابانی، رادیو تئاتر، تئاتر بین‌الملل، هویت ملی، غزه، فراگیر، نمایشنامه‌نویسی ایران و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.»
وی همچنین با اشاره به کشورهایی که در این دوره حضور دارند، افزود: «ارمنستان، تاجیکستان، یونان، عراق و ایتالیا پنج کشوری هستند که با نمایش‌های خود در این دوره حضور خواهند داشت. در جشنواره امسال فراخوانی برای بخش غزه هم منتشر شد، در این بخش 9 نمایش خواهیم داشت.»به گفته سقائیان 379 نمایشنامه در بخش نمایشنامه‌نویسی شرکت کردند که در نهایت پنج نمایشنامه به مرحله نهایی رسیدند. او ادامه داد: «در مجموع 1649 اثر به جشنواره ارسال شد که نشان‌دهنده استقبال خوبی است.»در ادامه کاظم نظری، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی گفت: «آثار بسیار خوبی برای این دوره از جشنواره به دست ما رسیده اما در برخی موارد به دلیل کمبود بودجه، امکان اجرا فراهم نیست. بیش از چهل هزار هنرمند تئاتر در کشور فعالیت می‌کنند و به دلیل مشکلات، اداره کل نمی‌تواند پاسخگوی نیاز این هنرمندان باشد و باید سازمانی تشکیل شود و بودجه کافی داشته باشد.»

بودجه هجده میلیارد تومانی برای چهل و دومین دوره
امیرحسین شفیعی، دبیر اجرایی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر نیز با اشاره به برخی برنامه‌های آیین افتتاحیه گفت: «در آیین گشایش جشنواره که یکم بهمن در تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود، از یک هنرمند پیشکسوت عرصه نمایش رادیویی تقدیر می‌شود. بخش هویت ملی شاهد اجرای چهارده اثر است که در پنج اثر به موضوع سردار سلیمانی پرداخته شده، 9 نمایش به غزه می‌پردازند و 6 نمایش نیز به شکل میهمان در جشنواره شرکت دارند. در بخش دانشجویی تولید دو اثر با موضوع غزه بسیار جالب توجه است.»
به گفته دبیر اجرایی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، چهارده سالن در قالب هشت تماشاخانه میزبان اجراهای این دوره از جشنواره هستند. شفیعی با اشاره به بودجه این دوره از جشنواره گفت: «بودجه جشنواره امسال 18 میلیارد تومان است و تلاش داریم که حداکثر بودجه به هنرمندان در قالب کمک هزینه و جوایز پرداخت شود.»وی ادامه داد: «در بخش مسابقه تئاتر ایران 34 اثر به رقابت می‌پردازند و در بخش تئاتر خیابانی 33 اثر در جشنواره هستند. در تئاتر رادیویی هم 11 اثر به صحنه می‌روند که در مجموع 147 اثر در جشنواره امسال در قالب 218 سانس اجرا به صحنه می‌روند.»
به گفته شفیعی، سامانه گیشه تئاتر برای جشنواره فجر رونمایی شده و بلیت‌ها از طریق این سایت به فروش می‌رسند و امسال چیزی به نام میهمان وی‌آی‌پی نداریم و تمام مخاطبان تئاتر میهمان ویژه هستند؛ بخش تئاتر خیابانی هم از تاریخ دوم تا 12 بهمن و در فضاهای مختلف تهران کارش را آغاز می‌کند.گفتنی است، چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی